سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
یک کارگزاری با بررسی دو متغیر و معرفی صنایع برتر اعلام کرد:
پیش بینی شکست مقاومت های محکم شاخص و شتاب ورود نقدینگی در هفته جاری

یک کارگزاری با بررسی اثر دو متغیر نرخ دلار و قیمت های جهانی محصولات بر بازار و معرفی صنایع برتر، مقدمات شکست مقاومت های محکم شاخص و شتاب ورود نقدینگی جدید را پیش بینی کرد.


به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، درحالی روند صعودی شاخص بورس منجر به ورود شاخص بورس به کانال 79 هزار واحدی در هفته گذشته شده که کارگزاری آبان درباره وضعیت این هفته بازار و صنایع برتر پیش بینی کرد با توجه به جهت گیری فعالین بازار بسمت سهام مرتبط با نرخ دلار و ارز و با توجه به ادامه رشد قیمت های جهانی اکثر کامودیتی ها بخصوص سنگ آهن، زغال سنگ و آلومنییوم،  انتظار می رود گروه های فلزی، معدنی، پالایشگاهی و برخی تک نمادهای مرتبط با قیمت های جهانی همچنان دادوستدهای پرتقاضا و مثبتی را تجربه کنند.

موضوعی که می تواند مقدمات شکسته شدن مقاومت های محکم پیش روی شاخص کل را فراهم آورده و آهنگ ورود نقدینگی جدید را با شتاب بیشتری مواجه گرداند.

همچنین به نظر می رسد اکثر شرکت های گروه های سیمانی، کاشی و سرامیک و ساختمانی در شروع هفته پیش رو پرتقاضا و مثبت دنبال شوند. در این بین افزایش احتمالی نرخ فروش محصولات گروه سیمانی و بهتر شدن شرایط فروش آنها می تواند نماد های این گروه را از تقاضای به مراتب بالاتری برخوردار کند.

انتظار داریم نمادهای گروه آی تی همچنان پرتقاضا و همراه با صف خرید دنبال شوند. دراین میان، احتمالا نمادهای "مداران، آپ، رانفور، اپرداز و رکیش" از اقبال به مراتب بیشتری برخوردار خواهند بود.

طی چهارشنبه گذشته گروه های لاستیک سازی و کانی های غیر فلزی مورد توجه فعالین بازار قرار داشتند. موضوعی که احتمالا همچنان در هفته پیش رو تداوم خواهد داشت.

اما نماد شلیا در گروه کانی های غیر فلزی با توجه به رشد بالا و بدون توقف قیمت سهم،با افزایش ریسک همراه بوده که باید مد نظرسهامداران قرار گیرد.

زمان بورسی شدن رکورددار گرانترین سهم مشخص شد
زمان انتقال و گشایش نماد پالایشگاه تهران از فرابورس به بورس که رکورددار گرانترین سهم ایران است، مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی موافقت 21 اردیبشهت سال جاری هیات پذیرش ، پالایشگاه تهران 17 مهر به‌عنوان پانصد و دومین شرکت در بازار دوم معاملات بورس و با همان نماد "شتران" درج شد تا  از فرابورس به بورس منتقل شود.

بر این اساس ، مهدی پارچینی مدیر عملیات بازار نقد شرکت بورس ، زمان این انتقال و گشایش نماد را فردا یکشنبه 9 آبان اعلام کرد.

این پالایشگاه درحالی اردیبهشت سال جاری سرمایه اسمی را از محل سود انباشته از 800 به 1200 میلیارد تومان رسانده و سود هر سهم را به 219 ریال اصلاح کرده که 19 مهر 91 با سرمایه اندک 6.1 میلیارد تومانی وارد فرابورس شد و با کشف قیمت 7500 تومانی هر سهم، عنوان گران ترین سهم در میان همه عرضه های اولیه و شرکت های مشمول اصل 44 را به خود اختصاص داد.

سپس بعد از توقف حدود 7 ماهه، با بازگشایی نماد در 10 اریبشهت 92 و افزایش بی سایقه قیمت هر سهم به 79 هزار تومان و سپس به بیش از 127 هزار تومانی روبرو شد تا شاید برای همیشه گرانترین و شگفت آورترین سهم تاریخ بازارسهام ایران باشد.

معاون صادرات:
اولین محصول سایپا با شرکای خارجی صادر شد/ قیمت تقریبی آریو در عراق

معاون صادرات سایپا از صادرات اولین محصول مشترک سایپا با شرکای خارجی خبر داد و قیمت تقریبی آریو در عراق را اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن جوان با اشاره به توسعه سبد محصول سایپا در بازارهای صادراتی و با هدف افزایش تولیدات جدید از صادرات اولین محصول مشترک سایپا با شرکای خارجی به عراق خبر داد و گفت: اولین محموله مربوط به 100 خودروی آریو اتوماتیک براساس تقاضای 1000 دستگاهی بود که به عراق صادر شد و و طی ماه های آینده مابقی تقاضا ارسال خواهد شد.

به گفته وی قیمت تقریبی این محصول در عراق احتمالا حدود 15 هزار دلار خواهد بود اما نماینده سایپا بر اساس شرایط و مطالعات بازار، قیمت نهایی را تعیین خواهد کرد.

وی به حضور دیرینه سایپا در عراق و صادرات بیش از 150 هزار دستگاه خودرو به این کشور اشاره کرد و گفت: در طول یک دهه گذشته صادرات به عراق در قالب CBU بود اما با توجه به استقبال بسیار مردم عراق از محصولات سایپا و طبق قرارداد کنسرسیوم سه جانبه ، تولید محصولات سایپا از آخر سال 93 به صورت کامل در عراق آغاز و در مرحله اول تولید خودروهای گروه ایکس 200 شروع شده و به زودی محصولات جدیدی مانند آریو در عراق تولید خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از اول سال تاکنون مجموع صادرات خودرو و قطعات منفصله خودرو  سایپا بالغ بر 30 میلیون دلار بوده ، ادامه داد: با طرف لبنانی به توافق رسیده و در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و اولین نمایشگاه را هم افتتاح کردیم.

جوان در خصوص سایت های تولیدی سایپا در کشورهای هدف گفت: عراق، سوریه، ونزوئلا، سودان و سنگال از سایت های فعال تولیدی سایپا است که فقط در سوریه به دلیل شرایط خاص آن کشور فعالیت کمی صورت می گیرد. در کشور عراق نیز به علت تغییر قوانین آن کشور با وقفه ای روبرو شدیم و پیش بینی ما این است که از ماه جاری شرایط تولید سایپا در این کشور بهتر خواهد شد .

وی گفت: عرضه محصول جدید آریو به بازار عراق از چند جهت قابل اهمیت است. چرا که اولین باری است که محصول اتوماتیک به بازار و مشتریان وفادارمان در عراق صادر می کنیم . نکته دوم این که آریو اولین محموله صادراتی محصول مشترک سایپا با شرکای خارجی است و در حال کسب تجربه در این زمینه هستیم که با سرمایه گذار خارجی در ایران تولیداتی انجام شود که نه تنها برای بازار داخل بلکه به بازارهای صادراتی منطقه نیز صادر شود.

جوان گفت: بازار دیگر مشابه کشور عراق، بازار بزرگ الجزایر در شمال آفریقاست که با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور قراردادهای بین گروه سایپا و طرف الجزایری به امضا رسیده است و در حال آماده سازی سایت تولیدی مان در الجزایر هستیم  و این سایت در سه ماه اول سال 2017 راه اندازی خواهد شد و بازار الجزایر نیز همانند عراق می تواند برای سایپا به یکی از بازارهای بزرگ صادراتی تبدیل شود.


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز عنوان کرد:
افزایش سودآوری دارویی ها با یکسان سازی ارز / بدهی دولت به تولیدکنندگان، مشکل اصلی صنعت

به نظر می رسد برنامه یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری به اجرا در می آید که در این بین می توان چند سناریو برای ارز واحد در نظر گرفت. به طوریکه از یک سوی نرخ ارز واحد می تواند نزدیک به ارز مبادله ای یا آزاد تعیین شود و از سوی دیگر کمی بیشتر از ارز آزاد یا مابین مبادله ای و آزاد در نظر گرفته شود.


یکسان سازی ارز در حالی یکی از مهمترین برنامه های دولت و بانک مرکزی به شمار می رود که اجرای آن تبعات متفاوتی را بر صنایع مختلف همچون دارو در پی خواهد داشت. بطوریکه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که تک نرخی شدن ارز موجب افزایش بهای تمام شده تولید محصولات شرکت های دارویی ناشی از رشد هزینه واردات مواد مصرفی آنها خواهد شد و در نهایت تبعات منفی بر وضعیت سودآوری آنها اعمال خواهد کرد.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد برنامه یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری به اجرا در می آید که در این بین می توان چند سناریو برای ارز واحد در نظر گرفت. به طوریکه از یک سوی نرخ ارز واحد می تواند نزدیک به ارز مبادله ای یا آزاد تعیین شود و از سوی دیگر کمی بیشتر از ارز آزاد یا مابین مبادله ای و آزاد در نظر گرفته شود.

محمد علی میرزا کوچک شیرازی افزود: به هر حال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که در صورتی که تک نرخی شدن ارز سبب افزایش بهای تولید شرکت های دارویی گردد ، به طور قطع وزارت بهداشت نیز قیمت فروش محصولات را افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط فعلی تعیین ارز واحد در محدوده ارز آزاد یا کمی بیشتر از آن دور از انتظار نیست و این موضوع سبب رشد سودآوری شرکت های دارویی خواهد شد و بر خلاف تصور اغلب افراد برای این مجموعه ها سبب افزایش سودآوری خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تفاوت چندانی میان ارز مبادله ای و آزاد وجود ندارد و تعیین ارز مبادله ای به عنوان ارز واحد متحمل نیست. از این رو با توجه به تجربه سال های گذشته هر چه نرخ ارز بالاتر در نظر گرفته شود، سودآوری تولید کنندگان دارویی از محل دریافت افزایش نرخ فروش محصولات نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در خصوص چشم انداز صنعت دارو گفت: به طور قطع رشد اقتصادی بر کلیه بخش ها و صنایع اثر مثبت می گذارد و هر چه مبادلات مالی بهتر انجام شود خرید مواد اولیه نیز با سهولت بیشتری صورت می پذیرد.

این در حالی است که مشکل اصلی صنعت دارو حجم قابل توجه بدهی دولت به آن است که نسبت به سال های قبل افزایش یافته و عمدتاً ناشی از عدم پرداخت وجه از سوی بیمارستان های دولتی و داروخانه ها است. در این بین دولت به منظور تسویه بخشی از این بدهی ها اقدام به انتشار اوراق برای وزارت بهداشت نموده که باید دید سهم دارو و شرکت های تولید کننده آن از مبالغ ناشی از عرضه این اوراق چه میزان است. به هر حال این صنعت با مشکل جدی کمبود نقدینگی مواجه شده و دولت می بایست برای رفع آن چاره ای بیاندیشد.

شیرازی پیرامون افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی اظهار داشت: این موضوع از شهریور ماه سال جاری آغاز شد و عمده افزایش نرخ فروش در مهر و آبان ماه هر سال انجام می شود که مقدار آن روی هر محصول متفاوت است.

وی در پایان در خصوص امکان توسعه صادرات محصولات دارویی به کشورهای خارجی گفت: از یک سو بسترهای لازم جهت صادرات محصول دارویی وجود ندارد و از سوی دیگر هزینه های قابل توجه فروش خارجی و پایین بودن قیمت فروش دارو در کشورهای دیگر نسبت به در بازار داخلی سبب شده تا تنها سه تا پنج درصد از کل فروش شرکت ها به صادرات اختصاص یابد و به دلایل مذکور بخش عمده ای از تولیدات در بازار داخلی عرضه می شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی