سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

سه کارشناس بازار سرمایه بودجه ۹۶ و آینده بازارهای جهانی و تحلیل تکنیکال شاخص بورس را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان برگزاری جلسه گپ عصرانه خانه سرمایه مواردی چون اثر بودجه 96 ، ارز تک نرخی، برنامه های ترامپ بر بورس به همراه بررسی تکنیکالی و فاندامنتالی صنایع و سهام برگزیده بورس و... با حضور مدرسان و تحلیل گران بررسی شد.

عملکرد ۶ ماه اول بانک صادرات هم با زیان سنگین ۲.۷ هزار میلیاردی همراه شد

بانک صادرات بعد از برگزاری مجمع سالانه همراه با اعتراض سهامداران ، عملکرد ۶ ماه اول سال را با اعلام زیان سنگین حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومانی ( ۴۷ تومان برای هر سهم ) منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک صادرات درحالی بعد از گذشت 5 ماه از زمان توقف نماد، پنچ شنبه گذشته مجمع سالانه نوبت دوم را همراه با اعتراضات شدید سهامداران و ادامه ابهامات برگزار کرد که عصر دیروز ، گزارش عملکرد 6 نیمه اول سال این بانک منتشر شد.

براساس این گزارش، " وبصادر " که با سرمایه اسمی بیش از 5.7 هزار میلیارد تومانی بزرگترین بانک حاضر در بورس بشمار می رود، برای سال مالی جاری به ازای هر سهم 16 تومان سود پیش بینی کرده ( حدود 924 میلیارد تومان) اما طبق تکلیف بانک مرکزی مبنی بر لحاظ کردن ذخیره های سنگین، در پایان شهریور ماه برای هر سهم 47 تومان زیان محقق کرده که با توجه به وجود 57.8 میلیارد سهم، به زیان حدود 2.7 هزار میلیارد تومانی رسیده است.

این درحالی است که بانک صادرات در نیمه اول سال گذشته ، برای هر سهم 73 ریال سود محقق کرده بود.

با این اوصاف باید منتظر تصمیم مسئولان بانک مرکزی و سازمان بورس در این مورد و همچنین دو بانک ملت و تجارت و نحوه بازگشایی نماد در زمان نامعلوم بود.

سه کارشناس بازار سرمایه بررسی کردند:
ارزیابی بودجه ۹۶ ، ترامپ و آینده بازارهای جهانی و تحلیل تکنیکال شاخص بورس

سه کارشناس بازار سرمایه بودجه ۹۶ و آینده بازارهای جهانی و تحلیل تکنیکال شاخص بورس را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان برگزاری جلسه گپ عصرانه خانه سرمایه مواردی چون اثر بودجه 96 ، ارز تک نرخی، برنامه های ترامپ بر بورس به همراه بررسی تکنیکالی و فاندامنتالی صنایع و سهام برگزیده بورس و... با حضور مدرسان و تحلیل گران بررسی شد.

تحلیل بورس

تحلیل بودجه 96

براساس این گزارش، در این نشست، باغچه سرا تحلیل گر و فعال بازار سرمایه در مورد لایحه بودجه 96 اعلام کرد در بودجه امسال نفت در قیمت 56 دلار دیده شده که در مقایسه با سال گذشته در حدود 10 دلار افزایش قیمت داشته است. بنابراین با توجه به  توافقات انجام گرفته مبنی بر افزایش تولید نفت ایران به نظر می رسد درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

یکی دیگر از درآمدهایی که برای دولت به شدت اهمیت دارد درآمد از محل مالیات است که دولت در بودجه 96 سهم به سزایی را  به آن اختصاص داده و حدود  71 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و دولت به کسب  درآمد از طریق مالیات تاکید فراوانی کرده است.

در بودجه 96 اعتباری معادل 62 هزار میلیارد تومان برای بخش عمران در نظر گرفته شده که حدود 26درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این درحالس است که از سال های 91 تا93  حدود 67 درصد بودجه عمرانی کشور محقق شده است.

نکته مهمی که از صحبت های مسئولین در مورد بودجه 96 دیده می شود، واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی و یا همکاری با آنها است. همچنین مسئولین لایحه ای تقدیم به مجلس کردند که بر سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی, صنعت حمل و نقل ریلی و قیر در بودجه امسال تاکید داشت.

با توجه به این مسائل، به نظر می آید می توان در آینده به حضور گروه ها و شرکت هایی در زمینه  خطوط ریلی ,حمل و نقل,ساختمان,فولاد,سیمان و نیز شرکتهایی چون نفت جی ونفت پاسارگاد که در زمینه تولید قیر فعالیت دارند ،با چشم انداز سرمایه گذاری بلند مدت خوشبین بود.

ترامپ و آینده بازارهای جهانی

در ادامه این جلسه محمدحسین حقیقی تحلیلگر بازار سرمایه نیز تحلیلی درباره ترامپ و تاثیر حضور او بر بازارهای جهانی ارائه و اعلام کرد تبعات انتخاب ترامپ بر بازارهای جهانی را می توان به شرح ذیل مورد بررسی قرار داد:

بازار ارز:

ترامپ تاجری بزرگ است. وی از سیاست هایی استفاده خواهد کرد که منجر به افزایش رونق تجاری و سود بخش در بخش خصوصی می شود و پایین بودن نرخ بهره، بالا بودن قیمت کالاها در تمام بازارها را به دنبال خواهد داشت، زیرا برای خریداری هر دارایی نیاز به صرف مقادیر بالاتری از دلار خواهد بود.

از آنجایی که تا پایان سال 2018 ، ریاست فدرال رزرو دستخوش تغییر نخواهد شد، لذا پیش بینی می شود در کوتاه مدت نرخ بهره افزایش یافته و دلار با رشد قیمت مواجه باشد.

بازار انرژی: ترامپ به شدت به انرژی های سنتی و فسیلی علاقه مند و از مخالفان سرسخت انرژی های نو است. از این رو می توان انتظار داشت بخش انرژی ، حداقل در آمریکا، فعالیت خود را  با تمایل بیشتری به سمت انرژی های فسیلی ادامه دهد و در بلند مدت این بخش با افزایش قیمت مواجه شود.

بازار طلا: با انتخاب ترامپ به دنبال اتفاق برگزیت، این احساس در جامعه جهانی تقویت شده که جهان بر خلاف روند جهانی سازی که به ویژه پس از سال 2000 شتاب بالایی گرفته بود، درحال حرکت به سمت سیاست های ملی گرایانه است.

بازار کالا : وعده های انتخاباتی ترامپ، حاکی از اختصاص رقمی نزدیک به 1000 میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی این کشور است.چنین پروژه هایی عموماً نیازمند مواد اولیه زیادی نظیر فلزات اساسی هستند.در صورت تحقق این وعده انتخاباتی، بازار کالا شاهد افزایش چشمگیر تقاضا خواهد بود.

معاهدات بین المللی: بسیاری از معاهدات بین المللی مورد حمایت ترامپ نیستند. از این رو ممکن است با خروج ایالات متحده از برخی از این معاهده ها ، ساختار بازار جهانی دچار تغییر شود .به طور مثال، خروج آمریکا از معاهده پیمان تجاری آمریکای شمالی )نفتا (سبب پایان تجارت آزاد بین کشورهای این منطقه و آمریکا خواهد شد که این امر پیامدهای منطقه ای و بین المللی به دنبال خواهد داشت

بورس پرس گزارش می دهد:
خواص طب سنتی در مهار استرس سهامداران / معرفی انواع خوراک و نوشیدنی

فعالان بورس به دلیل استرس های ناشی از ماهیت فعالیت با مشکلاتی مانند غلظت خون، انسداد رگ های عروقی و کبد چرب مواجه هستند.اما طب سنتی توصیه های مفیدی برای سلامتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سهامداران، کارگزاران بورس، مدیران ، رؤسا ، فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران به دلیل نوع فعالیت روزانه همواره با استرس و فشارهای عصبی مواجه هستند. در برخی موارد نیز کم تحرکی را می توان به مشکلات دیگر اضافه کرد. در این گزارش سعی شده با به کارگیری طب سنتی به مهار استرس ها و با استفاده از غذاهایی که در این طب پیشنهاد می شود به سلامت جسم این افراد کمک شود.

استرس از مغز شروع شده و به سمت قلب حرکت می کند و بعد کبد را درگیر می کند. تنگی نفس و بیماری های قلبی از بیماری هایی هستند که در نتیجه این وضعیت به وجود می آیند، بیماری های دیگری که منشأ آن استرس در فرد است می توان کمردرد و درد معده را هم اضافه کرد.

بیماری ها، استرس را تشدید می کنند

فعالان بازار سرمایه فراموش نکنند به دلیل اینکه مدام مجبور هستند اطلاعات خود را به روز کنند که این مساله زمینه ساز تشدید استرس نیز محسوب می شود احتمال ایجاد اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن مانند بروز کبد چرب یا همان تنبلی کبدی و غلظت خون که در نتیجه منجر به انسداد عروق قلبی  می شود وجود دارد.

سرچشمه اختلال در کبد از عدم تصفیه خون و تجمع سموم در مغز و باقی اعضا بدن شروع می شود که این مشکلات در مرحله اول موجب بی حوصلگی، استرس و دلشوره یا همان اضطراب می شود . البته نقش استفاده از روغن های مایع سرخ کردنی نیز در ابتلا به بیماری کبد چرب را نباید نادیده گرفت. همچنین  از بین بیماری ها می توان غلظت خون را نام برد که علاوه بر ایجاد اضطراب موجب انسداد عروق قلبی و در نتیجه سکته می شود.

تأثیر مصرف غذاهای ناهماهنگ در طب سنتی و استرس عامل مؤثر در ابتلا به بیماری

عدم انتخاب صحیح غذاهایی که قرار است در یک وعده با هم میل شود خطر ابتلا به غلظت خون در افراد را بالا می برد، برای مثال مصرف گوشت گاو و گوساله در طولانی مدت و همچنین مصرف این گوشت ها همراه با ماست، مصرف روغن های مایع سرخ کردنی به جای نوع طبیعی آن، خوردن ترشی به دلیل داشتن سرکه همراه با لبنیات، سس مایونز که به طور همزمان سه ماده سرکه، ماست و تخم مرغ در آن وجود دارد، استفاده از سرکه و تخم مرغ به طور همزمان موجب انسداد شدید عروق می شود . همینطور خوردن قارچ به همراه تخم مرغ نیز از دیگر موارد ایجاد غلظت خون که نهایتا منجر به انسداد عروق خواهد شد.

بهتر است در زمان هایی غیر از فصل میوه از رب آن به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده کرد.همچنین استفاده از رب گوجه فرنگی به دلیل داشتن افزودنی ها توصیه نمی شود.

استفاده از نوشیدنی ها و چاشنی های مفرح

استفاده از زرشک به دلیل طعم ترشی که دارد مفتح یا بازکننده محسوب و خوردن آن پیشنهاد می شود، همچنین استفاده از عناب، انار، خصوصا سرکه طبیعی یا همان خانگی بعد از غذاهایی مانند گوشت و چربی ها را نیز نباید در برنامه غذایی روزانه نادیده گرفت.

بهتر است زعفران را هم در وعده های غذایی گنجانده شود. چون استفاده از زعفران قبل از غذا بر روی کبد و بعد از غذا بر روی معده بسیار مؤثر است.

برخی مواد غذایی مانند زعفران مفرح یا نشاط آور محسوب می شود که می توان به عنوان یک شربت گوارا و یک نوشیدنی بسیار مهم و موثر در سلامت مغز و کبد از آن استفاده کرد. بیدمشک و بهارنارنج نیز نوشیدنی های مقوی، مفرح و نشاط آور هستند که استفاده از آن در طب سنتی پیشنهاد می شود.

یک نکته مهم در استفاده از عصاره ها و عرقیات گیاهی که باید رعایت شود این است که برای بدست آوردن نتیجه مطلوب عصاره ها باید با آب مخلوط شوند اما عرقیات گیاهی به تنهایی نوشیده شوند چون در اثر مخلوط شدن با آب تأثیرگذاری آن کم خواهد شد.

عسل رسانای دارویی بسیار قوی و استفاده صحیح از چغندر

عسل قبل از آنکه یک ماده غذایی باشد به دلیل تأثیرات درمانی پرکاربرد ، ماده ایی دارویی است. بنابراین به مصرف روزانه عسل در طب سنتی بسیار سفارش شده؛ همچنین فعالان بازار سرمایه نوع استفاده از چغندر که در طب سنتی و اسلامی بسیار به آن سفارش شده را مورد توجه قرار دهند. بنابراین استفاده از میوه چغندر را کنار گذاشته و برگ آن را برای مصرف جایگزین کنید.


مدیر امور مالی و اقتصادی چادر ملو عنوان کرد:
فشارهای مالی بر معادن، مانع اتمام به موقع طرح های توسعه می شود

در ردیف درآمدهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دریافت مبلغ 9 هزارمیلیارد ریال حقوق دولتی و 12 هزار میلیارد ریال حق انتفاع از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌ کننده سنگ آهن که پروانه بهره ‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت های تابعه است ولی فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکتهای تابعه می ‌باشند پیش بینی شده است.

با توجه به مشکلات نقدینگی چند سال اخیر معادن کشور در پرداخت حقوق دولتی و حق انتفاع، که امسال نیز در فصل درآمد های لایحه بودجه سال 96 ذکر شده است گفت و گویی انجام داده ایم با مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین شرکت های معدنی و صنعتی آهن و فولاد، در خصوص تاثیرات دریافت این حقوق بر معادن.

محمود سیدی با اشاره به اینکه شرکت چادرملو از سال 94 طی قراردادی با ایمیدرو تنها مکلف به پرداخت حق انتفاع به این سازمان است در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: در ردیف درآمدهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دریافت مبلغ 9 هزارمیلیارد ریال حقوق دولتی و 12 هزار میلیارد ریال حق انتفاع از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌ کننده سنگ آهن که پروانه بهره ‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت های تابعه است ولی فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکتهای تابعه می ‌باشند پیش بینی شده است. لذا، این بند از تبصره بودجه سال 96 مستقیماً ارتباطی به چادرملو پیدا نمی کند .هر چند ملاک محاسبه حق انتفاع ما نیز تا این لحظه بر مبنای شیوه محاسبه و ضرایب در نظر گرفته شده در قانون بودجه بوده و تداوم این روال برای سال 1396 نیزجاری خواهد بود .

مدیر امورمالی و اقتصادی چادرملو در خصوص وجه تمایز بین معادن دارای قرارداد با ایمیدرو و فاقد قرارداد گفت: معادن دارای قرارداد با ایمیدرو ، حق انتفاع تکلیفی خود را تنها به این سازمان می پردازند، بنابر این طرف حساب خزانه داری کل، ایمیدرو است.

سیدی همچنین ضمن تشکر از تلاش های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای درک شرایط بحرانی معادن افزود :در سال 1395 و در تداوم اصلاحات سال 1394 نمایندگان محترم با کاهش مبلغ حق انتفاع به بیست درصد مبلغ فروش و تصویب پرداخت پلکانی نزولی درصورت سرمایه‌ گذاری برای تکمیل زنجیره تولید، معادن را به توسعه سرمایه گذاری در چرخه تولید تشویق کردند و این حرکت مثبتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بود . امسال نیز انتظار می رود با درایت نمایندگان محترم به ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصمیمی اتخاذ شود تا علاوه بر تداوم فعالیت معادن، راه را برای سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد کشور نیز هموار کند .

وی با یاد آوری اینکه شرکت چادرملو همواره درپی ارزش آفرینی در مراحل مختلف تولید بوده است، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تکمیل زنجیره تولید خود از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید محصولات فولادی، چند طرح توسعه در دست اجرا و اتمام دارد که برای این طرح ها بیش از 44 هزار میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری کرده است. از این رو هرچه تعامل بیشتر و تضییق کمتری در پرداخت دیون ( حق انتفاع ) معمول گردد. اجرا ی طرح ها سریعتر انجام خواهد شد.

سیدی در پایان اظهار امیدواری کرد: با ایجاد ارزش افزوده در فرآیند تولید، کاهش هزینه های تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور، سهامداران "کچاد" نیز از سرمایه گذاری خود منتفع شوند.

گفتنی است، طبق تبصره 7 لایحه بودجه سال 95، در صورت سرمایه گذاری شرکت ها برای تکمیل زنجیره تولید، حق انتفاع به صورت پلکانی به شرح زیر پرداخت می شود: «فروش محصول به صورت سنگ آهن خام و دانه بندی شده معادل 20 درصد مبلغ فروش»، «فروش محصول به صورت افشرده (کنسانتره) شامل افشرده های تحویلی برای گندله سازی های درون شرکت و افشرده فروشی به خارج از شرکت معادل 16.5 درصد مبلغ فروش»، «فروش محصول به صورت گندله معادل 13 درصد مبلغ فروش افشرده» و نیز «فروش محصول به صورت آهن اسفنجی معادل 10 درصد مبلغ فروش افشرده».

موارد فوق صرفاً به شرکت هایی تعلق می گیرد که زنجیره ارزش (فرآوری) را در داخل مجموعه همان شرکت انجام دهند و درصورتی که شرکت های موضوع این جزء با رعایت قانون تجارت از محل سود خود اقدام به سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی پایین دستی کنند به میزان 10 درصد سرمایه گذاری صورت گرفته از محل سود، به عنوان حق انتفاع بهره برداری محاسبه می شود.

 بازار بدهی؛ گذار از حفره های رکود و اعتبار

ایجاد اشتیاق در سرمایه­ گذاران داخلی و قابلیت جذب سرمایه­ گذار خارجی، رونق فعالیت­ های اقتصادی مولد، کاهش حدود ریسک و مخاطره اقتصادی و در نهایت پویایی اقتصادی همه اموری است که در لوای یک بازار اقتصادی متتوع، امن و پوشش دهنده اتفاق می­ افتد.
امروزه در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور که عموما با مدار رشد اقتصادی کم­نوسان متمایز اند؛ آنچه که بیش از هر نکته دیگری به چشم می­ آید توسعه ابزار متنوع مالی در بازار این دسته از کشورها است. دلیل توجه به این رویکرد نیز روشن است؛ ایجاد اشتیاق در سرمایه­ گذاران داخلی و قابلیت جذب سرمایه­ گذار خارجی، رونق فعالیت­ های اقتصادی مولد، کاهش حدود ریسک و مخاطره اقتصادی و در نهایت پویایی اقتصادی همه اموری است که در لوای یک بازار اقتصادی متتوع، امن و پوشش دهنده اتفاق می ­افتد. نگاهی به وضعیت اقتصادی سال­ های گذشته نیز حاکی از این موضوع است که فقدان ابزارهای لازم حیاتی و کافی در بازار سرمایه تا چه اندازه آسیب­ های جدی متوجه حوزه­ فعالیت های مالی و اقتصادی کشور کرده است.

به رغم وجود این کاستی ­ها در گذشته، نکته ای که خوشبختانه در یکی دوسال گذشته ایجاد امیدواری کرده؛ توجه بیشتر دولت یازدهم به بازار بدهی به عنوان یکی از ارکان مهم بازار سرمایه است. در خصوص ماهیت بازار بدهی می توان گفت که این بازار در کنار بازار سهام و مشتقات سه رکن اصلی بازار سرمایه را تشکیل می­ دهند. بر اساس همین نگاه و توجه جدی دولت به توسعه بازار بدهی و انعکاس آن در لایحه بودجه سال 96 ، این امیدواری برای همه ما ایجاد شده که توجه به این بازار مهم بیش از گذشته اهمیت یافته و رنگ رونق به خود بگیرد.

بازاری که با توجه به بافت کنونی اقتصاد ما بیش از هر ابزار دیگری قادر است با ایجاد عمق­ بخشی به مکانیسم نقدینگی و با کارکردهای متنوعی همچون نقدپذیر کردن بدهی‌های دولت، تأمین مالی پروژها از خلال مشارکت عمومی و کاستن فشار تأمین مالی از سیستم بانکی، از حجم مشکلات موجود فعلی بکاهد. البته نکته مهم اینست که سهم بازار بدهی در نظر گرفته شده در بودجه سال 96 نیز اگر چه رقمی معادل 33 هزار میلیارد تومان در بند اصلی اعلام شده و قابلیت گسترش بیشتر را با توجه به پاره ای ملاحظات داراست -و یک حرکت رو به جلو محسوب می ­شود اما هنوز هم با نرم و استاندارد منطقه­ ای و جهانی خود فاصله بسیار دارد. سهم بازار بدهی برخی کشورها از بازار سرمایه ­ی خود به 60 درصد نیز می رسد و این در حالیست که این رقم برای کشور ما زیر 10 درصد و مشخصا بین 4 تا 6 درصد برآورد می­شود که مبین جای کار بسیار در این بازار است.

گسترش این بازار با توجه به استقبال از این اوراق در سال گذشته و عطش تقاضای آن که حتی با نرخ تنزیل منفی نیز خرید و فروش شد، نشانگر پتانسیل بالای آن برای بسط و عمق­ بخشی بیشتر به بازار سرمایه و کمک به شرایط برون رفت از رکود در مقطع فعلی است. البته جذابیت این اوراق از چند محل رخ داده که باید همچنان حفظ و افزوده شود؛ ابتدا اینکه با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و نرخ بالای هزینه فرصت پول، در نظر گرفتن نرخ جذاب سود بالاتر از سپرده ­ها بانکی برای این اوراق- محدوده سود بالاتر از 18 درصد و یا فاصله اطمینان سود دهی مناسب در قیاس با سود سپرده - علاوه بر حفظ جذابیت این اوراق، به رونق و نهادینه شدن این گونه مالی در­ بازار سرمایه نیز کمک می­ کند. از سوی دیگر توجه به بازار بدهی در شرایط کنونی که روی دیگر بازار سرمایه بازار سهام با رخوت مقطعی مواجه است؛ سبب خالی نشدن بازار سرمایه کشور از نقدینگی می­ شود.

 توجه به این نکته البته بسیار مهم است که تضمین این اوراق با رویکرد صحیح خود و در جهت اعتمادبخشی به فعالان اقتصادی و مردم اتفاق بیافتد که با توجه به کمبود مؤسسات رتبه بندی در کشور برای بررسی شرکت­ های مالی انتشاردهنده این اوراق، لازم است ساز وکار تضمین با دقت بیشتری در دستور کار باشد. خوشبختانه در نظر گرفتن انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در بودجه سال 96 نکته ­ای مثبت در توسعه این بازار و زمینه رشد آن خواهد بود. در شکل کلی می توان گفت که قفل شدن منابع مالی به عنوان یکی از معضلات اساسی اقتصادی ما لزوم توجه به راهبردهای کم­ مخاطره و غیر تورم­­زا برای رها سازی این منابع را ضروی می­ سازد، که توجه به بازار سرمایه و بازار بدهی در این ارتباط یک فرصت مهم و کم نظیر برای سیاستگذار اقتصادی است.

خسرو خواجه حسنی

کارشناس نظام بانکی
  • ۹۵/۰۹/۲۱
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی