سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
بورس پرس خبر می دهد:
"توکن" و ناهماهنگی مدیران باعث طولانی تر شدن نماد یک شرکت شدند


عدم دریافت "توکن" و ناهماهنگی مدیران باعث طولانی تر شدن نماد "شمواد" شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد معاملاتی شرکت تولید مواداولیه الیاف مصنوعی درجریان معاملات 13 مرداد به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف و تاکنون باز نشده است.


این موضوع باعث شد تا برخی سهامداران این شرکت 14.3 میلیارد تومانی حاضر در بورس ، خواهان کسب اطلاع از دلیل طولانی شدن توقف نماد توسط بورس پرس شوند.

پیگیری های بورس پرس از مسئولان مرتبط نشان داد درحالی علت توقف نماد "شمواد" تعدیل منفی و افزایش زیان سال مالی شهریور 95 ( آخرین رقم اعلامی467 ریال زیان) است که عدم دریافت "توکن" (سخت‌افزاری برای ورود مسئولان انتشار اطلاعات در سامانه ها از جمله کدال بورس) عامل اصلی طولانی تر توقف نماد شده است.

این مسئله هم از قرار معلوم به دلیل ناهماهنگی اعضا هیات مدیره رخ داده و نامه نگاری های سازمان بورس هم فایده ایی نداشته و باعث بروز تخلف و تهیه پرونده ایی برای این شرکت شده است.

با این اوصاف سهامداران این شرکت باید در وهله اول منتظر حل موضوع "توکن" و در اصل هماهنگی مدیران و سپس ارسال اطلاعات به کدال باشند تا امکان بازگشایی نماد آن فراهم شود.

براساس این گزارش، "شمواد" از تک سهم های نوسانی سال گذشته بازار بود که طی 6 ماه و به رغم روند منفی بازار با رشد 46 درصدی قیمت هر سهم مواجه شده و از 299 به 348 تومان رسیده بود.

این شرکت سود سال مالی منتهی به 31 شهریور گذشته را ابتدا با 38.5 درصد کاهش از 275 به 169 ریال و سپس به 104 ریال رساند و اولین سود هر سهم سال مالی شهریور 95 را 101 ریال اعلام کرد اما به زیان 467 ریالی تغییر داده است.

سود بانکی امروز در شورای پول و اعتبار مطرح می شود
شورای پول و اعتبار امروز با چند دستور کار از جمله بررسی نرخ سود بانکی تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، آخرین نشست شورای پول و اعتبار دو هفته پیش برگزار شد اما موضوع نرخ سود بانکی در آن مطرح نبود.

بر اساس این گزارش،با توجه به کاهش نرخ سود بانکی در ماه‌های گذشته، بی‌نظمی بانک‌ها در اعمال مصوبه شورا و تداوم نرخ شکنی برخی بانک‌ها و موسسات در بازار پول شورای پول و اعتبار فردا تشکیل جلسه داده و درباره نرخ سود بانکی و حواشی آن به بحث و بررسی می‌پردازد.

از سوی دیگر با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم احتمال کاهش بیشتر نرخ سود دور از انتظار نیست.

نرخ سود  سپرده‌های بانکی در آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار به ۱۵ و نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بودند با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم، نرخ سود بانکی باید به این عدد نزدیک شود. بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی هم اکنون فاصله نرخ تورم و سود سپرده‌های بانکی بیش از ۶ رصد است.

مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی امروز نرخ تورم مردادماه را 8.7 درصد اعلام کرد.

دولت امیدوار است با کاهش نرخ سود سرمایه‌های جاخوش کرده در بانک‌ها برای کسب سود بالا، بی‌دردسر و بدون مالیات از بانک‌ها خارج و وارد فضای کسب و کار شود و اقتصاد را از زیر سایه سنگین رکود خارج کند.

بورس پرس خبر می دهد:
خریدار بلوک ۲۰ درصدی دیروز مشخص شد

خریدار بلوک ۲۰ درصدی شرکت مواد ویژه لیا که دیروز توسط سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران فروخته شده بود مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در جریان معاملات دیروز سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران اقدام به عرضه و واگذاری بلوک ۲۰ درصد شرکت مواد ویژه لیا کرد و از ترکیب سهامداری این شرکت فرابورسی خارج شد.

این بلوک شامل 16 میلیون و 210 هزار سهم بود که توسط کارگزاری فیروزه آسیا عرضه و به قیمت 300 تومانی هر سهم و به ارزش 4.86 میلیارد تومان معامله توسط کارگزاری پارس گستر خبره وابسته بانک انصار خریداری شد.

بررسی های اولیه و تایید نشده حکایت از تصاحب این بلوک توسط یک فرد حقیقی داشت که قطعیتی بر آن نبود اما در نهایت مشخص شد این بلوک از سوی سرمایه گذاری توسعه سبز گلستان خریداری شده که پیش از این حدود 2 درصد سهام "شلیا" را در اختیار داشت.

سرمایه گذاری توسعه سبز گلستان از سال 83 در استان گلستان و با فعالیت مشاوره و آموزش سرمایه گذاری بورس تاسیس شده است.


در گفتگو با دبیر کل کانون کارگزاران مطرح شد:
کاهش نرخ بهره اعتبار کارگزاری ها پس از کاهش واقعی نرخ سود بانکی / خصومت شورای شهر با بازار سرمایه

اصلاح نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران پس از کاهش نرخ سود بانکی، خواسته سرمایه گذارانی است که از این نوع خدمات شرکت های کارگزاری استفاده می کنند. گرچه پس از گذشت دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد، بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان بالای 20 درصد باقی مانده و حتی در برخی موارد تا 26 درصد نیز می رسد.

اصلاح نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران پس از کاهش نرخ سود بانکی، خواسته سرمایه گذارانی است که از این نوع خدمات شرکت های کارگزاری استفاده می کنند. گرچه پس از گذشت دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد، بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان بالای 20 درصد باقی مانده و حتی در برخی موارد تا 26 درصد نیز می رسد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق قوانین موجود، کارگزار نمی تواند بیش از هزینه ای که بابت بهره اعتبار دریافتی به بانک ها می پردازد، از مشتریان خود بهره دریافت کند و چنانچه بهره بالاتری از مشتریان دریافت شود، غیر شرعی و خلاف مقررات است. اما این امکان وجود دارد که کارگزاری ها به مشتریان خود تخفیف دهند.

روح الله میرصانعی افزود: درست است که نرخ سود بانکی در بخش مشتریان خرد عملاً کاهش یافته؛ اما نرخ اعتباراتی که در حجم بالا توسط بانک ها پرداخت می شود، همچنان چسبندگی دارد و در عمل کاهشی را شاهد نبوده است.

به دلیل وجود همین چسبندگی در اعطای اعتبارات از سوی بانک ها، نرخ بهره های پرداختی کارگزاران نیز پس از گذشت این مدت از اصلاح نرخ سود سپرده ها هنوز تغییری نداشته و مشتریان کارگزاری ها نیز مجبور هستند اعتبار با نرخ بهره همانند قبل را دریافت کنند.

ضمن اینکه نرخ بهره اعطایی توسط برخی کارگزاری ها به دلیل آنکه از تسهیلات خاصی از بانک ها استفاده کرده اند و یا گردش حساب بالاتری در آن بانک دارند، ممکن است با دیگر کارگزاری ها متفاوت باشد، بر همین اساس شاهد تفاوت نرخ بهره اعتبارات میان کارگزاری ها هستیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: در حال حاضر هنوز توان سیستم بانکی در اعتبار دهی با نرخ های پایین تر بهره در عمل ملموس نشده و شاید اصلی ترین دلیل اینکه نرخ بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان همانند گذشته محاسبه می شود، به دلیل عدم کاهش نرخ سود بانکی در واقعیت است.

وی با بیان اینکه دریافت اعتبار کارگزاری ها از بانک ها بلند مدت نبوده و عموماً در بازه های یک ماهه و حتی کمتر دریافت می شود، در خصوص مذاکره با شبکه بانکی برای تعدیل نرخ سود این اعتبارات گفت: در کانون کارگروهی تشکیل شده که جهت تعدیل نرخ بهره ها جلساتی را با بانک ها داشته است تا متناسب با اصلاح نرخ سود سپرده ها در جهت کاهش، بهره اعتبارات اعطایی آنها نیز کاهش یابد.

ادامه پیگیری ها برای حذف مالیات بر ارزش افزوده

میرصانعی در خصوص مباحث معافیت مالیاتی کارگزاری ها و مشکلاتی که در رابطه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای برخی خدمات موجود در بازار سرمایه گریبان گیر صنعت کارگزاری شده، گفت: خوشبختانه با بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی بخشی از خدماتی که پیش از این مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده بود، از شمولیت این دستور العمل ها خارج و معاف از مالیات مذکور شد. البته کانون همچنان پیگیر برخی دیگر از فرآیندهای موجود در بازار سرمایه است تا بتوان برای آنها نیز از معافیت های مالیاتی استفاده کرد؛ مواردی همچون مالیات بر ارزش افزوده اعتبارات اعطایی کارگزاران و هزینه حق دسترسی پرداختی کارگزاری ها به بورس ها.

سه پیشنهاد کانون برای سازمان بورس

دبیر کانون کارگزاران از ارایه سه پیشنهاد به تیم مدیریتی جدید سازمان بورس خبر داد و گفت: با حضور تیم جدید در رأس سازمان بورس مواردی در قالب پیشنهادات کانون کارگزاران پیرامون برطرف شدن محدودیت های موجود در بازار سرمایه ارایه شده است. اولین پیشنهاد در خصوص برداشتن حجم مبنا در معاملات بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تجربه موفق عدم وجود این متغیر در بازار فرابورس است. دومین مورد نیز به افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام به صورت هر شش ماه یکبار در بازار بورس و فرابورس تا رسیدن به استانداردهای جهانی است. مورد آخر اصلاح مقررات مرتبط با دستورالعمل رفع گره معاملاتی است تا از این پس در بازار شاهد تشکیل صف خرید و یا فروش سهام نباشیم. بطوریکه چنانچه سهمی با پدیده صف مواجه شد، فردای آن روز با مشمولیت دستورالعمل رفع گره معاملاتی و باز شدن دامنه نوسان قیمت به اندازه دو برابر دامنه مجاز عادی، سهم به تعادل لازم دست یابد.

وی افزود: طبق جلسات متعددی که در این زمینه با مدیران سازمان بورس داشته ایم، نظرات تیم جدید در راستای تحقق این پیشنهادات است. چرا که افرادی در رأس مدیریت قرار گرفته اند که تحصیلکرده بوده و با دانش روز و آشنا به مکانیزم های بازار سرمایه هستند. بر این اساس نظر تیم مدیریتی حاضر بر این امر استوار است که در شرایط کنونی زیر ساختارهای بازار با محدودیت های زیادی مواجه است که باید رفع گردد؛ اما اینکه در عمل چه تصمیمی و در چه زمانی گرفته شود، معلوم نیست.

بازار سرمایه هدف خصومت شورای شهر


دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص مشکلات مرتبط با اخذ عوارض کسب و پیشه شهرداری از کارگزاری ها و پیگیری های به عمل آمده بابت لغو آن گفت: تاکنون مذاکرات کانون با شورای شهر هیچ نتیجه ای نداشته و شورای شهر به صورت غیر منصفانه این عوارض را برای شرکت های کارگزاری در نظر گرفته و در حال تعمیم آن به سایر شرکت ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه از جمله شرکت های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی ها است. به عبارتی به نظر می رسد شورای شهر ناعادلانه بازار سرمایه را هدف قرار داده و برای آنها عوارضی 50 برابر سایر اصناف در نظر گرفته که این رفتار نشان دهنده خصومت این شورا با اهالی بازار سرمایه و بورس است.

میرصانعی با تأکید بر پیگیری ها و مساعدت های وزارت اقتصاد برای حل این مشکل اظهار داشت: وزیر اقتصاد طی نامه هایی از وزیر کشور و معاون اول رییس جمهوری درخواست حل این مشکل را داشته و قرار بر این است که از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری بابت این موضوع استعلام گرفته شود و حصول نتیجه دلخواه نیز همکاری های وزارت کشور را می طلبد. چرا که این عوارض به منزله اجحاف در حق بازار سرمایه و فعالان آن است و اگر در مقابل آن از این نهادها صیانت نشود، بزودی عوارض مذکور گریبان گیر سایر مجموعه ها از جمله شرکت های تأمین سرمایه، سبد گردانی ها و مشاوره های سرمایه گذاری نیز خواهد شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی