سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
در جریان مصاحبه رئیس سازمان بورس شاهد بودیم:

جلوه های ویژه آماری در تلویزیون برای مطلوب نشان دادن وضعیت بورس

شاخص کل بورس که در ابتدای سال 94 از کانال 62 هزار واحدی با نوسانات مثبت و منفی همراه و در حال حاضر به کانال 79 هزار واحدی رسیده است که نمایانگر بازدهی 27 درصدی بازار بورس طی این یکسال و هشت ماه می باشد.

طی هفته گذشته رییس سازمان بورس اوراق بهادار در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به شرح وضعیت بازار بورس پرداخت و آمار و ارقامی ارائه کرد که این اطلاعات جای اندکی تأمل و تفکر دارند چرا که در همین اعداد و ارقام شاهد جلوه های ویژه آمار و اطلاعاتی نیز بودیم.

به گزارش بورس نیوز، طی هفته گذشته شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در گفتگوی ویژه شبکه دو سیما حاضر شد و به تشریح وضعیت بازار سرمایه پرداخت که در جریان مصاحبه خود اظهار داشت شاخص کل بورس از ابتدای سال 94 تاکنون حدود 27 درصد رشد کرده است که این رشد در کنار ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه رقم قابل توجهی می باشد که معلوم نیست چرا ابتدای سال  1394 را ملاک قرار داده اند چون این فقط بازی با آمار است و الان سال 1395 است که ایشان می توانست یا ابتدای امسال را ملاک قرار دهد یا ابتدای قبول مسوولیت خود را یا ابتدای شروع به کار دولت یازدهم را نه اینکه ابتدای سال 1394 که هیچ نقطه اتکایی ندارد .

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس که در ابتدای سال 94 از کانال 62 هزار واحدی با نوسانات مثبت و منفی همراه و در حال حاضر به کانال 79 هزار واحدی رسیده است که نمایانگر بازدهی 27 درصدی بازار بورس طی این یکسال و هشت ماه می باشد. اما نکته مهم عدد یا سطح یا کانالی که شاخص بورس در آن قرار دارد نمی باشد، بلکه اگر تنها نوسانات شاخص کل بورس را نشانه بازدهی کل آن در نظر بگیریم و از معاملات بلوکی در نمادهای بزرگ و اثر گذار بورسی صرف نظر کنیم، این بازدهی از نرخ سود سپرده بانکی طی یکسال و به صورت روز شمار هم کمتر می باشد چرا که بازار سرمایه طی 20 آبان ماه گذشته و ابتدای سال 94 ماهیانه 1.35درصد بازدهی به سهامداران خود داده در حالی بانک ها به سپرده گذاران خود به طور میانگین 1.5 درصد سود پرداخت می کنند. این امر در حالی است که سپرده بانکی هیچگونه ریسک و مالیاتی برای سرمایه گذار ندارد ولی بازدهی فعالان بازار بورس علیرغم تحمل ریسک و پرداخت مالیات حداقل به نرخ سود سپرده بانکی دست یابند.

از طرفی همانطور که همه سرمایه گذاران و سهامداران بازار بورس می دانند عدد شاخص کل بورس به درستی برآیند روندهای کلی حاکم بر بازار بورس در گروه ها و سهم های مختلف را آشکار نمی کند چرا که همواره با افت عدد شاخص به دلیل جلوگیری از ایجاد جو منفی در بازار مسئولین و ناظران بازار با انجام معاملات بلوکی در برخی نمادهای اثرگذار بر آن، اقدام به شاخص سازی می کنند. بنابر این بهتر بود به جای اعلام عدد شاخص کل بورس و بازدهی شاخصی که قابلیت معامله ندارد و با معاملات بلوکی امکان دستکاری آن وجود داشته و واقعی نمی باشد، بازدهی و آمار مربوط به شاخص کل هم وزن که تا حدودی بیانگر واقعیت های بازار می باشد ارائه می شد.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خوب به ارائه حجم و ارزش معاملات بازار بورس اشاره کرد که در آمار و ارقام ارائه شده ارزش کل بورس ها با هم جمع زده شده و گفته شده که ارزش کل آنها حدود 115 هزار میلیارد تومان می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است. علاوه بر اینکه برای پوشش این موضوع و بزرگ جلوه دادن ارزش معاملات از لفظ بازار سرمایه استفاده شده که این برنامه صرفاً برای بررسی وضعیت بازار سهام برگزار شده بود، شاپور محمدی در میان سخنان خود ارزش روز بازار را اعم از بورس، فرابورس و صندوق ها را نیز حدود 600 هزار میلیارد تومان عنوان کرد در حالی که از ابتدایی سال گذشته تاکنون بیشترین ارزش روز بازار بورس و فرابورس در تاریخ 94.01.11 به 442 هزار میلیارد تومان رسیده است و بر این اساس با توجه به اینکه در رقم ارزش بازار، ارزش صندوق ها نیز لحاظ شده و بیش از 80 درصد این صندوق ها در اوراق با درآمد ثابت فعالیت دارند، مابقی این ارزش 600 میلیاردی مربوط به صکوک و اوراق با درآمد ثابت منتشر شده در بازار بدهی به عنوان بخشی از بازار سرمایه می باشد.

همچنین در قسمت دیگری ارزش معاملات روزانه بورس نیز حدود هزار تا هزار و 200 میلیارد تومان عنوان شده است که بیشترین ارزش معاملات از ابتدای سال 94 تاکنون تنها در 9 روز کاری به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده که به نظر می رسد افزایش چشم گیر طی این چند روز نیز تحت تأثیر انجام معامله بلوکی یا عمده و انتشار اوراق با درآمد ثابت و مواردی غیر از این معامله سهام باشد.

بنابر این به نظر می رسد با آنکه این برنامه صرفاً جهت بررسی بازار سهام بورس و فرابورس برگزار شده بود اما اطلاعات و آمار ارائه شده تنها مربوط به بازار سهام نمی باشد و کلیه معاملات بازار سهام و بدهی لحاظ شده است که اطلاعات غلطی را از وضعیت بازار سهام به مردم می دهد.

بهتر بود جناب آقای رئیس برای نشان دادن آنچه که در بازار سهام می گذرد از آوردن ارزش بازار بدهی در ارزش بازار و ارزش معاملات صرف نظر می کرد و همچنین ارزش کل بورس ها اعم از کالا، انرژی، بورس و فرابورس را که جمع زدن آنها منطقی به نظر نمی رسد را یکجا 115 هزار میلیارد تومان اعلام نمی کرد، چرا که همانطور که عنوان شد این گونه اطلاعات تنها ذهن مخاطبین این برنامه گفتگوی ویژه که عموم مردم می باشند را از آنچه در واقعیت بازار رخ داده منحرف می سازد و جلوه های ویژه آماری است که دردی را دوا نمی کند.



تداوم صف خرید سهم کوچک اما گران به رغم تکذیب شایعه/ یک خبر "تماد"

صف خرید سهام مهرام به رغم تکذیب شایعه مثبت پابرجا ماند و مواد اولیه داروپخش از دریافت مجوز تولید محصولی جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات بازار سهام، شرکت مهرام که با سرمایه بسیار اندک 3.5 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد ، بعد از رشد قیمت 46 درصدی سهام ( از 1356 تومان اول آبان به 1979 تومان امروز) ، با شفاف سازی کوتاهی، شایعات مثبت را تکذیب کرد. 

نصرت اله منزوی مدیرعامل "غمهرام" در پاسخ به سازمان بورس درباره رشد قیمت سهام در روزهای اخیر معاملاتی ، اعلام کرد اتفاق خاصی در عملیات شرکت که منجر به تغییرات در دارایی یا درآمد سهم شود، وجود ندارد و این شرکت هرگونه شایعه ایی را در این خصوص تکذیب می کند.

تداوم صف خرید سهم کوچک اما گران به رغم تکذیب شایعه/ یک خبر "تماد"

صف خرید سهام مهرام به رغم تکذیب شایعه مثبت پابرجا ماند و مواد اولیه داروپخش از دریافت مجوز تولید محصولی جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات بازار سهام، شرکت مهرام که با سرمایه بسیار اندک 3.5 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد ، بعد از رشد قیمت 46 درصدی سهام ( از 1356 تومان اول آبان به 1979 تومان امروز) ، با شفاف سازی کوتاهی، شایعات مثبت را تکذیب کرد. 

نصرت اله منزوی مدیرعامل "غمهرام" در پاسخ به سازمان بورس درباره رشد قیمت سهام در روزهای اخیر معاملاتی ، اعلام کرد اتفاق خاصی در عملیات شرکت که منجر به تغییرات در دارایی یا درآمد سهم شود، وجود ندارد و این شرکت هرگونه شایعه ایی را در این خصوص تکذیب می کند.

 به رغم این توضیحات ، روند صعودی و صف خرید سهام این شرکت ادامه یافت و پابرجاماند.

براساس این گزارش، شرکت تولید مواد اولیه داروپخش نیز درحالی از دوم آبان با توقف نماد به دلیل بررسی بیشتر اطلاعات روبرو شده، که درباره تولید 2 فرآورده دارویی و آثار مالی آن شفاف سازی کرد.

علیرضا زهرایی مدیرعامل "تماد" توضیحاتی به شرح زیر داد تا امکان بازگشایی نماد این شرکت 36 میلیارد تومانی فراهم شود.

توسط سازمان خصوصی سازی اعلام شد:
زمان و شرایط مزایده ۲۶۳ میلیارد تومانی ۴۰ جایگاه سوخت


سازمان خصوصی سازی زمان و شرایط واگذاری ۴۰ جایگاه سوخت دولتی به ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان خصوصی سازی 22 آذر مزایده 40 جایگاه سوخت دولتی را به ارزش 263 میلیارد تومان و با نرخ سود 14 درصدی اقساط برگزار می کند.

وثایق و تضامین این مزایده نیز توثیق سهام معادل مانده اقساطی سهام مورد معامله بعلاوه دریافت اسناد تضمینی حداقل معادل 50 درصد مانده بدهی اعلام شده است.

براساس این گزارش ، در این مزایده درحالی متقاضیان تا پایان وقت اداری 21 آذر فرصت ارائه مدارک به سازمان خصوصی سازی دارند (بخش تعاون در شرایط یکسان اولویت دارد) که امکان تغییر کاربری جایگاه های سوخت وجود ندارد. به علاوه این که هر جایگاه به صورت جداگانه واگذار می شود.

از سوی دیگر سازمان خصوصی سازی نسبت به واگذاری رسمی زمین جایگاه سوخت، طی عقد صلح حقوق، به نام خریدار اقدام خواهد کرد که هزینه انجام آن به عهده خریدار است.همچنین دریافت سند مشاعی و یا اخذ سند مالکیت رسمی(تفکیکی) به عهده خریدار بوده و مکلف است نیروهای انسانی شاغل در جایگاه را تا پایان مدت قرارداد تامین نیروی انسانی(حداکثر یکسال) حفظ کند.

گزارش رسانه دولت از آثار منفی توقف نماد بانک ها و فرار سهامداران از بورس
رسانه دولت گزارشی از آثار منفی توقف نماد بانک ها و فرار سهامداران از بورس ارایه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس درحالی نماد بانک های بزرگ بورس مانند ملت ، تجارت و صادات از اواخر تیر تاکنون بسته مانده و سازمان بورس پیگیر این موضوع از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که خبرگزاری ایرنا در گزارشی از آثار منفی توقف نماد بانکها و فرار سهامداران از بورس اعلام کرد، در ماه های اخیر وضعیت نمادهای بانکی در بورس که با هدف شفاف سازی و استانداردسازی گزارش های مالی متوقف شده اند، آشفته و مبهم بوده و سهامداران نیز در وضعیت سرگردان و بلاتکلیفی به سر می برند.

نمادهای برخی بانک ها در بورس، مدت هاست به دلیل اختلاف بانک مرکزی، بانک ها و بورس متوقف بوده و مشخص نیست چه زمانی به تالار معاملاتی باز می گردند.

یک سهامدار: اختلاف ها به سهامدار ربطی ندارد

عبداللهی از سهامداران خرد بورس که سهام یک بانک را در سبد سهام دارد گفت: اختلاف نهادهایی مانند بورس و بانک مرکزی، ارتباطی به مردم و سهامداران ندارد.برخی مردم مانند من به بورس اعتماد کرده و خودروی خود را فروخته و با پول آن وارد بازار سرمایه شده اند که سود به دست بیاورند، نباید با بهانه های مختلف، پول های آنها بلوکه شود.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: نماد بانکی که سهام آن را خریداری کرده بودم، چند ماهی است متوقف شده و در نتیجه امکان فروش سهام آن را ندارم، اکنون امثال من که سهامدار خرد هستیم و به این پول ها نیاز داریم، تکلیف را نمی دانیم.اگر بانک مرکزی با بانک ها اختلاف نظری دارند، بهتر است طوری آن را حل کنند که زیان آن دامن سهامداران خرد را نگیرد.توقف نمادها و رفتارهای مشابه در بورس، باعث بی اعتمادی سهامداران به بورس می شود و مردم را از بازار سرمایه فراری خواهد داد.

درخواست کارشناس از شورای عالی بورس

ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه نیز درباره توقف نمادهای بانکی در بورس گفت: برای حل مشکل توقف طولانی مدت نمادها در بورس، باید نهادهای عالی مانند شورای عالی بورس تصمیم گیری و ورود کنند تا این چالش رفع شود، زیرا هر از چند گاه دچار این معضل می شویم که نماد یک صنعت خاص به دلایلی متوقف می شود.به عنوان نمونه پیش از این شاهد توقف نمادهای معدنی ها به دلیل اختلاف بر سر بهره مالکانه سنگ آهن و همچنین توقف پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بوده ایم.

وی اظهار داشت: توقف طولانی مدت نمادها، ویژگی اصلی بازار سرمایه که نقدشوندگی است را زیر سوال می برد و سهامداران را دچار مشکل می کند، بنابراین، باید راه حلی اتخاد شود تا در صورت وقوع هر ابهام و مساله ای، نقدشوندگی سهام دچار وقفه نشود.توقف طولانی مدت صنایع مختلف بورسی در دوره های زمانی مختلف نشان می دهد ساختار اقتصادی ایران، بازار محور نیست و تصمیمات کلان توسط دولت اتخاذ می شود.

مقدسیان با بیان اینکه توقف طولانی مدت نمادهای بورسی، به اعتماد فعالان بازار سرمایه لطمه می زند، بیان داشت: معنا ندارد به سهامداران اعلام شود پول شما به علت این که فلان بانک باید صورت های مالی را طبق نظر بانک مرکزی استانداردسازی کند، بلوکه می شود.

وی درباره دلایل توقف نمادهای بانکی گفت: به تازگی استانداردهایی توسط بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده تا گزارش های مالی را بر اساس آنها تنظیم کنند. همچنین برخی درآمدها توسط بانک ها گزارش می شود که از نظر بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده است.

مقدسیان با انتقاد از تحمیل پیامدهای توقف نمادهای بانکی به سهامداران، گفت: در حالی که بازار سرمایه ایران برای گسترش تعاملات و بین المللی شدن تلاش می کند باید الزامات آن مانند نقدشوندگی را نیز بپذیریم.برای تشویق سرمایه گذاران خرد و برنامه ریزی برای بین المللی شدن باید مشکل توقف نمادها را حل کنیم.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد بخشی از سهامداران نمادهای بانکی در بورس را سهامداران خرد تشکیل می دهند که توقف درازمدت نمادهای بانکی، این سهامداران را بلاتکلیف کرده و حتی تاثیر منفی بر حجم معاملات بورس گذاشته است.

مقدسیان به احتمال کاهش شاخص بورس در صورت باز شدن نمادهای بانکی اشاره کرد و گفت: پس از تنظیم صورت های مالی بر اساس استانداردهای جدید، این بانک ها زیان ده شده اند.

وی با بیان این که اگر به دنبال شفافیت هستیم نباید نگران افت شاخص کل بورس، پس از باز شدن نمادهای بانکی باشیم، ادامه داد: ممکن است افت شاخص که تحت تاثیر باز شدن نمادهای بانکی ایجاد می شود، توسط سایر صنایع جبران شود.

دلسردی و فرار سرمایه گذاران کوچک از بازار سرمایه

بنابراین گزارش،علت اصلی توقف نمادهای بورسی که هر از چند گاه برای صنایع مختلف رخ می دهد، هر چه باشد باید به گونه ای اجرا شود که تاوان را سهامداران خرد ندهند. سنگینی توقف طولانی مدت نمادهای بورسی بر دوش سهامداران خرد که باعث بلوکه شدن پول و سرمایه سرمایه گذاران کوچک می شود، نتیجه ای جز دلسردی و فرار آنها از بازار سرمایه را در پی ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران:
بورس کالا بزودی میزبان شاخص مسکن می شود/سیگنال های درست برای فعالان
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: شاخص مسکن بزودی بر تابلوی بورس کالا نقش می بندد و به مردم و سرمایه‌گذاران سیگنال های درست از روند فعلی و آینده بازار مسکن می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بورس کالا،حسام عقبایی از طراحی شاخص قیمت مسکن خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالای ایران وجود دارد و براساس مذاکرات انجام شده به زودی این شاخص برای نشان دادن میانگین قیمت مسکن در سطح کشور در بورس کالا طراحی می شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت طراحی شاخص مسکن گفت: مذاکرات لازم برای طراحی شاخص مسکن با بورس کالای ایران که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن خواهد بود، انجام شده و به زودی این شاخص برای مسکن بر تابلوی بورس نقش می بندد.

عقبایی با بیان اینکه بورس کالا قصد ندارد به حوزه خرید و فروش مسکن وارد شود،افزود: مسکن یک کالای غیر همگن بوده و ارائه آن در بورس کالا امکانپذیر نیست اما بورس کالا در حوزه قیمت گذاری می تواند شاخص قیمت منطقه ای و شهری برای مسکن تعیین کند تا متوسط قیمت مسکن در نقاط مختلف شهر برای مردم شفاف و روشن شود.

وی اظهار داشت: در این راستا مذاکراتی برای طراحی شاخص مسکن با بورس کالا صورت گرفته و کار عملیاتی و رسمی در حال کلید خوردن است که با توجه به وجود بسترهای لازم در بورس کالا، این شاخص به زودی طراحی می شود.

عقبایی با تاکید بر اینکه جلسات مشترکی با مدیر عامل بورس کالا برگزار خواهد شد، به مزیت های طراحی شاخص مسکن اشاره کرد و گفت: معرفی و طراحی شاخص مسکن به کمک سامانه معاملات اتحادیه املاک، می‌تواند بازار مسکن را شفاف کرده و به مردم و سرمایه‌گذاران هم علامت‌ها و سیگنال های درستی از روند فعلی و آینده بازار مسکن ارائه ‌دهد.

  • ۹۵/۰۹/۰۷
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی