سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
مستطیل شیشه ای تالار
رنگ سبز با طعم فلز

بورس تهران پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن نامزدی که کمتر کسی توقع پیروزی آن را داشت امروز بعد از فروکش کردن جو هیجانی و منفی روز چهارشنبه امروز رنگ سبز با طعم فلز را چشید طعمی که مواد تشکیل دهنده آن اتفاقات مثبت شکل گرفته در بازارهای کالایی طی اواخر هفته گذشته بود.

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.08.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 694 واحد افزایش به رقم 56066 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 250 واحد کاهش عدد 168275 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 212 واحد افزایش به رقم 27884 واحد رسید.

همچنین در این روز "فملی" با 114 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 76 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 16 واحد افزایش به رقم 835 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 4057 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3229 میلیارد ریال رسید.

بورس تهران پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن نامزدی که کمتر کسی توقع پیروزی آن را داشت امروز بعد از فروکش کردن جو هیجانی و منفی روز چهارشنبه امروز رنگ سبز با طعم فلز را چشید طعمی که مواد تشکیل دهنده آن اتفاقات مثبت شکل گرفته در بازارهای کالایی طی اواخر هفته گذشته بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری بازار سرمایه صنایع سنگ آهنی، معدنی و فولادی توانستند با جلب توجه نظر فعالان بازار سرمایه روز سراسر سبز و همراه با تقاضای خرید قابل توجه را به خود اختصاص دهند در همین راستا درگروه فلزات اساسی سهام شرکت ملی مس توانست با صف خرید بیش از 100 میلیون سهمی بالاترین میزان درخواست خرید را به خود اختصاص دهد همچنین فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز جزو دیگر سهامی بودند که از تقاضای خرید و حجم معاملات قابل توجه برخوردار شدند.

البته در نماد "فولاد" امروز سهامداران حقوقی جولان دادند و با عملکرد خود گویی که از آخرین فرصت فروش سهم استفاده کردند اما در گروه روی اتفاقات به گونه دیگری بود امروز نمادهای فعال این گروه با لیدری فرآوری مواد معدنی توانستند معاملات بسیار قابل قبولی را پشت سر گذارند این گروه نیز با توجه به گذر قیمت جهانی روی از مرز 2550 دلار تحلیل های جدیدی را پیش پای اهالی تالار از وضعیت آینده خود قرار داده است، اهالی تالار نسبت به تداوم روند افزایش سود برآوردی این گروه تا گزارش 12 ماهه بسیار خوش بین هستند.


خروج موقت یک شرکت بورسی برای تقسیم سود و افزایش سرمایه

از سوی دیگر گروه سنگ آهنی بورس نیز به تبع رشد قیمت جهانی توانست روز خوبی را پشت سر گذارد در این گروه دوقلوهای سنگ آهنی در معاملات روز جاری لیدری گروه بدست گرفتند و نهایت واکنش به اتفاقات تغییرات قیمت جهانی را به نمایش گذاشتند.

اهالی تالار معتقدند در صورت تداوم روند صعودی در نرخ های جهانی می توان به ادامه رشد قیمت های سهام گروه های مذکور امیدوار بود، اما در صورتیکه نرخ های جهانی نتواند به تبع اظهار نظرهای مشاورین و سخنگوهای حاضر در کنار رییس جمهور آمریکا به روند صعودی ادامه دهد احتمالاً شرایط متفاوت تری برای گروه های مذکور رقم خواهد خورد.

اما در گروه خودرویی امروز شاهد چپ کردن تمامی نمادهای فعال در نماد خودروسازها بودیم. اما سهام شرکت ایران خودرو که از اخبار مثبت برجامی و اتفاقات حضور تفاهمات خارج مرزی انگار بویی به مشامش نرسیده بود و بی تفاوت به همه این موارد مسیر نوسان نزولی را طی می کرد امروز به واسطه احتمال ایجاد مشکل بر سر توافق برجام پس از انتخابات آمریکا با صف فروش و افت قیمت حداکثری مواجه شد. واقعاً متوجه نشدیم که چرا شرکتی همانند "خودرو" که اتفاقات برجامی تأثیری بر قیمت سهامش نداشته باید امروز اینگونه برجام شود. حالا اگر سایپا بود یک حرفی می شد زد.

در پایان فعلاً برای هر گونه قضاوت در خصوص روند آتی بورس زود است هنوز بازار سرمایه درگیر تلاطم امواج ایجاد شد. به واسطه رییس جمهور جدید آمریکا است. باید کمی صبر کرد تا حداقل هیجان فعلی بازار فروکش کرده و شرایط با ثبات تری برای بورس پدید آید.

درگفت و گو با بورس پرس مطرح شد:
تحلیل یک کارشناس از بورس و دو صنعت دارای ظرفیت

یک تحلیلگر بازار سهام با ارایه تحلیلی از وضعیت کنونی و آینده بورس با تکیه بر متغیرهای موثر مانند ارز تک نرخی، دو صنعت دارای ظرفیت را معرفی کرد.

فراز مسافری راد در گفت و گو با بورس پرس، به روند صعودی قیمت سهام بعد از فروکش کردن شوک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: تاثیر منفی انتخاب ترامپ بر بورس ایران کوتاه مدت بود اما به هرحال عکس العمل بازار را نسبت به این موضوع شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مسائلی مانند آینده صنعت خودرو در تعیین جهت بورس موثر است، افزود: در این میان برخی بازارها مثل خودرو به دلیل وضعیت فعلی و تا اجرای قراردادهای منعقده با خودروسازان بین المللی مانند پژو فرانسه با چالش هایی دست و پنجه نرم کرده و به آرامی حرکت می کنند.

این کارشناس به رشد منطقی ارز همانند سال گذشته و عدم تأثیر انتخابات اخیر آمریکا در این متغیر اشاره کرد و ادامه داد: از زمان آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون شاهد افزایش صعودی نرخ طلا در بازار بودیم .پیش بینی می شود این وضعیت برای بازه زمانی کوتاهی ادامه داشته باشد اما طبق گزارش فدرال رزرو آمریکا برای تغییر نرخ بهره بانکی در بلندمدت می تواند تأثیرگذار باشد و بازارهای کالایی را نیز تضعیف کند.

مسافری راد ادامه داد:با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، دولت با اجرای سیاست کلی پرهیز از رشد تورم، سعی می کند تحرکاتی در بازار به وجود آورد اما در هر صورت تغییر ناگهانی قیمت ها اجتناب ناپذیر است و دولت چاره ای جز برگرداندن رونق نه به معنای افزایش قیمت بلکه با عنوان سهولت و روانی در معاملات نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که کدام صنایع دارای ظرفیت رشد مناسب تری در بازار سهام هستند؟ به بورس پرس گفت: از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش رشد گروه فلزات اساسی و جذابیت شرکت های انفورماتیک هستیم که به نظر می رسد سال خوبی را پشت سر خواهند گذاشت اما در مقابل بانک ها سال سختی را طی خواهند کرد.

وی افزود: تک نرخی شدن ارز علاوه بر شفافیت اقتصادی و متأثر کردن بازار کالایی بر بازار صنایعی مثل پالایشگاه، خرید مواد اولیه و فروش مثبت ارزیابی می شود و به تبع در پتروشیمی این وضعیت مطلوب نخواهد بود. در یک جمع بندی کلی می توان گفت صنایعی که از رانت بین ارز مبادلاتی و آزاد استفاده می کنند با اجرای ارز تک نرخی متضرر خواهند شد.

توسط یک کارگزاری ارایه شد:
برآوردی از سود شرکت دارای صف خرید دیروز که برای اولین بار وارد کانال جدید شد

یک کارگزاری برآوردی از سود آینده ملی مس کرد که دیروز دارای صف خرید بود و برای اولین بار در سال جاری وارد کانال ۲۰۰ تومانی قیمت هر سهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ملی مس در عملکرد 6 ماهه اول سال اقدام به تعدیل 20 درصدی سود ( از 142 به 171 ریال) و پوشش 74 درصدی کرد و بعد از توقف نماد در 28 مهرماه به دلیل ابهام در ارایه اطلاعات و بازگشایی نماد در 8 آبان ، روند صعودی قیمت سهام را همراه با نوسان در پیش گرفت.

این شرکت 5 هزار میلیارد تومانی دیروز با معامله حدود 35 میلیون سهمی ، با صف خرید بیش از 92 میلیون سهمی روبرو و برای برای اولین بار در سال جاری وارد کانال 200 تومانی شده است.

در این میان در حالی " فملی" نرخ تسعیر دلار 35700 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس LME (بازار فلزات لندن) 4550 دلار جهت 6 ماهه دوم سال منظور کرده که فرنوش شیخ الاسلامی از کارگزاری بانک توسعه صادرات، با نگاهی برعملکرد 6 ماهه اول سال و براساس مفروضاتی، برآوردی از سود این شرکت بزرگ بورسی کرده است.

نگاهی بنیادی به عملکرد 6 ماهه ملی مس و پیش بینی درآمد

در جدول زیر عملکرد 6 ماهه فملی و پیش بینی بر اساس آن برای سال مالی 95 نشان داده شده است.

با احتساب سرمایه جدید شرکت در شش ماهه منتهی به شهریور سال 95 توانسته 126 ریال معادل 73 درصد از بودجه 95 خود را پوشش دهد.

مفروضات بودجه 95

تولید و فروش

اولین پیش بینی فروش کاتد برای سال 95 شرکت برابر 160.000 تن بوده که با فرض این مقدار فروش مبلغ 4800 میلیارد تومان درآمد شناسایی شده بود اما در پیش بینی جدیدی که براساس عملکرد سه ماهه شرکت داده شده ، درآمد فروش 5700 میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به اولین پیش بینی 18 درصد رشد داشته است.

در آخرین پیش بینی فروش شرکت افزایش یافته و به محدوده 6.000 میلیارد تومان رسیده است.

جزییات فروش شرکت به شرح زیر است:

تولید کاتد شرکت در سه ماهه اول 43.843 تن بوده و پیش بینی برای کل سال 193.000 تن در نظر گرفته شده است. با توجه به گفته های مدیرعامل شرکت مبنی بر فروش موجودی کالا در سه ماهه اول، فروش شرکت در این دوره 79.039 تن بوده که با توجه به آمار گمرک و بورس کالا حدود 55.000 تن مربوط به فروش صادراتی و مابقی در داخل به فروش رسیده است.

در آخرین بودجه شرکت بر اساس شش ماهه مقدار تولید تغییر نکرده و فروش کاتد به 126.342 تن رسیده که 78 هزار تن آن صادراتی بوده است.

حاشیه سود ناخالص

نگاهی به حاشیه سود شرکت در دوره شش ماهه و سال مالی 94 نشان می دهد شرکت همیشه حاشیه سودی در حدودی 30 درصد و بیشتر داشته است. در حالی که در پیش بینی سال مالی 95 این مقدار در حدود 27 درصد در نظر گرفته شده است.

نرخ تسعیر دلار 35.700 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس 4550 دلار جهت شش ماهه باقیمانده سال منظور شده است.

 

سناریو تحلیلی 95

تولید شرکت در سال 94 حدود 193.000 تن بوده است. با توجه به فروش خوب شرکت در شش ماهه 95 اگر فرض را بر فروش مجموع کل مقدار تولیدی و 30.000 تن موجودی کاتد در نظر بگیریم  با فرض حاشیه سود 29 درصد طبق 6 ماهه، نرخ دلار 3600 تومانی ،نرخ کاتد 5500 دلاری، افزایش 25 درصدی هزینه های اداری، عمومی نسبت به سال94 و دیگر متغیرهای اعلامی در بودجه و همچنین بافرض سرمایه جدید، می­ توان برآورد سود 276 ریال به ازای هرسهم را داشت.

زمان و شرایط عرضه بلوک ۱۲.۵ درصدی "ملت" اعلام شد
یک سهامدار حقوقی بیمه ملت برنامه عرضه بلوک ۱۲.۵ درصدی در پیش گرفته تا در صورت معامله از ترکیب سهامداری این شرکت ۲۸۵ میلیارد تومانی خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت بیمه ملت که اواسط شهریور با تغییر مدیرعامل و خداحافظی سعیدحجاریان بعد از ۱۴ سال روبرو شده ، طی روزهای آینده شاهد عرضه بلوکی خواهد بود.

به این ترتیب شرکت توسعه کسب و کار سبا که یکی از سهامداران حقوقی " ملت" است در نظر دارد 12.25 درصد سهام شامل 349 میلیون و 172 هزار سهم را روانه میز فروش کند تا در صورت معامله از ترکیب سهامداری این شرکت 285 میلیارد تومانی خارج شود.

قیمت پایه هر سهم این عرضه 202 تومان و با شرایط 20 درصد نقد و باقی اقساط تعیین شده که 7 آذر توسط کارگزاری بورس بیمه ایران انجام می شود.  
برآوردی از سود شرکت دارای صف خرید دیروز که برای اولین بار وارد کانال جدید شد
در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
خروج موقت یک شرکت بورسی برای تقسیم سود و افزایش سرمایه
در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت بورسی برای تقسیم سود و افزایش سرمایه بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام شرکت قند مرودشت برای برگزاری مجمع سالانه و فوق العاده ، نماد این شرکت بورسی در پایان معاملات امروز بسته می شود.

"قمرو" درحالی برنامه افزایش سرمایه 108 درصدی از سود انباشته را داشت که سازمان بورس مجوز 66.6 درصدی را صادر کرد.

این شرکت علاوه بر تصویب صورت های مالی 31 تیر و تقسیم سود در مجمع سالانه 25 آبان، دو موضوع افزایش سرمایه و اصلاح ماده 5 اساسنامه را در مجمع فوق العاده مطرح خواهد کرد.


شاخص مسکن در بورس کالا طراحی می شود
مدیرعامل بورس کالا و رئیس اتحادیه املاک برای طراحی یک شاخص که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه همشهری، حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی مشترک که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، روش افزایش شفافیت معاملات مسکن را بررسی کردند و برای طراحی یک شاخص که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد به توافق رسیدند.

سال‌هاست که معاملات مسکن در سامانه‌ای با نام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور از طریق مشاوران املاک، ثبت می‌شود. این سامانه کشوری تاکنون توانسته است داده‌های زیادی را از روند معاملات مسکن ثبت و تولید کند که تاکنون کمتر مورد استفاده اقتصاددانان و تحلیلگران مالی قرار گرفته است و می‌تواند منبع مناسبی برای تعیین راهبردهای این صنعت قرار گیرد.

پیشنهاد طراحی شاخص مسکن

مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی مشترک با رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بورس کالا طبق کارکردهای تعریف شده‌اش مایل نیست در حوزه فعالیت مشاوران املاک مداخله کند.

سلطانی‌نژاد در عین حال تأکید کرد: با توجه به اینکه ایجاد یک شبکه عظیم، مشابه آنچه هم‌اکنون از طریق اتحادیه مشاوران املاک ایجاد شده، هزینه گزافی را می‌طلبد، بورس کالا مایل است از داده‌های همین شبکه موجود برای طراحی و عرضه شاخص مسکن استفاده کند. مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: معرفی و طراحی شاخص معاملات به کمک سامانه معاملات اتحادیه املاک می‌تواند به شفاف شدن بازار مسکن کمک کند.

استقبال رئیس اتحادیه مشاوران املاک

عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره گفت: با هر سازو کاری که موجب تسهیل معاملات و شفاف‌سازی‌ در بازار مسکن شود موافقیم، اما همه این امور باید از طریق مجاری قانونی خودش پیش برود.

مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: پیشنهاد ما این است که با همکاری و محوریت اتحادیه املاک شاخص‌های قیمت مسکن طراحی شود و بعد از دریافت مجوز شرعی از کمیته فقهی سازمان بورس، اوراق آپشن یا فیوچرز شاخص‌های قیمت مسکن روی تابلوی بورس کالا قابل معامله شود. عقبایی ضمن استقبال از این طرح گفت: طراحی شاخص مسکن ایده بسیار خوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم و حتما در پیشبرد آن به بورس کالا کمک خواهیم کرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره دلایل مخالفت‌های قبلی‌اش با ایجاد تابلوی مسکن در بورس کالا گفت: دغدغه اتحادیه مشاوران املاک این بود که بورس کالا قصد دارد جای مشاوران املاک را در بازار مسکن بگیرد اما اگر بورس کالا ابزاری مانند آپشن یا فیوچرز شاخص قیمت مسکن را برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به مردم ارائه دهد، قطعا از آن استقبال می‌کنیم و با مسئولان بازار سرمایه نهایت همکاری و همراهی را خواهیم داشت. سپس سلطانی‌نژاد اضافه کرد: ایده اصلی بورس کالا از یک سال پیش این بود که ابزاری را در اختیار مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مسکن قرار دهیم که بتوانند ریسک خود را مدیریت کنند.

نحوه همکاری

عقبایی در مورد نحوه همکاری برای طراحی شاخص قیمت معاملات مسکن پیشنهاد ویژه‌ای ارائه داد و گفت: اتحادیه املاک در چارچوب طراحی و انتشار شاخص‌های قیمت مسکن می‌تواند قیمت‌های تحقق‌یافته در سامانه ثبت معاملات املاک را در اختیار بورس کالا قرار دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: معتقدیم طراحی شاخص قیمت مسکن می‌تواند در عین حال که بازار مسکن را شفاف می‌کند به مردم و سرمایه‌گذاران هم علامت‌های درستی از روند فعلی و آینده بازار مسکن ارائه ‌دهد. او گفت: از سوی دیگر از آنجا که چنین شاخص‌هایی قاعدتا از طریق نهاد معتبری مثل بورس کالا طراحی، معرفی و منتشر می‌شود مردم هم به این شاخص‌ها اعتقاد و اعتماد پیدا می‌کنند.

توافق بر سر طراحی شاخص

در پایان نیز مدیرعامل بورس کالا و رئیس اتحادیه مشاوران املاک، توافق کردند که با استفاده از داده‌های سامانه فعلی معاملات مسکن و با سود بردن از مکانیسم‌های بورس کالا، شاخص قیمت مسکن را طراحی و معرفی کنند. این شاخص می‌تواند روند قیمت مسکن را نمایش دهد و قابل پیش‌بینی کند.

فردا انجام می شود:
انتقال رسمی یک شرکت به بورس بعد از 5 سال حضور در فرابورس
شرکت همکاران سیستم بعد از 5 سال حضور در فرابورس ، فردا به بورس منتقل و گشایش نماد می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،شرکت همکاران سیستم که از 28 شهریور 90 با کشف قیمت هزار و 50 تومانی هر سهم وارد فرابورس شده ، فردا با گشایش نماد در بورس روبرو می شود.

این شرکت 75 میلیارد تومانی سود هر سهم را 552 ریال پیش بینی کرده و آخرین بهای هر سهم آن در فرابورس حدود 595 تومان بود.

"سیستم" به‌عنوان پانصد و چهارمین شرکت بورسی در بخش رایانه و فعالیت های مربوط به آن، گروه و طبقه مشاوره مربوط به نرم افزار و عرضه نرم افزار ، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی