سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اوج بی تدبیری مدیران بورسی داد سرمایه گذاران را در آورد!
بازگشت رانت به کارگزاری ها / روش ناعادلانه بورس برای عرضه های اولیه

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآیند عرضه اولیه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشیه های فراوانی در بورس تهران همراه شد.

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآیند عرضه اولیه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشیه های فراوانی در بورس تهران همراه شد.

به گزارش بورس نیوز، در حالی دیروز 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین به عنوان پانصدمین شرکت بورسی کشف قیمت شد که از تعداد 100 میلیون سهم "آپ"، 40 میلیون سهم به کارکنان این شرکت تعلق گرفت و بقیه این سهام نیز تنها از طریق کارگزاران قابل معامله شد. بطوریکه در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام شد که هر کارگزاری موظف هست 25 درصد از سهمیه خود را براساس سفارش خرید مشتریان به کاربران آنلاین تخصیص دهد.

تصمیمی که به گفته مدیر عامل شرکت بورس برای تخصیص سهام شرکت های تازه وارد به روش ثبت سفارش روشی جدید در فرآیند عرضه اولیه یک سهم گرفته شده که برای اولین بار در نماد "آپ" به اجرا در آمده و با موافقت سازمان بورس از حدود دو ماه آینده در سایر عرضه ها نیز به کار گرفته خواهد شد.

اما به گفته قالیباف اصل در حالی برنامه بورس، افزایش انصاف و عدالت در رویه های عرضه اولیه سهام بوده و روش جدید هر چند کامل و تمام و مطلق نیست، اما موجب بهینه شدن روال معمول خواهد شد که این نحوه عرضه و تخصیص سهام در اولین آزمایش خود اعتراضات فراوانی را به همراه داشت که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

نکته اصلی اینکه بسیاری از کاربران آنلاین روش مذکور را ناعادلانه خواندند و آن را در راستای افزایش رانت بازی ها در شرکت های کارگزاری دانستند.

ضمن اینکه اکثر فعالان بازار در پی این عرضه اولیه نماد "آپ" با روش جدید معتقدند عرضه های اولیه عمدتاً برای جذب سرمایه گذاران خرد است تا به واسطه امکان کسب بازدهی، افراد بیشتر به سرمایه گذاری در بورس تشویق شوند. حال آنکه با این روش و بی تدبیری مسئولین امر، عملاً این امکان از آنها سلب شد تا از این پس عمده سهام تازه وارد جذاب برای خرید، سهم نورچشمی ها و مشتریان خاص کارگزاری ها شود.

حال آنکه به گفته بسیاری از فعالان بازار در اغلب عرضه های اولیه اخیر همگی موفق به خرید سهام شده بودند؛ آن هم با وجود همان هسته خراب و مشکلاتی که بارها و بارها در فرآیند کشف قیمت سهم مشاهده شده بود.

ضمن اینکه، به گفته مدیر عامل شرکت بورس این روش جدید در حالی از این پس در جریان عرضه های اولیه به کار گرفته خواهد شد که بسیاری نسبت به نحوه و تعداد سهام تخصیص یافته از سوی کارگزاری ها اعتراض داشتند و مابقی نیز در خصوص عدم پاسخگویی کارگزاران خود شکایت داشتند.

بدین ترتیب این روش عرضه اولیه در حالی داد سهامداران را درآورد که هر شرکت کارگزاری تعداد متفاوتی از سهم را نسبت به دیگر کارگزاری ها برای تخصیص به مشتریانش اعلام کرده است. بطوریکه در حالی پیغام ناظر بازار حداکثر سهمیه هر کد معاملاتی را هزار سهم اعلام کرده بود که برخی کارگزاری ها تعداد 100 و یا 200 سهم را به مشتریان خود اطلاع رسانی کردند و کارگزار دیگری به هر مشتری خود پیامی مبنی بر امکان تخصیص حداکثر 500 سهم را ارسال کرد.

اما نکته جالب قضیه آنجایی است که مدیرعامل شرکت بورس علت تغییر رویه عرضه های اولیه را ناشی از قطعی اینترنت کاربران آنلاین عنوان می کند که به گفته وی افزایش ناگهانی حجم سفارش های خرید و فروش و قطعی های مکرر اینترنت آنلاین ها مشکل اصلی در عرضه های اولیه است. اما بایستی گفت آقای مدیر سرویس اینترنت مشتریان هیچ ارتباطی به سامانه معاملات بورس و کاربری های آنلاین ندارد؛ بلکه مشکل از جای دیگر آب میخورد.

علاوه بر این موارد، تحت تأثیر سردرگمی های به وجود آمده برای سرمایه گذاران در این روش جدید، همه فعالان بازار با وجود قطعی های مکرر هسته معاملات و اختلال در ارسال سفارش های خود و گهگاه عدم ثبت آن تحت تأثیر مشکلات موجود در سامانه معاملات، خواهان روش قبلی بودند. چراکه حداقل در روش قبلی آنلاین ها به صورت مستقیم می توانستند اقدام به خرید سهم طبق سهمیه اعلامی از سوی نهاد ناظر بازار کنند. حال آنکه در این عرضه 25 درصد از کل سهام عرضه شده توسط کارگزاری ها به آنلاین ها اختصاص خواهد یافت که در چگونگی آن و احتمال پایمالی عدالت شبهات بسیاری وجود دارد و دسترسی معامله گران آنلاین را بیش از پیش محدود می سازد. با این ادعا که فعالان بازار معتقدند این روش عرضه اولیه تنها به نفع خیل کارگزاران است و بس!

اما اوج این بی تدبیری در جایی مشاهده شد که نه تنها دست آنلاین ها از خرید این سهم در فرآیند کشف قیمت به صورت مستقیم بی نتیجه ماند که در بخش اطلاع رسانی ها هم در این زمینه بسیار ضعیف عمل شد. بطوریکه چند ساعتی قبل از عرضه اولیه اعلام شد که سرمایه گذاران متقاضی خرید سهم می توانند سفارش خود را از طریق کد آفلاین ثبت کنند و همین امر بسیاری از سرمایه گذاران را سردرگم کرد.

از این رو به نظر می رسد مسئولان بازار سرمایه به جای حل مشکل مربوط به هسته معاملاتی، تنها صورت مسئله را پاک کرده اند و با روش مذکور از این پس تمام مشکل را به گردن کارگزاری ها می اندازند.

بر این اساس بایستی پرسید، آیا واقعاً معنای رعایت عدالت و حمایت از سهامدار حقیقی و خرد همین است که دیروز در جریان عرضه اولیه "آپ" دیدیم؟!

امروز آخرین مهلت سه حق تقدم یک بانک و دو شرکت بورسی است
امروز آخرین مهلت داد و ستد سه حق تقدم مربوط به یک بانک و دو شرکت بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز آخرین مهلت داد و ستد سهام سه حق تقدم مربوط به شرکت های لیزینگ خودرو غدیر، بانک انصار و خدمات کشاورزی مگسال است.

سهام حق تقدم "ولغدر" مربوط به افزایش سرمایه 30 مرداد و از 30 به 53 میلیارد تومان ، "وانصار" مربوط به افزایش سرمایه 31 نیر و از 800 به 1000 میلیارد تومان و "زمگسا" مربوط به افزایش سرمایه 5 مرداد و از 3 به 12 میلیارد تومان است.


استعفای نعمت‌زاده تایید نشد
معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت ، استعفای نعمت‌زاده را تکذیب کرد و گفت: وزیر صنعت اکنون در سفر استانی در هرمزگان به‌همراه معاون اول رئیس‌جمهور است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی جعفرپوریان معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت به تسنیم گفت: خبری مبنی بر استعفای محمدرضا نعمت‌زاده از سمت خود از این وزارتخانه مطرح نیست و این موضوع تکذیب می‌شود.

وی افزود: وزیر صنعت در حال حاضر در سفر استانی هرمزگان به‌همراه معاون اول رئیس جمهور به سر می‌برد.

عصر دیروز اخباری مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم از جمله وزرای صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به‌منظور چالاک‌سازی کابینه دولت مطرح شد.

تعدیل منفی اولین شرکت ایرانی خواهان حضور در بورس لندن + علت
سرمایه گذاری غدیر که به عنوان اولین شرکت ایرانی برنامه حضور در بورس لندن را دارد، سود هر سهم سال مالی جاری را ۸ درصد کم کرد که ناشی از دو عامل بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر درحالی اسفند سال گذشته با اعلام مهمترین برنامه های سال جاری از درج این شرکت در بورس لندن به عنوان اولین شرکت ایرانی تا پایان ۲۰۱۶ و برای عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام خبر داده که این شرکت در عملکرد 9 ماهه ، سود هر سهم را 8 درصد کم کرد.

براساس این گزارش، "وغدیر" که زمان افزایش سرمایه ۱۷ درصدی (از 4.6 به 5.4 هزار میلیارد تومان) را از 14 شهریور به موعد دیگری موکول کرده ، سود هر سهم سال مالی 30 آذر را از 404 به 372 ریال کاهش داده و در عملکرد 9 ماهه قادر به تحقق 24 معادل 89 ریال شده است.

این رویداد ناشی از دو عامل است: اول؛ با توجه به ماهیت فعالیت این شرکت، بخش عمده سود ناشی از شناسایی سود سهام شرکت های سرمایه پذیر است و این درآمد ها با توجه به تاریخ سال مالی شرکت های سرمایه پذیر مهم و تاثیر گذار ، عمدتا در سه ماهه آخر سال مالی سرمایه گذاری غدیر شناسایی و در دفاتر ثبت خواهد شد.

دوم ؛ دلائل  تغییر  مبلغ  سود حاصل از سرمایه  گذاری ها  عمدتا  مربوط  به برگزاری مجامع برخی از شرکت های بورسی و تعیین سود نقدی واقعی آن شرکت ها و همچنین سود اعلام شده برخی از شرکت های بورسی بر اساس آخرین پیش بینی سال مالی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی