سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
 "وغدیر" اروپایی می شود

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در نشست خبری روز جاری از افزایش سرمایه از 4600 میلیارد تومان به 7200 میلیارد تومان خبر داد.


به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، غلامرضا سلیمانی امیری در خصوص جزئیات این افزایش سرمایه گفت: 875 میلیارد تومان از این مبلغ آورده سهامداران و 1600 میلیارد تومان از محل اندوخته است که در قالب سهام جایزه به سهامدارانی که تا امروز سهامدار غدیر بودند، تعلق می گیرد.

وی افزود: با این افزایش سرمایه تلاش شده از سهامداران مطالبه نقدینگی کمتری شود و حدود یک سوم از حجم افزایش سرمایه را سهامدار پرداخت می کند و باقی از محل اندوخته سرمایه شرکت تامین می شود، به این ترتیب سهامداران با این پرداخت می توانند سه برابر سهام را مالک شوند که نوعی همکاری شرکت برای بالابردن ارزش افزوده سهامداران است.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر با تاکید بر اینکه پس از این افزایش سرمایه، غدیر در فهرست شرکت های بزرگ بازار سرمایه از نظر میزان سرمایه خواهد بود گفت: مبلغ 7200 میلیارد تومان سرمایه مناسب و قابل قبولی برای شرکت های ایرانی است که معادل دو میلیارد دلار می شود. طبیعی است که میزان سرمایه، در زمان مذاکره برای قراردادهای بزرگ در بخش نفت، پتروشیمی، معادن و برق در بازارهای جهانی بحث مهمی است. همچنین، برای شرکت‌های بزرگ که به صورت مشارکت یا تامین مالی با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری می کنند سرمایه مبحث مهمی است.


به گفته وی سرمایه ثبت شده شرکت به نوعی فرصتی است برای مذاکره قوی تر و بهتر با شرکت های خارجی است.

سلیمانی امیری در ادامه با اشاره بر اینکه این میزان سرمایه در بازار جهانی مبلغ زیادی نیست، گفت: در دنیا شرکت هایی با سرمایه های بیش از 10 تا 20 میلیارد یورو فعال هستند که مبلغ فروش آنها بالای صد میلیارد یورو است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه شرکت امتیازی برای مذاکره با شرکت های بزرگ است گفت: از آنجایی که شرکت غدیر پروژه محور است و حدود 13 میلیارد یورو پروژه در بخش های مختلف پتروشیمی، معدن، نیروگاه و ICT دارد برای تامین منابع از داخل و خارج از کشور باید تلاش کند.

به گفته وی تامین مالی در بخش داخلی از طریق افزایش سرمایه، منابع بانکی و بازار سرمایه انجام می شود و بخش مهمی از تامین منابع از شرکت های خارجی و فاینانس است.

مدیرعامل شرکت غدیر اظهار امیدواری کرد: افزایش سرمایه فرصتی است برای مجموعه غدیر تا بتواند با شرکت های بین المللی قراردادهای مناسب تری را منعقد کند.

سلیمانی امیری در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پروژه های شرکت گفت: پروژه های مجموعه غدیر عمدتا در بخش نفت، پتروشیمی، گاز، انرژی، نیروگاه های گازی و بخار، نیروگاه خورشیدی، آب و معدن است و افزایش سرمایه اخیر شرکت برای تامین منابع این پروژه ها است.

وی همچنین درباره نحوه تامین مالی پروژه ها گفت: تلاش می شود تامین مالی پروژه ها وقتی با شرکت های بین المللی انجام می شود معمولا 15 درصد از محل آورده نقدی و 85 درصد از محل تامین منابع از شرکت های بین المللی است و تا امروز در این مذاکرات موفق بوده ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه های شرکت گفت: پروژه های زیادی در دست اجراست مانند پالایشگاه صد هزار بشکه ای شیراز، پتروشیمی کیان، کیفی سازی پالایشگاه شیراز، نیروگاه 9 هزار و 300 مگاوات بایتی لامه، آب شیرین کن قشم و نیروگاه نما و هرمز پروژه هایی است که در دست اقدام است. و برخی قراردادهای آنها بسته و کار آغاز شده است برخی از این قراردادها در سطح بیسیک و مهندسی قرار دارد.

سلیمانی امیری ادامه داد: تعدای از پروژه های یاد شده تا پایان سال امسال به بهره برداری می رسد از جمله آن نیروگاه خورشیدی اصفهان است که در دی ماه امسال به بهره برداری می رسد، فولاد نی ریز استان فارس در بخش تولید آهن اسفنجی نیز امسال افتتاح خواهد شد. بخش گازی نیروگاه بهبهان نیز با حضور مقامات در ماه آینده به طور رسمی به بهره برداری می رسد. در عین حال، پتروشیمی پردیس در دهه فجر امسال با سرمایه گذاری 1800 میلیارد تومان در عسلویه به طور رسمی افتتاح می شود که سالیانه یک میلیون تن به تولید اوره و آمونیاک کشور می افزاید.

مدیرعامل شرکت غدیر تصریح کرد: با افتتاح پتروشیمی پردیس تولید 80 درصد اوره و آمونیاک کشور در غدیر انجام می شود که با این میزان تولید در منطقه نیز اول است.

وی از نهایی شدن 1.5 میلیارد یورو قرارداد خبر داد و گفت: برخی از این قراردادها در بحث فاینانس در مرحله مذاکره است اما قرارداد با شرکت منعقد شده و شرکت بین المللی کار را آغاز کرده است. همچنین حدود یک میلیارد یورو هم در حال مذاکره هستیم که در مجموع 2.5 میلیارد یورو جذب سرمایه خارجی برای پروژه های غدیر انجام می شود که عمده آنها از کشورهای آلمان، ایتالیا، یونان، اسپانیا و چک است.

سلیمانی امیری درباره تاثیر این پروژه ها بر پیش بینی سود (EPS)شرکت گفت: پروژه هایی که شروع می شود در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی حدود چهار تا پنج سال زمان می برد. بخش نیروگاه سه سال و بخش معدن به دو سال زمان برای بهره برداری نیاز دارد به همین دلیل تامین مالی این قراردادها مهم است و چنین پروژه هایی به یک باره بر سودآوری شرکت تاثیر ندارد. همچنین سهامداران غدیر نیز فرق بزرگی با سایر سهامدران دارند. به طوری که سهامداران غدیر نگاهی بلند مدت به سهم داشته و با ادبیات پروژه محوری آشنا هستند. با به نتیجه رسیدن این پروژهاEPSنیز افزایش می یابد.

وی یکی از این پروژه های مهم را آلومینیوم جنوب ایران دانست و گفت: این پروژه 1200 میلیون دلار ارزش دارد.

غدیر اروپایی می شود

مدیر عامل غدیر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت پذیرش این مجموعه در بورس لندن گفت: در لندن دو بازار اصلی و فرعی وجود دارد که بازار فرعی برای شرکت های کوچک 10 تا 15 میلیون دلاری است و با توجه به افزایش سرمایه فعلی شرکت به دو میلیارد یوروو ارزش بازار حدود 6 میلیارد یورو نمی توانیم در بازار فرعی حضور داشته باشیم. بر همین اساس مقرر شد با اخذ شرایط وارد بازار اصلی بورس لندن شویم که مهمترین شرط ورود به این بازار تهیه صورت های مالی به صورتIFRSاست. البته صورت های مالی به این صورت تهیه و برای راستی آزمایی ارسال شده است که برای این مرحله نیز با دو موسسه بزرگ بین الملی جلساتی را برگزار کردیم تا صورت های مالی شرکت ارزیابی شود و پس از این مرحله پروسه پذیرش شرکت در بورس لندن آغاز خواهد شد.

وی همچنین از آمادگی هلدینگ سیمانی غدیر برای ورود به بورس خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت سیمان در انتظاریم با بهبود وضعیت بازار این کالا سهام این هلدینگ را در بورس عرضه کنیم همچنین مجموعه نیروگاه گیلان که در چند سال اخیر سوددهی مناسبی داشته در حال طی مراحل پذیرش و آماده سازی برای ورود به بورس است.

سلیمانی امیری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پروژه های آبی کشور گفت: آینده کشور ما با بحران آب مواجه است و شرکت های بزرگ باید از هم اکنون برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در بخش های آب شیرین کن، تبدیل پساب به آب کشاورزی و انتقال آب را داشته باشند و به چنین پروژه هایی به عنوان یک پروژه ملی توجه کنند. هر چند که از لحاظ اقتصادی بازدهی زیادی در این پروژه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری غدیر نیز با ورود به این پروژه ها علاوه بر اهداف ملی هدف اصلی مجموعه که افزایش سود و ثروت سهامداران است را پیگیری می کنند. در این عرصه، مدیریتی در هلدینگ انرژی ایجاد و فعال شده است. به علاوه شرکت مشترکی با یک شرکت ایتالیایی ایجاد کردیم که در بخش آب شیرین کن، تکنولوژی اروپایی وارد کشور و پروژه های خوبی اجرا می شود.

این مقام مسئول در خصوص صادرات سنگ آهن نیز این گونه گفت: در بحث معدن معتقدیم نباید خام فروشی انجام شود، بلکه باید زنجیره تولید تکمیل شود به همین دلیل در این حوزه در بخش گندله سرمایه گذاری شده که به نفع زنجیره تولید فولاد کشور است.

سلیمانی امیری در خصوص آخرین وضعیت هلدینگ ساختمانی غدیر گفت: با توجه به رکود در این بخش تصمیم گرفتیم تا سرمایه گذاری بیشتری در بحث مسکن انجام نشود و پروژه های نیمه تمام هم نهایی شود.

وی معتقد است در ایران باید نگاه اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیریم چرا که با این نگاه تکانه های جهانی ما را متاثر نمی کند.

سلیمانی امیری در خصوص تاثیر تک نرخی شدن ارز بر مجموعه غدیر نیز گفت: در بخش هایی از غدیر که خوراک گاز با نرخ مبادله ای دریافت می شود تک نرخی شدن ارز قیمت تمام شده را افزایش و سود ناویژه را کاهش می دهد. اما در سایر بخش ها مانند معدن و نیروگاه تاثیر منفی ندارد.

وی همچنین در مورد چشم انداز بازار سرمایه با توجه به انتخابات سال آینده کشور گفت: به نظر من انتخابات رییس جمهوری سال آینده تاثیری بر بازار سرمایه و اقتصادی ندارد؛ چرا که در ماه های باقی مانده با توجه به سیاست های حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد تحولی ایجاد می شود و دورنمای اقتصاد کشور مثبت است.

وی ادامه داد: با توجه با آغاز حرکتی مثبت بر همه بخش های مختلف صنعتی باید منتظر ماند تا نتایج آن بر بازار سرمایه دیده شود هر چند که بنظر من پروژه های صنعتی حداقل دو سال زمان برای بهره برداری نیاز دارد.

این مقام مسئول درباره نرخ بانکی و تامین مالی از بانک ها گفت: نرخ بانکی همچنان برای صنعت گران است و باید سیاست تعدیل کارمزد تسهیلات پیگیری شود. در جهانی که رکود اکثر کشورها را در برگرفته و در حالی که در کشورهای اروپایی نرخ های بانکی بین یک تا سه درصد است نرخ 20 درصد در ایران بسیار بالا و غیر معقول است. با توجه به مهار تورم بازدهی صنایع به کمتر از 20 درصد رسیده و بر همین اساس نرخ تامین مالی نیز باید کاهش قابل توجهی یابد و نرخ تامین مالی 20 درصدی غیر اقتصادی است.

برنامه مالک ۱۶ درصدی "سمگا" برای واگذاری بلوک ۸ درصدی

چهارشنبه جاری بیش از ۸ درصد سهام سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران معروف به "سمگا" توسط صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر عرضه می شود.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران که بعد از افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی بهمن سال گذشته ، در صدد تامین مالی دیگر و ۵۰ درصدی بر آمده و از اواخر شهریور  هم با بازارگردانی سهام در فرابورس همراه بوده، چهارشنبه جاری 26 آبان شاهد عرضه بلوکی خواهد بود.

به این ترتیب متولی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر که 16.2 درصد سهام "سمگا" را در اختیار دارد، 8.13 درصد این شرکت 200 میلیارد تومانی را عرضه می کند.

این بلوک شامل 162 میلیون 600 هزار سهم است که به قیمت پایه هر سهم 4034 ریال و به ارزش 65.5 میلیارد تومان به صورت 70 درصد نقد، توسط کارگزاری بانک توسعه صادرات در بازار اول معاملات فرابورس انجام می شود.

توقف نماد بانک بورسی و یک سرمایه گذاری برای افزایش سرمایه و مجمع


"خارزم" زمان و شرایط عرضه ۱۴.۷ درصد یک سیمانی را اعلام کرد

سرمایه گذاری خوارزمی زمان و شرایط عرضه ۱۴.۷ درصد سهام سیمان خزر را اعلام کرد تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی خارج شود.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت 1250میلیاردی سرمایه گذاری خوارزمی که دوم آبان چهارمین سالروز عرضه سهام در بورس را جشن گرفته ، در صدد عرضه 14.7 درصد سهام سیمان خزر برآمده تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری این شرکت 23 میلیارد تومانی خارج شود.

در این عرضه که 9 آذر در بازار اول معاملات بورس و توسط کارگزاری آینده نگر خوارزمی انجام می شود، بیش از 33 میلیون 900 هزار سهم "سخزر" به قیمت پایه هر سهم 3135 ریال و به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، به صورت یکجا و نقد روانه میز فروش می شود.

در کنار "خارزم"، سیمان فارس وخوزستان مالک 58 درصدی سیمان خزر است.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد بانک بورسی و یک سرمایه گذاری برای افزایش سرمایه و مجمع

نماد یک بانک بورسی و یک شرکت سرمایه گذاری در پایان معاملات امروز برای افزایش سرمایه و مجمع سالانه بسته می شود.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد بانک بورسی اقتصاد نوین و سرمایه گذاری اعتبار ایران برای افزایش سرمایه و مجمع سالانه بسته می شود.

بانک اقتصاد نوین که نخستین بانک ایرانی بشمار می رود ، تا دیروز موفق به کسب مجوز از سوی سازمان بورس برای افزایش سرمایه 18 درصدی ( از 1.1 به 1.33 هزار میلیارد تومان و از محل سود انباشته) نشده بود اما دیروز این مجوز را دریافت کرد تا مجمع فوق العاده ساعت 16 چهارشنبه 26 آبان ماه را برگزار کند.

به همین منظور "ونوین" که این روزها با کاهش قیمت و افزایش عرضه روبرو است، پیشنهاد افزایش سرمایه از 1.1 به 1.33 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته اعلام کرده تا در صورت مجوز سازمان بورس این تصمیم را عملی کند.

همچنین "ونوین" در همان روز، مجمع عادی به طور فوق العاده ای با موضوع تعیین پاداش هیأت مدیره و اتخاذ تصمیم نسبت به تخصیص و تقسیم سود سهام عملکرد سال مالی اسفند برگزار خواهد کرد.

نماد سرمایه گذاری اعتبار ایران به همراه نماد حق تقدم نیز برای برگزاری مجمع سالانه ساعت 16 چهارشنبه و تصویب صورت های مالی 31 تیر در هتل سیمرغ بسته می شود.

مدیرعامل یک کارگزاری درگفت و گو با بورس پرس اعلام کرد:
شرایط کلی بورس بعد از حضور ترامپ و نظر درباره 4 صنعت

مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین شرایط کلی بازار سهام با توجه به حضور ترامپ را بررسی و درباره صنایع معدنی ، فلزی، خودرو و بانکی اظهار نظر کرد.


ساسان اله قلی مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین در گفت و گو با بورس پرس به ابهامات به وجود آمده با روی کار آمدن نامزد حزب جمهوری خواه اشاره کرد و اظهار داشت: برای پیش بینی وضعیت بازار و شاخص بورس در کوتاه مدت باید علل و عوامل ایجاد نوسان بازار با انتخاب ترامپ بررسی شود. چون ممکن است رئیس جمهور جدید آمریکا تغییراتی مثل افزایش زیرساخت ها در نظر داشته باشد که در صورت محقق شدن این تحولات، بازار کالا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی آمریکا و سیاست ایجاد ثبات نرخ تورم در ایران ، ممکن است نرخ بهره تغییر کند. همچنین تغییرات اخیر آمریکا بازارهای کالا را نیز تحت تأثیر قرار داده و با افزایش همراه کرده است.

اله قلی افزود: به نظر می رسد در صورت ادامه روند فعلی و با در نظر گرفتن گزارش های 6 ماهه که تاکنون از سوی شرکت ها منتشر شده و همچنین قیمت جهانی سنگ آهن و صنایع فلزی مانند فولاد ، این صنایع در صورت تزریق منابع مالی توسط دولت وضعیت مناسبی در بازار سهام داشته باشند.

این کارگزار بورس درخصوص وضعیت سهام خودروسازان نیز اظهار داشت: در صورت محقق و اجرایی شدن برنامه ها و قرارداد با خودروسازان خارجی ، سهام این صنعت با اقبال سرمایه گذاران روبرو خواهد شد. بانک ها نیز می توانند در صورت ارائه گزارش های منطقی برای 6 ماهه دوم سال و با بیان چگونگی نحوه حضور در بازار سهام برای سال جدید ، مورد وثوق سهامداران قرار گیرند.

اله قلی ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز، رانت صنایع از بین خواهد رفت و شرکت هایی که از اختلاف نرخ ارز استفاده می کنند متضرر و برخی نیز منتفع خواهند شد.


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی