سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر ارایه می دهد:

بررسی و معرفی "غگلستا" عرضه اولیه امروز

هم گروهان شرکت که سودآوری پایداری دارند عمدتا در محدوده p.e 8 الی 10 واحد معامله می شوند. به نظر می رسد که محدوده قیمتی .......
معرفی:

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان وابسته به شرکت سهامی صنایع شیر ایران یکی از بزرگترین شرکتهای تولید فرآورده های شیری در کشور می باشد. شرکت پگاه گلستان در شهرستان گرگان و در حاشیه کوهپایه رشته کوه البرز واقع شده است.این شرکت در سال ۱۳۶۴ با نام کارخانه شیر منطقه ای گرگان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با زیربنای ۱۵۰۰ متر مربع و ظرفیت اسمی ۱۵۰ تن شیر در روز فعالیت خود را آغاز نموده است.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، عمده فعالیت در مرحله اول، تولید شیرپاستوریزه یارانه ای و بعضی از محصولات دیگر مانند کره پاستوریزه و خامه استریلیزه بوده که بعدا با توجه به موقعیت ویژه منطقه برای توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه طرح های توسعه ای در مورد احداث واحدهای پنیر پاستوریزه و شیرخشک صنعتی مد نظر قرار گرفت. بدین ترتیب علاوه بر توسعه کارخانه شیر، کارخانه های دیگر نیز راه اندازی شدند.

سهامداران:

تمامی سهام شرکت پگاه گلستان در مالکیت شرکت صنایع شیر ایران است و در ترکیب هیات مدیره، شرکت های پگاه گیلان، لرستان، همدان و زنجان با یک برگ سهم حضور دارند. هفتم مهر ماه 1395 سهام این شرکت برای اولین بار در بازار فرابورس جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

صورت های مالی اساسی

الف) ترازنامه:

شرکت پگاه گلستان با سرمایه اسمی 120میلیارد ریال سال مالی منتهی به اسفند دارد. بر اساس ترازنامه 3 ماهه منتهی به خرداد 1395، میزان دارایی های جاری شرکت 514میلیارد ریال و میزان بدهی های جاری 415میلیارد ریال است. بخش اعظم دارایی های جاری را حساب دریافتنی و موجودی مواد تشکیل داده در حالی که بدهی جاری عمدتا پرداختنی تجاری و تسهیلات بانکی اخذ شده است.

غگلستا


61 درصد از دارایی های جاری شرکت را حساب های دریافتنی تجاری تشکیل داده است. بخش اعظم حساب های دریافتنی، طلب از شرکت های وابسته است که پخش محصولات شرکت را بر عهده دارند همچنین ارقام، راکد و سنواتی نیست و بر این اساس ریسک عدم وصول آنها بسیار کم است.

30درصد از دارایی های جاری را موجودی مواد و کالا تشکیل داده است. بر طبق اطلاعات موجود بخش اعظم موجودی کالا، مواد بسته بندی و کالاهای ساخته شده آماده برای فروش است که هنوز وارد جریان توزیع نگردیده است.

در بخش بلند مدت، 16میلیارد ریال سرمایه گذاری در شرکت بازارگستر صورت گرفته که به این ترتیب 40درصد سهام شرکت مذکور در مالکیت غگلستا است. این شرکت بخش اعظم توزیع محصولات گلستان را بر عهده دارد و عمده حساب های دریافتنی از همین شرکت است.

60درصد از بدهی های جاری شرکت را حساب های پرداختنی تشکیل داده است. نیمی از این بدهی مربوط به شیر خریداری شده از دامداران است که با یک تاخیر چند ماهه پرداخت می شود و بخش دیگر عمدتا لوازم بسته بندی خریداری شده است.

18درصد از بدهی های جاری شرکت تسهیلات بانکی اخذ شده است که با نرخ 20 تا 25 درصد و با سررسید یک ساله و عمدتا از بانک توسعه صادرات است.

با توجه به موارد مورد بررسی، نسبت های مالی و عملیاتی شرکت به شرح زیر قابل ارائه است:

غگلستا

دوره وصول مطالبات طی 4 سال اخیر روند صعودی داشته اما رقم آن منطقی است همچنین دوره گردش کالا روند نزولی داشته که اتفاق مثبتی است و شرکت ضمن افزایش فروش توانسته میانگین موجودی کالا را کاهش دهد. دوره پرداخت به بستانکاران که عمدتا دامدار هستند افزایشی بوده که اتفاقی مثبت برای شرکت است و در واقع شرکت پرداخت های خود را به تاخیر انداخته است. در حالی طی سال های قبل 24درصد از سرمایه در گردش توسط وام بانکی تامین شده که این نسبت همکنون به 15درصد کاهش یافته و باز هم اتفاقی مثبت تلقی می شود.

نتیجه:

ترازنامه غگلستا بسیار شفاف است. ریسک عدم وصول مطالبات یا نیاز به اخذ وام های سنگین دیده نمیشود همچنین شرکت با مدیریت صحیح منابع توانسته موقعیت مناسب و با ثباتی داشته باشد.

ب) صورت جریان وجوه نقد:

در سه ماه نخست 17میلیارد ریال ورود وجه نقد عملیاتی محقق شده در حالی که سود عملیاتی 41میلیارد ریال است. همچنین شرکت 57میلیارد ریال وام جدید دریافت و 50میلیارد ریال ازان را بازپرداخت کرده و هزینه مالی را به صورت نقد تسویه کرده است. در مجموع به نظر نمی رسد شرکت نیازمند اخذ تسهیلات جدید بانکی باشد.

ج) صورت سود و زیان:

سود هر سهم شرکت پگاه گلستان برای سال مالی جاری در سطح 722ریال پیشبینی شده که در سه ماه نخست 32درصد از سود عملیاتی و 33درصد از سود خالص محقق شده است. این در حالی است که سود خالص سال مالی قبل 638ریال به ازای هر سهم بوده و در بهار سال 94 میزان تحقق سود 125ریال معادل 20درصد از بودجه بوده است.

این شرکت قادر است 85هزار تن انواع محصولات لبنی همچون شیر، خامه، کره، ماست، پنیر، دوغ و محصولات پودری را تولید کند. برای سال جاری پیشبینی مصرف 55هزار تن شیر خام و تولید 35هزار تن انواع محصول صورت گرفته که نسبت به سال گذشته به لحاظ مقداری روندی کاهشی نشان می دهد.

تعدیل بخش فروش و مصرف منجر به تغییرات زیر خواهد شد:

غگلستا

مقادیر فروش بر اساس الگوی واقعی بهار سال 1394 و 1395 به همراه گزارش مقدار تولید و فروش تیر و مرداد ماه سال جاری تعدیل شده است. همچنین نرخ ها بر اساس میانگین نرخ واقعی در بخش فروش لحاظ شده اما نرخ مصرف شیر با توجه به تغییر فصل نسبت به 6 ماه نخست با افزایش 5درصدی پیشبینی شده است همچنین میزان مصرف شیر بر اساس ضریب واقعی و ترکیب فروش فصل بهار تعدیل شده تا مبنای منطقی داشته باشد.

در بخش دستمزد، هزینه ها بر اساس واقعی فصل بهار و رشد نسبت به سال 94 به میزان 14درصد لحاظ شده همچنین در بخش سربار، با توجه به اینکه 85درصد سربار متغیر است، میزان جذب تا حدود زیادی بر اساس مقدار واقعی فروش دوره مورد بررسی تعدیل شده است که در نهایت صورت سود و زیان به شرح زیر تغییر یافته است:


غگلستا

هزینه عمومی و اداری بر اساس 4درصد تخفیف بر مجموع فروش تعدیل شده و هزینه مالی 18درصد مانده تسهیلات بانکی لحاظ شده است که در نهایت علی رغم تغییرات گسترده در ریز آیتم های سود و زیان اما سود خالص تقریبا نسبت به بودجه تغییری نخواهد کرد.

هم گروهان شرکت که سودآوری پایداری دارند عمدتا در محدوده p.e 8 الی 10 واحد معامله می شوند. به نظر می رسد که محدوده قیمتی 4000 تا 4500 ریال برای هر سهم قیمت منطقی برای عرضه سهام باشد.

رویدادی کم نظیر در بازار سهام و عرضه های اولیه:
مالک "غگلستا" بخشنده شد و ۲.۶ میلیون سهم بیشتر به آنلاینی ها داد
در رویدادی کم نظیر در بازار سهام و عرضه های اولیه، مالک پگاه گلستان بخشنده شد و ۲.۶ میلیون سهم بیشتر به آنلاینی ها داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهم ، 10 درصد معادل 12 میلیو سهم پگاه گلستان در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه و طی آن هر سهم آن با 467 تومان کشف قیمت شد.

در این عرضه ابتدا 6 میلیون سهم "غگلستا" از طریق کارگزاران خریداری شد و سپس طبق روال معمول از ساعت 12:40 دقیقه ، 6 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین و با سهمیه هر کد 250 سهم و نقدینگی 120 هزار تومانی اختصاص یافت.

در این میان رویدادی کم نظیر در بازار سهام و عرضه های اولیه رخ داد و طی آن سهامدار پگاه گلستان یعنی صنایع شیر ایران بخشنده شد و 2.6 میلیون سهم بیشتر به آنلاینی ها داد تا از یک نظر اقدامی مثبت و از نظری دیگر مشکوک تلقی شود و این اتفاق در بوته داوری زمان قرار گیرد.

در این رابطه بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار شرکت فرابورس این اقدام را پاسخ به ثبت تقاضای چشمگیر معامله‌گران آنلاین عنوان کرد.

وی گفت: درحالی عرضه اولیه پگاه گلستان صورت گرفت که 12 میلیون سهم به این عرضه اختصاص یافته بود و با تقاضای قابل ملاحظه معامله‌گران آنلاین، 2 میلیون و 609 هزار و 107 سهم دیگر افزوده شد تا بتوان از این طریق پاسخ کاملی به تقاضای معامله‌گران آنلاینی که در این خرید حضور یافته بودند، داده شود.

وی ضمن تشکر از سهامدار عمده شرکت پگاه گلستان، این اقدام را صرفا با موافقت و همکاری آن ممکن دانست و گفت: با آنکه طبق اطلاعیه عرضه اولیه قرار بود 12 میلیون سهم "غگلستا" به این عرضه اختصاص یابد، اما در نهایت با افزایش سهمی که با موافقت سهامدار عمده رخ داد، 14 میلیون و 609 هزار و 107 سهم به این عرضه تخصیص داده شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی