سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 در معارفه سهم عرضه اولیه ای شبصیر چه گذشت؟

سهامدار عمده و مسئولان شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر  اعلام کردند «شبصیر» تنها شرکتی در کشور است که ABSهای رنگی تولید می‌کند و پس از تامین نیاز داخل، 10 درصد از محصولات تولیدی خود را به کشورهای CIS، ترکیه، چین و ... صادر می‌کند.


مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر به عنوان سهامدار عمده شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه این مجموعه تنها هلدینگ صنعت نفت و گاز و انرژی در کشور است که زنجیره تامین کاملی را در اختیار دارد گفت: این زنجیره کامل از تولید نفت گرفته تا محصول نهایی در چارچوب 10 شرکت بهم پیوسته در هلدینگ توسعه انرژی تدبیر فعال شده است.

پرویز راحت با اشاره به اینکه شروع فعالیت این هلدینگ در این رنجیره از تولید نفت خام و گاز همراه در میادین نفتی کشور یعنی میدان یاران شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل آغاز می‌شود، افزود: در کنار آن حفاری چاه‌های نفتی این هلدینگ را داریم که 100 درصد سهام آن‌ها متعلق به این هلدینگ بوده و در راستای تکمیل این فعالیت‌ها 75 درصد سهام روان‌کار نفتی نفت پارس و همچنین 80 درصد از سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر در اختیار هلدینگ توسعه انرژی تدبیر قرار دارد.

به گفته وی این هلدینگ مالک 51 درصد از سهام بزرگترین پروژه اتان‌گیری از گاز طبیعی کشور در 4 میدان گازی شانول، وراوری، هما و تابناک با ظرفیت 80 میلیون متر مکعب در روز است که این پروژه در حال احداث بوده و پیشرفت فیزیکی آن بالغ بر 65 درصد است و پیش‌بینی شده در نیمه اول سال آینده با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار به بهره‌بردای خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر با اعلام اینکه این هلدینگ مالک نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی برق در استان خوزستان یعنی نیروگاه آبادان است که با ظرفیت 815 مگابایت فعالیت می‌کند، افزود: از این رو شاید بتوان گفت این نیروگاه تنها نیروگاهی در کشور است که سال گذشته ضریب بهره‌برداری بالای 93 درصد داشته است.

وی همچنین با برشمردن سایر پروژه‌هایی که توسط این هلدینگ در دست احداث و بهره‌برداری است مانند اجرای پالایشگاه نفت خام‌های فوق سنگین کشور در جاسک در چارچوب توسعه منطقه مکران و دیگر پروژه‌های در دست اقدام اعلام کرد: هلدینگ توسعه انرژی تدبیر برنامه دارد در راستای سیاست‌های این مجموعه به تدریج واحدهایی را که از شرایط قابل قبولی در تولید و سودآوری برخوردار شده و مشکلاتشان مرتفع می‌شوند از طریق بازارهای بورس و فرابورس عرضه کند.

وی در ادامه در خصوص شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر نیز که هلدینگ توسعه انرژی تدبیر دارنده 80 درصد از سهام این شرکت است، عنوان کرد: «شبصیر» یکی از دو شرکت تولیدکننده انواع ABS است و تنها تولیدکننده ABSهای رنگی در کشور است که محصولات آن به خوبی قابل رقابت با محصولات وارداتی بوده و توانسته اعتماد و توجه بازار مصرف را به خود جلب کند.

مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر با اعلام اینکه این مجموعه در 6 ماه دوم سال جاری عرضه سهام شرکت توسعه میادین نفتی را از طریق بازار بورس و عرضه اولیه سهام نیروگاه آبادان را از فرابورس ایران پیگیری می‌کند، ادامه داد: به طور کلی یکی از اهداف گروه توسعه انرژی تدبیر استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرای خود است.
«شبصیر» توان صادرات تا 50 درصد از تولید را داراست


در ادامه این نشست رضا فرزادی مدیرعامل و نائب رئیس هیات‌مدیره شرکت «شبصیر» با بیان اینکه این شرکت در سال 76 تاسیس و در سال 79 عملیات اجرایی آن آغاز شده است، گفت: در سال 82 عملیات تولید و بهره‌برداری تولیدات پتروشیمی قائد بصیر آغاز شده و از آن زمان تاکنون این شرکت فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و در سال‌های اخیر با شرایط بسیار بهینه‌ای به جایگاه کنونی رسیده است.

فرزادی به تولیدات این شرکت اشاره کرد و با بیان اینکه «شبصیر» دارای 330 میلیون سهم است، افزود: این شرکت به همراه پتروشیمی تبریز دو شرکت تولیدکننده ABS با ظرفیت اسمی مشابه در کشور هستند که بخش اعظم بازار داخلی در دست «شبصیر» است و عمده تولیدات آن به صورت سفارشی و تا 80 نوع گرید از این محصول قابلیت تولید دارد و حتی این مجموعه می‌تواند نمونه‌های مشابه خارجی را نیز تولید کند.


مدیرعامل «شبصیر» کیفیت محصولات شرکت را قابل رقابت با مشابه خارجی دانست که بعضا جایگزین محصولات خارجی نیز شده و عنوان کرد: طی چند سال اخیر میزان تولیدات ABS در گریدهای مختلف در این شرکت افزایش یافته و به 41 هزار تن در سال رسیده و از ظرفیت اسمی فراتر رفته است که این موضوع سودآوری «شبصیر» را افزایش داده است.


وی همچنین در خصوص صادرات این شرکت گفت: در حال حاضر تنها 10 درصد از تولیدات قائد بصیر به کشورهای حوزه CIS، ترکیه، هند و چین صادر می‌شود و این در حالی است که حداقل تا 50 درصد از تولیدات شرکت می‌تواند به بازارهای هدف صادر شود اما سیاست این مجموعه تامین تقاضای داخل به ویژه برای کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی است که این هدف مقدم بر صادرات بوده و بر این اساس توجه خود را معطوف به تامین بازار مصرف داخلی کرده‌ایم.
 
وی در خصوص تاثیر تحریم‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی در مسیر فعالیت این شرکت گفت: 20 تا 25 درصد از مواد اولیه این شرکت از خارج از کشور تامین و مابقی از طریق بورس کالا خریداری می‌شود که برای آن بخش از مواد اولیه‌ای که نیازمند واردات هستیم نیاز یک‌سال شرکت خریداری شده و تا نیمه دوم سال 98 قائد بصیر از واردات بی‌نیاز شده است، اما پس از این دوره نیز از آنجا که شرکت‌های پتروشیمی با بحث تحریم‌ها بیگانه نیستند مکانیزم‌ها و سازوکاری را به کار خواهیم گرفت تا در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نشویم.
 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران نیز که از برنامه افزایش سرمایه این شرکت پرسیده بود، گفت: برای سال 98 افزایش سرمایه در این شرکت پیش‌بینی شده که در صورت تحقق اطلاع‌رسانی خواهد شد./فرابورس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی