سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

در گفت گوی بورس پرس با یک تحلیلگر بازار سرمایه اعلام شد:
آثار لایحه بودجه 96 بر اقتصاد و بورس / مسائل سیاسی مهمتر از بودجه


یک تحلیل گر بازار سرمایه با آثار اولیه لایحه بودجه 96 دولت بر اقتصاد و بورس را بررسی و اعلام کرد شرایط پرابهام سیاسی تأثیرگذارتر از بودجه سال آینده بر بازار سرمایه است.



حمید میرمعینی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره آثار بودجه پیشنهادی سال آینده بر اقتصاد و بورس گفت: تحقق پیش بینی 110 هزار میلیارد درآمد از منابع نفتی با توجه به قیمت پیشنهادی دولت یعنی 50 دلار که با در نظر گرفتن قیمت جهانی نفت تعیین شده است دور از ذهن به نظر نمی رسد.البته در این بین محل مصارف درآمدهای نفتی نیز نباید نادیده گرفته شود.

اولویت متغیرهای موثر بر نرخ ارز و بازار سرمایه

وی علل سود و زیان شرکت ها را با در نظر گرفتن متغیر نرخ ارز بررسی کرد و گفت: با توجه به شرایط پرابهام سیاسی، مسأله برجام و پاسخگویی ایران به مواردی که بعنوان نقض برجام اعلام شده، شرکت هایی که از ارز مرجع استفاده می کنند مجبور هستند برای جلوگیری از زیان تا 10 درصد افزایش قیمت برای محصولات در نظر بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام عدم قطعیت بودجه پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور به مجلس افزود: البته با در نظر گرفتن تأثیر قیمت دلار آزاد روی مواد اولیه، نرخ ارز مرجع، قیمت ها و سود شرکت ها می توان نگاهی امیدوارانه به حرکت مثبت بازار داخلی داشت. با این حال احتمال تغییراتی در ارقام بودجه پیشنهادی تا زمان نهایی شدن وجود دارد.

میرمعینی با تأکید بر متغیرهای موثر روی بازار سرمایه گفت: مساله مهم و موثر بر بازار سرمایه تغییر ارقام بودجه نیست بلکه مباحث مهمتر سیاسی مثل نتیجه مساله برجام  از سوی هر دو طرف، قیمت های جهانی، وضعیت نرخ نفت بر قیمت جهانی کالاها و برنامه های دولت جدید آمریکا همچنین وضعیت ارز آزاد بر روند معاملات و قیمت سهم در بازار از مطرح شدن بودجه مهمتر به نظر می رسد.

وی افزود: در صورت کنترل نوسانات بازار که ناشی از هیجانات روانی است و مهار و برنامه کنترل دولت برای وضعیت دلار و نرخ دلار آزاد شاهد روند رو به رشد اقتصاد داخلی و بازار سرمایه خواهیم بود.

انتخابات ریاست جمهوری تعیین کننده اوضاع اقتصاد

این تحلیل گر بازار سرمایه با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اظهار داشت: در صورت روی کار ماندن همین دولت برای دوره بعدی و ادامه روند فعلی در خصوص سیاست های اقتصادی،  احتمال می رود سال آینده این وضعیت انبساطی تر از سال های اول دولت باشد. همچنین با اعمال سیاست های پولی یعنی رشد نقدینگی و آزاد سازی نرخ ارز دولت زیربار تورم خواهد رفت. هر چند در دولت های قبلی نیز این مسأله وجود داشته اما به هر حال نباید این حقیقت را نیز نادیده گرفت که دولت یازدهم با چالش مواجه بوده و برای اصلاح ساختار ارز، مالی و ... تلاش کرده است.

میرمعینی با اظهار تأسف نسبت به اینکه دولت در سال های گذشته از بودجه در نظر گرفته شده طرح های عمرانی برای کسری بودجه جاری استفاده می کرده است گفت: البته عمده اثرگذاری مثبت بودجه در سال آینده می تواند از پروژه های عمرانی ناشی شود.

وی به ظرفیت رشد بعضی صنایع حاضر در بورس اشاره کرد و افزود: احتمال می رود شرکت های فولادی، سیمانی و پیمانکاری رونق نسبی را تجربه کنند و تغییرات مثبتی در این گروه ها دیده شود.


بازی با اعداد، سهامداران هر چه رشته بودند، پنبه شد!

بازار سرمایه از ابتدای سال 94 تاکنون فراز و نشیب های متعددی را سپری کرده و در هر برهه ای از زمان با ریسک های داخلی و خارجی مواجه شده است. اما آنچه که بازار سرمایه سال 94 را از بازار سرمایه سال 95 متمایز می کند، توافق هسته ای و اجرای برجام است که به عنوان بزرگترین دستاورد تیم سیاسی دولت از آن یاد می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اظهارات اخیر خود در حالی از بازدهی 27 درصدی بازار سرمایه سخن گفته که بررسی روند معاملات صنایع و شرکت ها طی یک سال اخیر حاکی از آن است که واقعیت بازار سرمایه و حال و روز سهامداران آن در این مدت متفاوت از اعداد و ارقامی بوده که از سوی رییس سازمان بورس اعلام شده و به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه با بازی با اعداد تنها سعی در بزرگ نمایی عملکرد خود نموده اند.



بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه از ابتدای سال 94 تاکنون فراز و نشیب های متعددی را سپری کرده و در هر برهه ای از زمان با ریسک های داخلی و خارجی مواجه شده است. اما آنچه که بازار سرمایه سال 94 را از بازار سرمایه سال 95 متمایز می کند، توافق هسته ای و اجرای برجام است که به عنوان بزرگترین دستاورد تیم سیاسی دولت از آن یاد می شود و به مدد همت و برنامه های شرکت های خودروساز همچون سایپا و زامیاد جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه موجی از تقاضا برای خرید سهام و امید برای بالندگی بازار سرمایه ایجاد شد. آنچنان که این امر سبب گردید تا در شرایطی که سهامداران طی 9 ماهه ابتدایی سال 94 شاهد روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و زیان خود بودند، اما در سه ماهه پایانی همان سال بازدهی های قابل توجهی را از سرمایه گذاری های خود بویژه در گروه خودرو بدست آوردند تا بدان جا که بازار سرمایه طی سال 94 بازدهی مثبت 32 درصدی را محقق ساخت که بیشترین بازدهی مثبت توسط گروه هایی همچون خودرو، فلزات اساسی و وسایل ارتباطی رقم خورده است.

در عین حال اگر بخواهیم بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال 94 تا 14 آذر ماه جاری را بررسی کنیم در می یابیم که بورس در این مدت بازدهی مثبت 30 درصدی را بدست آورده و بخش عمده ای از این بازدهی متأثر از روند صعودی قیمت سهام شرکت ها طی سه ماهه پایانی سال گذشته محقق شده است. حال آنکه واقعیت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون چیز دیگری است. چرا که بورس در این مدت تنها 15 درصد بازدهی مثبت کسب کرده که در این بین در صنایع بزرگی همچون خودرو، بانک و فلزات اساسی که بورس بخش عمده ای از بازدهی مثبت خود در سال گذشته را مدیون بازدهی همین صنایع است، اثری از رشد قیمتی دیده نمی شود. آنچنان که به طور مثال گروه خودرو در مدت مورد بررسی یعنی از ابتدای امسال تاکنون تنها چهار درصد بازدهی مثبت محقق ساخته و سهام شرکت های بزرگ خودروساز همچون سایپا، ایران خودرو و زامیاد هر یک با افت قیمتی مواجه شدند. به عنوان مثال در حالی سایپا از ابتدای امسال تاکنون بازدهی منفی 25 درصدی محقق ساخته که این مجموعه خودروساز در سال گذشته رشد قیمتی 116 درصدی را تجربه کرده است.

همین وضعیت را در گروه بانک و موسسات مالی و اعتباری شاهد هستیم، این گروه در حالی از سال 94 تا 14 آذر ماه جاری بازدهی چهار درصدی را محقق ساخته که از ابتدای امسال تاکنون افت چهار درصدی را به ثبت رسانده است. البته ناگفته نماند که اغلب نمادهای بانکی همچون صادرات، ملت و تجارت بیش از چهار ماه است که برای برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف شده اند و مقرر شده تا پس از ارائه گزارشات مالی خود بر اساس استانداردهای بین المللی به تابلوی معاملات بازگردند. در این شرایط اگرچه بانک صادرات اقدام به اجرای این دستورالعمل نموده و سود سال 94 خود را در گزارش حسابرسی شده به زیان تبدیل کرده اما هنوز نماد معاملات آن بازگشایی نشده است. ظاهراً مقامات مسئول در سازمان بورس برنامه ویژه ای برای جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس در زمان بازگشایی نماد بانک ها دارند.

از بازدهی شرکت های سرمایه گذاری به عنوان مجموعه هایی که همواره مدعی بکارگیری کارشناسان و تحلیلگران خبره بازار سرمایه هستند نیز می گذریم. اینکه چرا شرکت های سرمایه گذاری که عمده فعالیت آنها سرمایه گذاری در سهام شرکت هاست، نتوانسته اند بازدهی فراخور بازدهی کل بورس بدست آوردند، علامت سوال بزرگی است که همواره در ذهن اهالی بازار سرمایه وجود دارد و ظاهراً هیچ جوابی هم برای آن وجود ندارد!

بازی متولیان بازار سرمایه با اعداد/ سهامداران هر چه رشته بودند، پنبه شد!
بازی متولیان بازار سرمایه با اعداد/ سهامداران هر چه رشته بودند، پنبه شد!

بر اساس این گزارش، مقایسه بازدهی صنایع در دو دوره مورد بررسی حاکی از آن است که از یک سو عمده رشد بازار سرمایه در سال 94 طی سه ماهه پایانی اتفاق افتاده که این امر همانطور که اشاره شد از نتایج مثبت حاصل از مذاکرات تیم سیاسی با گروه 1+5 و عزم مدیران شرکت های خودروساز همچون سایپا و زامیاد جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نشأت می گیرد و از سوی دیگر می توان گفت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون روند نزولی را پشت سر گذاشته که تداوم آن سبب شده تا سهامداران هر آنچه که در سال 94 بدست آورده بودند، از دست بدهند و بعبارت دیگر اهالی بازار سرمایه هر آنچه که در سال گذشته رشته بودند، پنبه شد!

از این رو اگر بخواهیم وضعیت بازار سرمایه را از ابتدای سال 94 تاکنون بررسی کنیم به اعداد و ارقام قابل قبولی دست می یابیم که ارائه آن برای همگان خشنود خواهد بود و در وهله اول نشان از عملکرد مناسب مدیران بازار سرمایه دارد. اما بهتر به نظر می رسد تا متولیان بازار سرمایه برای درک بهتر وضعیت فعالان بازار سرمایه روند بورس را از ابتدای امسال تاکنون بررسی کنند تا به خوبی حال و روز اسف بار سهامداران را متوجه شوند. به طور قطعی بازدهی 27 درصدی که رییس سازمان بورس از آن سخن گفته هیچ ارتباطی با روند بازار بورس در سال جاری ندارد و مربوط به روند سال گذشته می باشد.


چرا که بورس در بهترین حالت بازدهی مثبت 15 درصدی را بدست آورده که این رقم نیز عمدتاً متأثر از رشد قیمتی تک سهم های بازار و توجه سهامداران به صنایع کوچک بورسی رقم خورده است و سهامداران گروه های مطرحی همچون خودرو، بانک، انبوه سازی، فلزات اساسی و سرمایه گذاری ها از آن بی بهره بوده اند. از این رو لازم به نظر می رسد تا متولیان بازار سرمایه در ارائه آمار و اطلاعات در خصوص وضعیت بازار سرمایه دقت نظر بیشتری به خرج دهند تا بموجب اطلاعات نادرست آنها از عملکرد بورس سرمایه گذاران گمراه نشوند.




توسط سازمان خصوصی سازی انجام می شود:
دومین عرضه بلوک ۱۶.۷۵درصدی ذوب آهن با کاهش 33 میلیارد تومانی
سازمان خصوصی سازی برای دومین بار برنامه عرضه بلوک ۱۶.۷۵درصدی ذوب آهن با کاهش قیمت نسبت به قبل دارد تا شاید در چهارمین عرضه بلوکی، طلسم این شرکت مشمول اصل ۴۴ شکسته شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی ناکامی ماه گذشته سازمان خصوصی سازی در فروش بلوک 16.75 درصدی ذوب آهن، این سازمان با کاهش قیمت پایه هر سهم ، برای دومین بار این بلوک را روانه میز فروش می کند تا چهارمین عرضه بلوکی این شرکت مشمول اصل 44 رخ دهد و شاید طلسم واگذاری بلوک مدیریتی شکسته شود.

براساس این گزارش، سازمان خصوصی سازی بعد از ناکامی در فروش 35 درصدی سهام "ذوب" در اول اسفند سال گذشته و 73 درصد سهام در 30 خرداد سال جاری و 16.75 درصدی 26 آبان، بار دیگر به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد و از طریق کارگزاری بانک ملی، اقدام به عرضه بلوکی می کند.

این بلوک شامل بیش از یک میلیارد و 317 میلیون سهم "ذوب" است که به قیمت پایه هر سهم 2749 ریال ( در عرضه قبلی هر سهم 300 تومان) و به ارزش پایه 362 میلیارد تومان ( در عرضه قبلی 395 میلیارد تومان) ست که دوشنبه 29 آذز به صورت 25 درصد نقد و مابقی اقساط دو ساله در بازار دوم معاملات فرابورس ، عرضه خواهد شد.

از امروز در بورس تهران:
تاپیکو ۲۸۸ میلیون اوراق اختیار فروش تبعی یک پتروشیمی را عرضه می کند
تاپیکو از امروز اوراق اختیار فروش تبعی سهام پتروشیمی جم را با ۲۸۸ میلیون ورقه در بورس تهران عرضه می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی سابقه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام مربوط به تیر 93 است که طبق اعلام اداره ابزارهای نوین مالی بورس تهران، تاپیکو از امروز دوشنبه 288 میلیون اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت پتروشیمی جم را با نماد "هجم512" و سررسید اسفند 95 منتشر می کند.

بر اساس این گزارش، این اوراق از 15 آذر الی 18 اسفند قابل معامله بوده و قیمت اعمال اوراق 10045 ریال است که از 21 اسفند سال جاری اعمال خواهد شد.

در این میان هر فرد حقوقی و حقیقی، حداکثر می تواند 288 میلیون و 50 هزار ورقه اختیار فروش تبعی را در کل دوره معاملاتی خریداری کند. همچنین حداقل حجم عرضه روزانه 100 میلیون ورقه تعیین شده و کارگزار عرضه کننده نیز کارگزاری بانک شهر است.

ساعت معاملات اوراق فوق نیز 9 صبح الی 13 روزهای کاری بورس بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش است.

این اوراق معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند. خریدار نمی­ تواند بیش از تعداد سهام پایه­ ای که در اختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می ­تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد.

در صورتی­که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری شده توسط سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این‎صورت بطور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت و سقف خرید هر کد معاملاتی تعدیل شده، اوراق مازاد فاقد ارزش بوده و عرضه­ کننده تعهدی در قبال استراداد ثمن اوراق مازاد و نیز اعمال آن بخش از اوراق در تاریخ اعمال نخواهد داشت.

اوراق اختیار فروش تبعی ( موسوم به بیمه سهام) اوراقی است که با هدف پوشش ریسک و درهنگام وضعیت منفی بازار و یا شرکت منتشر می شود و طی آن فروشنده متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحاً به آن "قیمت اعمال" می گویند در تاریخ معینی (تاریخ اعمال) از سهامدار خریداری کند

  • ۹۵/۰۹/۱۵
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی