سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

شورای رقابت به واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا ورود کرد
رئیس شورای رقابت از پیگیری واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت‌های فرعی، توسط کارشناسان مرکز ملی رقابت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا در پاسخ به پرسش براساس قانون در واگذاری سهام، شرکت‌های بزرگ نباید با ایجاد شرکت‌های فرعی اقدام به فروش سهام کنند اما عملاً در شرکت‌های خودروسازی کشور به نام واگذاری این موضوع انجام شده و در حقیقت شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام را تملک می‌کنند و آیا شورای رقابت به این موضوع ورود پیدا می‌کند یا خیر، به تسنیم گفت: این امر در صنعت خودروی کشور برای شورا هم سوال برانگیز است به نحوی که در حال حاضر کارشناسان مرکز ملی رقابت در حال بررسی واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت های مختلف هستند.


وی تصریح کرد: به محض تکمیل اطلاعات شورای رقابت نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کند. اما خودروسازان در ایران این قانون را دور زده‌اند به گونه ای که شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد. شرکت تازه تأسیس، از نظر قانون تجارت حق دارد سهام هر شرکتی را تملک کند. بنابراین اقدام به خرید سهام شرکت اصلی می‌کند. در واقع شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام را تملک می‌کند.

مواضع روسای سازمان بورس و کمیسون اقتصادی مجلس درباره:
توقف نماد بانکها و اختلال سامانه معاملات/مقابله با سینگال فروشان و درز اطلاعات
رئیس سازمان بورس ضمن توضیح درباره توقف نماد بانکها و اختلال سامانه معاملات، از اقدام قضایی برای سینگال فروشان و جلوگیری از درز اطلاعات خبر داد و با رد انتقاداتی، چشم انداز بازار را مثبت دانست. رئیس کمیسون اقتصادی مجلس هم ضمن انتقاداتی ، مواضعی را اعلام کرد و پیشنهاداتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، برنامه گفت وگوی ویژه دیشب شبکه دو سیما به موضوع بازار سرمایه و چالش های پیش رو اختصاص داشت که با حضور شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسون اقتصادی مجلس و عضو سابق شورای عالی بورس برگزار شد.

در این برنامه حدود 40 دقیقه ایی و بعد از گزارشی کوتاه درباره وضعیت بازار و نظر چند سهام و فعال درباره توقف نماد بانک ها، مشکل کمبود نقدینگی و...، مباحثی همراه با اعلام آمار و انتقاد در مورد بسته بودن 71 نماد با برخورداری از 70 میلیارد سهم، اختلال سامانه معاملات ، درز اطلاعاتی و نقش شبکه های اجتماعی، برخورد با متخلفان و پیگیری های قضایی، بازار بدهی و اسناد خزانه با نرخ سود 21 درصدی و... همراه بود که بورس پرس چکیده مواضع اعلامی را منتشر کرد.

انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق وزارت بهداشت با سودی جذاب

همچنین در این برنامه اعلام شد وزارت بهداشت درصدد انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق برای پرداخت بدهی به بیمارستان ها و داروخانه ها آن هم با نرخ سود 20 درصدی است که در مرحله اول با دو هزار میلیارد تومان شروع خواهد شد.

چکیده نکات رئیس سازمان بورس

براساس این گزارش، در این برنامه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس با اشاره به آخرین وضعیت شاخص بورس، بازدهی شاخص از اول سال 94 تاکنون را 27 درصد اعلام کرد.

وی با اعلام ارزش روز 600 هزار میلیارد تومانی بورس و فرابورس و صندوق های سرمایه گذاری و رشد 48 درصدی ازرش معاملات بورس ها (115 هزار میلیارد تومانی) نسبت به سال گذشته، درباره توقف نمادها اظهار داشت: از حدود 600 شرکت حاضر در بورس و فرابورس ، تنها 10 درصد شرکت ها با توقف نماد روبرو هستند که امری طبیعی بوده و ناشی از رویدادهایی مانند مجامع و تعدیل سود و... است.

توضیح درباره توقف نماد بانکها

وی ادامه داد: اما توقف نماد بانک ها ناشی از اختلاف نظر بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره نحوه نظارت بربانک ها است که پیچیدگی هایی دارد. در این رابطه پیگیری هایی و مکاتباتی با نهادها و بانک مرکزی انجام شده ولی تاکنون جوابی گرفته نشده است. همچنین گزارشی به شورای عالی بورس ارایه شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان بورس به تجربه توقف نماد شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: با این حال برای بازگشایی نماد بانک ها آماده ایم و معتقدیم در برابر دریافت سود توسط سپرده گذاران ، سهامداران بانک ها نباید دچار زیان شوند. همچنین درحالی همیشه مالکیت بر نقد شوندگی ارجحیت دارد که به طرفیت از سهامداران، چند مورد شکایت مطرح کرده ایم.

سامانه معاملات 8 بار مختل شده / آتوس برای بروز رسانی آمده شد

محمدی درباره اختلال چندین باره سامانه معاملات هم گفت: سامانه معاملاتی درحالی مجموعا" با 8 مورد اختلال همراه بوده که چند اقدام از جمله تکفیک هسته معاملات بورس از فرابورس انجام شده است. این درحالی است که به دلیل تحریم ها ، این سامانه طی 8 سال بروز نشده و اگر همت مدیران و کارشناسان مدیریت فناوری بورس تهران نبود، مشکلات آن بیشتر می بود.

وی ادامه داد: با این حال اخیرا" با آتوس فرانسه به توافق رسیده ایم تا طی حداکثر 6 تا 8 ماه ، سامانه معاملات بروز شود.

درز اطلاعات شرکتها قبل از انتشار در کدال/تذکر و جریمه 41 باره یک مدیر

سخنگوی سازمان بورس در برابر این موضوع که اطلاعات شرکت ها قبل از انتشار در کدال ، درز می کند و این جریان با ظهور شبکه های اجتماعی بیشتر هم شده ، توضیح داد: درحالی برخی فعالان قصد بالا بردن قیمت سهام مخصوصا" شرکت های کوچک را دارند که در گذشته از تاخیر بین دریافت و ارسال گزارش ها در کدال انتقاد می شد که این موضوع در زمان حضور آقای فطانت با ارسال مستقیم اطلاعات برطرف شد.

محمدی ادامه داد: دراین میان بین تهیه و ارسال اطلاعات تا انتشار آن در کدال، دسترسی های مختلفی وجود دارد که درحال پیگیری هستیم. یکی از اقدامات اخیر سازمان ، الزام شرکت ها به ارایه آمار تولید و فروش ماهانه است که با احتساب 4 گزارش میاندوره ایی ، هر سال شرکت ها باید 16 بار گزارش دهند که آمار مناسبی است.

به گفته وی تعدادی زیادی از جریمه نقدی 250 تا 120 میلیون تومانی برای مدیران شرکت های متخلف صادر شده اما به طور مثال در برابر تذکر و جریمه 41 بار یک مدیر، باز هم تخلفاتی رخ می دهد.

اقدام قضایی برای سینگال فروشان و راهکار جلوگیری از درز اطلاعات

وی درباره شبکه های اجتماعی و سینگال فروشان هم تاکید کرد: درحالی تاکنون چند سایت بسته و افرادی هم دستگیر شده اند که از چند روز پیش اقدام قضایی برای سینگال فروشان کرده ایم. در مورد درز اطلاعات قبل از انتشار در کدال هم از طریق حراست ها یا به طروق دیگر، پیگیری های شده است.

واکنش به انتقاد دولتی بودن و به خطر افتادن بازار

محمدی انتقاد مجری مبنی بر دولتی بودن و روی کار آمدن وی با هدف توسعه بازار بدهی و به خطر افتادن بازار ( به دلیل نرخ سودهای 20 درصد و حتی بیشتر اوراق ) را به شدت رد کرد و آن را غیرمنطقی و غیرکارشناسی دانست و گفت: کل بازار بدهی حدود 35 هزار میلیارد تومان است که در برابر ارزش روز 600 هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه ، رقمی ناچیز و گمی بوده و نسبت به بازارهای دنیا بسیار ناچیز است. از سوی دیگر انتشار اسناد خزانه تکلیف قانونی است.

چشم انداز مثبت بازار

محمدی در خاتمه چشم انداز بازار را با توجه به گزارش عملکرد شرکت ها و بهبود سودآوری ، مثبت ارزیابی کرد و به اقدامات متعدد نرم افزاری و سخت افزاری برای توسعه بازار سرمایه اشاره کرد.

چکیده مواضع رئیس کمیسون اقتصادی مجلس و عضو سابق شورای عالی بورس

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسون اقتصادی مجلس و عضو سابق شورای عالی بورس هم در برابر سئوالات مطرح شده و نکاتی اعلامی محمدی ، مواردی را مطرح کرد.

به گزارش بورس پرس ، وی درباره توقف نماد بانک ها گفت: سازمان بورس تلاش های خود را کرده و بخشی از این موضوع به سازمان بورس مربوط نبوده و ناشی از اختلاف جدی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. در این میان ، دو جلسه با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شده تا مسائل باز شود. ولی بانک مرکزی بر افشای اطلاعات با رویه جدید اصرار دارد که شرایط سختی را برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع بانک ها از طریق یک مرجع یعنی شورای عالی بورس قابل حل است و باید اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد توسط این شورا برطرف شود.

پورابراهیمی توقف نمادها را نوعی تنبیه دانست و از نقش حسابرسان در ارایه گزارش های غلط که باعث زیان سهامداران می شود و همچنین دسترسی زودتر برخی افراد به اطلاعات شرکت ها و انتشار آن در تلگرام انتقاد کرد و پیشنهاد داد ضمن استفاده از شرکت های پردازش اطلاعات ، درز اطلاعات، جرم تعریف شود.

وی درباره توسعه بازار بدهی هم گفت : تقویت بازار بدهی در کنار بازار سرمایه حُسن است اما نباید بازار سرمایه را دچار چالش کند و با نرخ های سود بیش از تورم و 20 تا 24 درصدی ، ضمن خنثی کردن تلاش هایی شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود بانکی و کاهش تورم، بازار سرمایه را از گردونه خارج کند.

به گفته وی نرخ سود بیش از 21 درصد سمّ مهلکی برای بازار سرمایه بوده و باید در کنار استفاده از موسسات رتبه بندی ، نرخ های اعلامی بازار بدهی بازنگری شود.





در پایان نشست دو روزه مطرح شد:
پیشنهاد اوپک به ایران و عربستان برای کاهش 180 و 500 هزار بشکه ای
در پایان نشست دو روزه کارشناسان اوپک در وین ، به ایران و عربستان پیشنهاد شد اقدام به کاهش 180 و 500 هزار بشکه در روز کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، رویترز از قول 3 منبع آگاه در اوپک اعلام کرد در پایان نشست دو روزه کارشناسان اوپک در وین، تصمیم گرفته شد در نشست وزرای کشورهای عضو  30 نوامبر، پیشنهاد کاهش 4 تا 4.5 درصدی تولید کشورهای عضو از جانب الجزایر مطرح شود تا تولید اوپک به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، اما نمایندگان ایران، عراق و اندونزی در جریان مذاکرات ملاحظاتی را در مورد سطح مشارکت در این طرح مطرح کرده اند که 11 ساعت به طول انجامیده است.

وزیر امور خارجه عراق گفت: اوپک باید اجازه دهد به افزایش تولید بدون هیچ محدودیتی ادامه دهد.

منابع آگاه که به دلیل غیرعلنی برگزار شدن نشست کارشناسان مجاز به سخن گفتن در مورد جزئیات نبودند، اعلام کردند ایران و وعراق شرایط ویژه ای را برای مشارکت در این طرح مطرح کرده اند. عربستان و متحدان حاشیه خلیج فارس این سیگنال را ارسال کرده اند که آماده کاهش نزدیک به یک میلیون بشکه در روز از تولید هستند.

پیشنهاد الجزایر شامل همه کشورها به استثنای نیجریه و لیبی خواهد بود و هدف از آن کاهش 4 تا 4.5 درصدی تولید نسبت به میزان تولید ماه اکتبر و رساندن مجموع تولید سازمان به 32.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود.این بدان معنا خواهد بود عربستان باید به تنهایی تا 500 هزار بشکه در روز تولید را کاهش دهد.

یکی از این منابع گفت: بر اساس پیشنهاد الجزایر، از ایران خواسته شده تولید حدودا 4 میلیون بشکه ای را  4.5 درصد برابر با 180 هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما به گفته یک منبع دیگر، تهران گفته می خواهد تولید را از سطح 4.1 تا 4.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

از عراق نیز خواسته شده تولید را حدود 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد. بغداد نیز معتقد است باید تولید را نسبت به رقم برآوردی کاهش دهد نه برآورد اوپک.

یک منبع مطلع گفت: 85 درصد از کاهش تولید پیشنهاد شده از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود اما ایران همچنان از این طرح استقبال نمی کند.

  • ۹۵/۰۹/۰۳
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی