سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اوج بی تدبیری مدیران بورسی داد سرمایه گذاران را در آورد!
بازگشت رانت به کارگزاری ها / روش ناعادلانه بورس برای عرضه های اولیه

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآیند عرضه اولیه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشیه های فراوانی در بورس تهران همراه شد.

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآیند عرضه اولیه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشیه های فراوانی در بورس تهران همراه شد.

به گزارش بورس نیوز، در حالی دیروز 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین به عنوان پانصدمین شرکت بورسی کشف قیمت شد که از تعداد 100 میلیون سهم "آپ"، 40 میلیون سهم به کارکنان این شرکت تعلق گرفت و بقیه این سهام نیز تنها از طریق کارگزاران قابل معامله شد. بطوریکه در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام شد که هر کارگزاری موظف هست 25 درصد از سهمیه خود را براساس سفارش خرید مشتریان به کاربران آنلاین تخصیص دهد.

تصمیمی که به گفته مدیر عامل شرکت بورس برای تخصیص سهام شرکت های تازه وارد به روش ثبت سفارش روشی جدید در فرآیند عرضه اولیه یک سهم گرفته شده که برای اولین بار در نماد "آپ" به اجرا در آمده و با موافقت سازمان بورس از حدود دو ماه آینده در سایر عرضه ها نیز به کار گرفته خواهد شد.

اما به گفته قالیباف اصل در حالی برنامه بورس، افزایش انصاف و عدالت در رویه های عرضه اولیه سهام بوده و روش جدید هر چند کامل و تمام و مطلق نیست، اما موجب بهینه شدن روال معمول خواهد شد که این نحوه عرضه و تخصیص سهام در اولین آزمایش خود اعتراضات فراوانی را به همراه داشت که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

نکته اصلی اینکه بسیاری از کاربران آنلاین روش مذکور را ناعادلانه خواندند و آن را در راستای افزایش رانت بازی ها در شرکت های کارگزاری دانستند.

ضمن اینکه اکثر فعالان بازار در پی این عرضه اولیه نماد "آپ" با روش جدید معتقدند عرضه های اولیه عمدتاً برای جذب سرمایه گذاران خرد است تا به واسطه امکان کسب بازدهی، افراد بیشتر به سرمایه گذاری در بورس تشویق شوند. حال آنکه با این روش و بی تدبیری مسئولین امر، عملاً این امکان از آنها سلب شد تا از این پس عمده سهام تازه وارد جذاب برای خرید، سهم نورچشمی ها و مشتریان خاص کارگزاری ها شود.

حال آنکه به گفته بسیاری از فعالان بازار در اغلب عرضه های اولیه اخیر همگی موفق به خرید سهام شده بودند؛ آن هم با وجود همان هسته خراب و مشکلاتی که بارها و بارها در فرآیند کشف قیمت سهم مشاهده شده بود.

ضمن اینکه، به گفته مدیر عامل شرکت بورس این روش جدید در حالی از این پس در جریان عرضه های اولیه به کار گرفته خواهد شد که بسیاری نسبت به نحوه و تعداد سهام تخصیص یافته از سوی کارگزاری ها اعتراض داشتند و مابقی نیز در خصوص عدم پاسخگویی کارگزاران خود شکایت داشتند.

بدین ترتیب این روش عرضه اولیه در حالی داد سهامداران را درآورد که هر شرکت کارگزاری تعداد متفاوتی از سهم را نسبت به دیگر کارگزاری ها برای تخصیص به مشتریانش اعلام کرده است. بطوریکه در حالی پیغام ناظر بازار حداکثر سهمیه هر کد معاملاتی را هزار سهم اعلام کرده بود که برخی کارگزاری ها تعداد 100 و یا 200 سهم را به مشتریان خود اطلاع رسانی کردند و کارگزار دیگری به هر مشتری خود پیامی مبنی بر امکان تخصیص حداکثر 500 سهم را ارسال کرد.

اما نکته جالب قضیه آنجایی است که مدیرعامل شرکت بورس علت تغییر رویه عرضه های اولیه را ناشی از قطعی اینترنت کاربران آنلاین عنوان می کند که به گفته وی افزایش ناگهانی حجم سفارش های خرید و فروش و قطعی های مکرر اینترنت آنلاین ها مشکل اصلی در عرضه های اولیه است. اما بایستی گفت آقای مدیر سرویس اینترنت مشتریان هیچ ارتباطی به سامانه معاملات بورس و کاربری های آنلاین ندارد؛ بلکه مشکل از جای دیگر آب میخورد.

علاوه بر این موارد، تحت تأثیر سردرگمی های به وجود آمده برای سرمایه گذاران در این روش جدید، همه فعالان بازار با وجود قطعی های مکرر هسته معاملات و اختلال در ارسال سفارش های خود و گهگاه عدم ثبت آن تحت تأثیر مشکلات موجود در سامانه معاملات، خواهان روش قبلی بودند. چراکه حداقل در روش قبلی آنلاین ها به صورت مستقیم می توانستند اقدام به خرید سهم طبق سهمیه اعلامی از سوی نهاد ناظر بازار کنند. حال آنکه در این عرضه 25 درصد از کل سهام عرضه شده توسط کارگزاری ها به آنلاین ها اختصاص خواهد یافت که در چگونگی آن و احتمال پایمالی عدالت شبهات بسیاری وجود دارد و دسترسی معامله گران آنلاین را بیش از پیش محدود می سازد. با این ادعا که فعالان بازار معتقدند این روش عرضه اولیه تنها به نفع خیل کارگزاران است و بس!

اما اوج این بی تدبیری در جایی مشاهده شد که نه تنها دست آنلاین ها از خرید این سهم در فرآیند کشف قیمت به صورت مستقیم بی نتیجه ماند که در بخش اطلاع رسانی ها هم در این زمینه بسیار ضعیف عمل شد. بطوریکه چند ساعتی قبل از عرضه اولیه اعلام شد که سرمایه گذاران متقاضی خرید سهم می توانند سفارش خود را از طریق کد آفلاین ثبت کنند و همین امر بسیاری از سرمایه گذاران را سردرگم کرد.

از این رو به نظر می رسد مسئولان بازار سرمایه به جای حل مشکل مربوط به هسته معاملاتی، تنها صورت مسئله را پاک کرده اند و با روش مذکور از این پس تمام مشکل را به گردن کارگزاری ها می اندازند.

بر این اساس بایستی پرسید، آیا واقعاً معنای رعایت عدالت و حمایت از سهامدار حقیقی و خرد همین است که دیروز در جریان عرضه اولیه "آپ" دیدیم؟!

امروز آخرین مهلت سه حق تقدم یک بانک و دو شرکت بورسی است
امروز آخرین مهلت داد و ستد سه حق تقدم مربوط به یک بانک و دو شرکت بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز آخرین مهلت داد و ستد سهام سه حق تقدم مربوط به شرکت های لیزینگ خودرو غدیر، بانک انصار و خدمات کشاورزی مگسال است.

سهام حق تقدم "ولغدر" مربوط به افزایش سرمایه 30 مرداد و از 30 به 53 میلیارد تومان ، "وانصار" مربوط به افزایش سرمایه 31 نیر و از 800 به 1000 میلیارد تومان و "زمگسا" مربوط به افزایش سرمایه 5 مرداد و از 3 به 12 میلیارد تومان است.


استعفای نعمت‌زاده تایید نشد
معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت ، استعفای نعمت‌زاده را تکذیب کرد و گفت: وزیر صنعت اکنون در سفر استانی در هرمزگان به‌همراه معاون اول رئیس‌جمهور است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی جعفرپوریان معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت به تسنیم گفت: خبری مبنی بر استعفای محمدرضا نعمت‌زاده از سمت خود از این وزارتخانه مطرح نیست و این موضوع تکذیب می‌شود.

وی افزود: وزیر صنعت در حال حاضر در سفر استانی هرمزگان به‌همراه معاون اول رئیس جمهور به سر می‌برد.

عصر دیروز اخباری مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم از جمله وزرای صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به‌منظور چالاک‌سازی کابینه دولت مطرح شد.

تعدیل منفی اولین شرکت ایرانی خواهان حضور در بورس لندن + علت
سرمایه گذاری غدیر که به عنوان اولین شرکت ایرانی برنامه حضور در بورس لندن را دارد، سود هر سهم سال مالی جاری را ۸ درصد کم کرد که ناشی از دو عامل بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر درحالی اسفند سال گذشته با اعلام مهمترین برنامه های سال جاری از درج این شرکت در بورس لندن به عنوان اولین شرکت ایرانی تا پایان ۲۰۱۶ و برای عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام خبر داده که این شرکت در عملکرد 9 ماهه ، سود هر سهم را 8 درصد کم کرد.

براساس این گزارش، "وغدیر" که زمان افزایش سرمایه ۱۷ درصدی (از 4.6 به 5.4 هزار میلیارد تومان) را از 14 شهریور به موعد دیگری موکول کرده ، سود هر سهم سال مالی 30 آذر را از 404 به 372 ریال کاهش داده و در عملکرد 9 ماهه قادر به تحقق 24 معادل 89 ریال شده است.

این رویداد ناشی از دو عامل است: اول؛ با توجه به ماهیت فعالیت این شرکت، بخش عمده سود ناشی از شناسایی سود سهام شرکت های سرمایه پذیر است و این درآمد ها با توجه به تاریخ سال مالی شرکت های سرمایه پذیر مهم و تاثیر گذار ، عمدتا در سه ماهه آخر سال مالی سرمایه گذاری غدیر شناسایی و در دفاتر ثبت خواهد شد.

دوم ؛ دلائل  تغییر  مبلغ  سود حاصل از سرمایه  گذاری ها  عمدتا  مربوط  به برگزاری مجامع برخی از شرکت های بورسی و تعیین سود نقدی واقعی آن شرکت ها و همچنین سود اعلام شده برخی از شرکت های بورسی بر اساس آخرین پیش بینی سال مالی است.

  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰

از امروز به مدت ۵ روز کاری در فرابورس انجام می شود:
پذیره نویسی ۱۰۰۰ میلیاردی اوراق مرابحه گندم با سود ۲۰ درصدی

پذیره نویسی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه گندم با سود ۲۰ درصدی از امروز به مدت ۵ روز کاری در فرابورس آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی پذیره نویسی دو روزه 2650 میلیارد تومان اوارق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا، شرکت بازرگانی دولتی نیز در نظر دارد برای تسویه نهایی مطالبات گندم کاران، 4300 میلیارد تومان اوراق مرابحه منتشر کند.

برهمین اساس ، مرحله اول این اوراق با 1000 میلیارد تومان از امروز 19 مهر به مدت 5 روز کاری ( تا 27 مهر) در فرابورس پذیره نویسی می شود.

این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس، با نماد "گندم 9707"  و سررسید دو ساله بوده و دارای سود 20 درصدی است که به قیمت هر ورقه 100 هزار تومان و بدون محدودیت ، قابل خرید از طریق کارگزاران فرابورسی است.

ارکان اوراق فوق شامل کنسرسیومی با پیشگامی صندوق سرمایه گذاری یک کارگزاری بانک کشاورزی به عنوان متعهد پذیره نویسی، دولت به عنوان ضامن،
شرکت کارگزاری بانک کشاورزی عامل فروش،  سازمان برنامه و بودجه و  خزانه داری به عنوان متعهدین تأمین و تخصیص اعتبار و تسویه و پرداخت اصل و سود اوراق هستند.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد یک شرکت سرمایه گذاری و آخرین مهلت داد و ستد یک حق تقدم

در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت سرمایه گذاری بسته می شود و آخرین مهلت داد و ستد سهام یک حق تقدم است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد شرکت 1250 میلیارد تومانی سرمایه گذاری خوارزمی در پایان معاملات امروز به دلیل برگزاری مجمع سال مالی 31 خرداد بسته می شود.

این مجمع ساعت 8:30 صبح یکشنبه آینده در پژوهشگاه نیرم برگزار می شود.

همچنین امروز آخرین مهلت داد و ستد سهام حق تقدم توکافولاد و مربوط به افزایش سرمایه 21 تیر سال جاری ( از 20.6 به 33 میلیارد تومان) است.

عصر دیروز برگزار شد:
نتایج مجمع دوم بانک سینا همراه با اعلام چند خبر مثبت

مجمع سالانه بانک سینا با مجوز بانک مرکزی و مصوباتی برگزار شد و طی آن مدیران از برنامه های مثبتی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی بانک سینا 30 مرداد مجمع سالانه ای را بدون مجوز بانک مرکزی برگزار کرده بود که در پی صدور مجوز بانک مرکزی در روز شنبه ، این بانک 1000 میلیارد تومانی عصر دیروز برای بار دوم اقدام به تشکیل مجمع کرد که با همان تقسیم سود 175 ریالی هر سهم همراه بود و قرار شد سود مصوب، طی امروز و هفته بعد توزیع شود.

در این مجمع که حضور حدود 81 درصدی سهامداران تشکیل شد، رحمت الله صادقیان معاون هماهنگی و امور مجامع بنیاد مستضعفان و نماینده 63 درصد از سهام به هماهنگی بین سهامداران و نهاد ناظر برای پرداخت سود سهام اشاره کرد و گفت: بند جدیدی که در گزارش دوم بانک سینا گذاشته شد مربوط به ریسک بانک اعم ازریسک اعتباری،نقدینگی،تورم و ...است.

وی با بیان اینکه کمیته ریسک از کمیته حسابرسی جدا است گفت: این کمیته بطور مرتب و ادواری ریسک ها را محاسبه و در اختیار حسابرس و سهامداران قرار میدهد.

صادقیان خبر خوشی هم در این مجمع اعلام کرد که مربوط به برگزاری مزایده پروژه تابناک تا 20 روز آینده (با سهم 50 درصدی بانک سینا) و تخصیص سود مناسب بود و همچنین برنامه فروش چند دارایی مانند جام جم سهند مراغه بود.

براساس این گزارش، تصویب 43.4 میلیارد تومان بابت مابه تفاوت ارز توسط بانک مرکزی، تغییر تعداد اعضای هیئت مدیره از 5 به 7 نفر، در نظر گرفتن نرخ جرایم دیرکرد 6 درصد،تصمیم گیری درباره وصول طلب حدود 500 میلیارد تومانی ( عمدتا" مربوط به پروژه آزادراه تهران -شمال و فولاد کاوه جنوب کیش و بنیاد)، ایجاد شعبه بانک در شهر مونیخ آلمان از دیگر  نتایج مجمع "وسینا" بود.

همچنین محمدرضا پیشرو مدیر عامل بانک سینا در پاسخ به سئوال بورس پرس مبنی بر وجود یا عدم وجود برنامه افزایش سرمایه ، از تصمیم به افزایش سرمایه 1000 میلیارد تومانی در سال 96 خبر داد.


یک عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان:
شرکت بن رو به سازمان گسترش واگذار می شود/ قرارداد فولکس واگن نهایی می شود

این همکاری ها یک نوع استراتژی موازی می باشد که علاوه بر تولید محصول جدید، با یک کشور صاحب نام مشارکت خواهد کرد و روش های نوین مدیریتی هم کسب و در کشور اجرای خواهد شد.

در روزهای پایانی هفته گذشته قرارداد پژو سیتروئن و سایپا به اجرا درآمد و مدیران این مجموعه از ایران خودرو نیز بازدید داشتند. علاوه بر این خبرهایی مبنی بر قرارداد بین سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران و شرکت رنو فرانسه نیز مطرح شده است.

در همین ارتباط یک عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: این همکاری ها یک نوع استراتژی موازی می باشد که علاوه بر تولید محصول جدید، با یک کشور صاحب نام مشارکت خواهد کرد و روش های نوین مدیریتی هم کسب و در کشور اجرای خواهد شد.

نجفی منش در ادامه افزود: در حال حاضر همکاری با پژو سیتروئن فرانسه به نحوی است که 6 عضو هیأت مدیره، 3 نفر از شرکت پژو و 3 نفر از شرکت خودروساز ایرانی تعیین می شود و مدیرعامل شرکت نیز به صورت چرخشی هر 2 سال یکبار بین دو طرف قرارداد تغییر می کند.

وی گفت: طبق این قرارداد، 30 درصد از محصولاتی که توسط شرکت مشترک تولید می شود صادرات خواهد شد و 40 درصد نیز ساخت داخل می باشد.

این مقام مسئول تأکید کرد: با توجه به این شرایط می تواند بر صنعت خودروسازی کمک ویژه ای کرده و هم موجب رشد برندهای جدید و افزایش صادرات شود.

نجفی منش در خصوص تفاهم نامه میان ایدرو و شرکت رنو فرانسه امضا شده گفت: تفاهم نامه ای که بر اساس نظر تصمیمات سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران به صورت 60 به 40 می باشد که این قرارداد نیز به گونه تهیه خواهد شد که هیأت مدیره به صورت مشترک تعیین شده و 30 درصد صادرات توسط رنو انجام گیرد.

وی گفت: این مجموعه فرانسوی در حال حاضر اقدام به تأمین برخی قطعات و تولید موتور، گیر بکس و شاسی در کشورمان کرده و قرار بر این است که با عقد قرارداد مذکور ایران به هاب تکنولوژی منطقه تبدیل شود و با تشکیل یک مرکز آر اند دی دانش فنی به سرعت وارد کشور شود.

این موضوع هیأت مدیره انجمن قطعه سازان تصریح کرد: رنو از جمله 3 شرکت برتر و مطرح دنیا می باشد که با آن وارد همکاری شده ایم.

وی در رابطه با همکاری سیتروئن و سایپا گفت: سیتروئن با خرید 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان باعث ورود نقدینگی به مجموعه سایپا خواهد شد که در کنار افزایش تولید و صادرات شرکت بخشی از مشکلات نقدینگی آن نیز برطرف خواهد شد.

نجفی منش در خصوص قرارداد ایدرو و شرکت رنو فرانسه گفت: شرکت سایپا در مقابل بدهی خود به سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران قصد واگذرای یکی از زیر مجموعه های خود به نام بن رو را دارد و قرار بر این است که تولید محصولات جدید پیرو قرارداد فی ما بین ایدرو و رنو فرانسه از طرف یک شرکت مشترک که همان بن رو می باشد، انجام شود.

وی ادامه داد: طبق شرایطی که برای این قرارداد تعیین شده حداقل 40 درصد ساخت محصولات باید در داخل انجام شود و ظرف مدت 3 سال به 70 درصد افزایش یابد.

نجفی منش در خاتمه خاطرنشان کرد: قرارداد با فلوکس واگن نیز در حال نهایی شدن است و این نشان می دهد که ایران بعد از تحریم ها بین المللی در جایگاهی قرار گرفته که اغلب شرکت های مطرح خارجی قصد آغاز همکاری با آن را دارند. این مسأله می تواند طی چند سال آینده به بهترین صنعت حاضر در بازار سرمایه کشور تبدیل شود.


مستطیل شیشه ای تالار

حرکت پولادین

معاملات امروز بورس با حرکت و قدرت نمایی نمادهای فلزی و فولادی آغاز شد که به نظر می رسد تنها عامل آن جا به جایی و نقل و انتقال پول بین گروه های موجود در بازار باشد که پس از گروه خودرویی و پالایشی این بار راه خود را به سمت گروه پولاتین بورس کج کرد.
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.07.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 218 واحد افزایش به رقم 54218 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 91 واحد افزایش عدد 169152 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 77 واحد افزایش به رقم 27489 واحد رسید.

همچنین در این روز "کچاد" با 54 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 818 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 2205 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1807 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز بورس با حرکت و قدرت نمایی نمادهای فلزی و فولادی آغاز شد که به نظر می رسد تنها عامل آن جا به جایی و نقل و انتقال پول بین گروه های موجود در بازار باشد که پس از گروه خودرویی و پالایشی این بار راه خود را به سمت گروه پولاتین بورس کج کرد.

بدین ترتیب امروز شاهد زورآزمایی اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی بودیم تا در برخی نمادها حتی قیمت ها به سمت سقف قیمت های مجاز روزانه هم برود.

دوقلوهای سنگ آهنی هم با توجه به ارایه شفاف سازی چادرملو پیرامون رشد 42 ریالی سود هر سهم صف خرید شدند و نکته جالب توجه اینجا بود که اقبال به "کگل" بیشتر از خود "کچاد" بود و آن هم به دلیل انتظاری است که از بابت احتمال ارایه تعدیل مثبت سود برای سهم شرکت مذکور در بازار وجود دارد. به همین دلیل حق تقدم این سنگ آهنی هم کانون توجه سرمایه گذاران گروه قرار گرفت و با 10 درصد رشد قیمت به صف خرید رسید.

در خودرویی ها و پالایشی ها اما خیلی اتفاق خاصی مشاهده نشد. گرچه در گروه خودرو باز هم بازار اخبار و شایعات داغ داغ بود. بطوریکه امروز صحبت هایی از تولید کامیون های رنو پس از 5 سال توقف به نقل از مدیرعامل "خکاوه" مطرح شد که تا پایان سال جاری همکاری های سه جانبه سایپا دیزل با ولوو تارکس و شرکت ekn سوئد برای افزایش سهم بازار بیش از 50 درصدی کامیون های ولوو عملیاتی شود.

ضمن اینکه وزیر صنعت از مذاکرات بنز با خودروسازان داخلی خبر داد تا این سرمایه گذار خارجی در کنار دو مجموعه پژو و رنو به زودی برای از سرگیری همکاری ها عازم ایران شود.

اما نکته مهم بازار را امروز سبقت برخی قطعه سازان از خودروسازان برای رشد قیمت سهام بود؛ تا جاییکه برخی نمادهای گروه همچون "خرینگ"، "خچرخش"، "خموتور"، "ختور" و "خلنت" به صف خرید رسیدند.

قندی ها هم با توجه به فاصله موجود بین قیمت های برآوردی شکر در بودجه با نرخ های مصوب امروز تقریباً حرکت نسبتاً پر قدرتی را در پیش گرفتند و بسیاری از آنها به صف خرید رسیدند. اهالی تالار معتقدند با وجود آنکه تاکنون اکثر شفاف سازی های گروه بر عدم تغییر سودآوری آنها تأکید داشته، اما به نظر می رسد بزودی شاهد حصول تغییراتی مثبت میان سهام شیرین بورس باشیم.

اهالی تالار همچنین توجه سرمایه گذاران را به گروه ماشین آلات و تجهیزات بورس جلب می کند. گروهی که اکثر نمادهای آن بی سر و صدا و آرام آرام روند صعودی مداومی را در اختیار گرفته اند تا در میان آنها سهام آبسال از قیمت 250 تومان طی یک ماه به مرز 450 تومان برسد. دیگر سهام گروه همچون "تکمبا" نیز مورد تقاضای پر حجم 17 میلیونی قرار گرفت و با داد و ستد حدود پنج میلیون سهمی سرمایه گذاران منتظر در صف را تشنه سهم نگه داشت. هر چند معلوم نیست که دقیقاً علت این اقبال و روند صعودی هجوم پول های موجود در بازار است و یا خبرهایی در پشت پرده وجود دارد که تنها گروهی خاص از آن مطلع هستند؟!

سیمانی ها هم امروز شاهد دودستگی سهام گروه خود بودند تا برخی به سمت مدار مثبت قیمت ها پیش روند و مابقی به نزول قیمت ها و معامله در دامنه نوسان منفی تن دهند.

در رابطه با این گروه نکته اساسی منتفی شدن افزایش قیمت انواع محصولات سیمانی است. هر چند برخی گمانه زنی ها از احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات سیمانی از 28 به 18 درصد حکایت دارد که این امر در صورت تحقق می تواند موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مالی متحمل شده بر شرکت های این صنعت باشد. هر چند بایستی دید آیا بانک ها در ارایه تسهیلات با این نرخ دست یاری سیمانی ها را خواهند فشرد یا خیر؟

در مجموع اینکه برای فردا نیز همانند امروز بازاری متعادل متصور است. چرا که در هفته نیمه تعطیل جاری فعالیت سرمایه گذاران و سهامداران تا حدی کاهش می یابد و همین امر موجب می گردد انتظار وقوع رویداد خاصی در روند معاملات قدری بعید باشد.

 

  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰

وضعیت نماد "زگلدشت" به دلیل رشد بالای سهم و فروش های سهامدار عمده

در گفت و گو یک کارشناس با بورس پرس اعلام شد:
۷ نکته درباره قرارداد اخیر سایپا - پژو و تصویری کلی از سال آینده "خساپا"

یک کارشناس بازار سرمایه ۷ نکته در رابطه با قرارداد اخیر سایپا با پژو اعلام و تصویری کلی از سال آینده این شرکت بورسی ارایه کرد.

احمدعلی محصصی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با قرارداد اخیر سایپا با پژو که پنچ شنبه گذشته در جریان بازدید مدیر عامل پژو سیتروئن از کارخانه سایپا کاشان نهایی شده ، به 7 نکته اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این قرارداد، مبلغ فروش نقدی سایپا کاشان به سود کل زیر مجموعه ها و سایپا اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه اینکه قطعات مورد نیاز تا زمان ساخت در داخل ، توسط سیتروئن انجام خواهد شد ، هزینه تامین مالی از دو ش ساپپا برداشته خواهد شد و از این محل ، هزینه هنگفتی متوجه ساپیا نخواهد بود.

این کارشناس به سومین نکته اشاره کرد و گفت: همچنین با اجرای قرارداد ، شرکت های قطعه ساز برتر هم از بابت فروش قطعات با افزایش حجم فروش و سود مواجه خواهند شد. نکته چهارم هم مربوط به این است که با افزایش فروش نمایندگی های ساپیا در سراسر کشور، هزینه های سربار تولید و فروش هر واحد محصول کاهش خواهد یافت. در این میان با فعال شدن نمایندگان سیتروئن، بهره وری بیشتری در انتظار خواهد بود.

محصصی افزود: علاوه بر این سود ناشی از فروش محصولات جدید ، باعث ارتقاء کیفیت سود سایپا شده و بجای سود غیر عملیاتی ، سود عملیاتی افزایش می یابد. همچنین به دلیل ترکیب سهامداری تو در تو ، سود کل شرکت های زیرمجموعه سایپا افزایش خواهد یافت.

وی نکته هفتم را مربوط به افزایش سود نقدی "خساپا" دانست که باید توسط کارشناسان برآود شود اما تاکید کرد: همه این فرآیندها ظرف یکسال نخواهد بود ولی برای سال بعد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سایپا به سهم رشدی - ارزشی با امکان افزایش P/E تبدیل خواهد شد.

یک کارگزاری با توجه به چند عامل پیش بینی کرد:
وضعیت ۴ گروه و چند شرکت در هفته ای با سه روز کاری
کارگزاری آبان با توجه به چند عامل درون سازمانی، تعطیلی دو روزه هفته جاری و افزایش قیمت نفت، وضعیت گروه های خودرویی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی و چند شرکت تازه وارد را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روند معاملات بازارسهام با روشن شدن موتور خودرو سازان با تغییراتی روبرو شده و هفته جاری هم تعطیلی دو روزه تاسوعا و عاشورا در پیش رو است .

در این میان کارگزاری آبان پیش بینی کرد با توجه به عرضه های پرحجم شرکت های حقوقی، نحوه داد و ستد گروه های پیشرو بازار، احتمال کم عرضه اولیه نماد آپ و همچنین با در نظر گرفتن تعطیلات و عملا نیمه تعطیل بودن هفته ، انتظار می رود در سه روز کاری پیش رو، بازاری کم حجم و کم نوسان اما متعادل و مثبت را نظاره گر باشیم.

احتمالا نمادهای گروه خودرویی به لیدری نمادهای "خودرو، خساپا و خزامیا" مورد توجه بیشتر معامله گران قرار خواهند گرفت و در کنار نمادهایی همانند "خچرخش و خلنت"، داد و ستدهای مثبتی را تجربه خواهند کرد.

نمادهای تازه وارد "بکهنوج و غگلستا" به دلیل عرضه مکرر صف خرید طی چهارشنبه گذشته، احتمالا چند روزی با تعادل قیمتی و جابجایی سهامداران مواجه باشند اما با توجه به ارزندگی هر دو سهم مذکور و همچنین با در نظر گرفتن صف خرید نماد "کرمان" (سهامدار عمده بکهنوج) ، با آهنگی آهسته و دیدی میان مدت، رشد قیمتی مجدد را تجربه کنند.

ولی نماد "زگلدشت" به دلیل رشد بالای سهم و فروش های سهامدار عمده، احتمالا همچنان از فشار فروش بالایی برخوردار باشد و افت قیمتی را تجربه خواهد کرد.پ

با رشد قیمت جهانی نفت به دلیل کاهش ذخایر استراتژیک نفت امریکا و قرار گرفتن آن در قیمت های بیش از 50 دلار در هر بشکه، انتظار می رود گروه پالایشگاهی در کنار گروه های فلزی و معدنی (به دلیل کاهش شاخص دلار و انتشار اخبار نامناسب وضیعت اشتغال آمریکا) پرتقاضا مورد دادوستد قرار گیرند.

در این بین نمادهای "شراز، شبریز، فنوال، فزرین، کیمیا، فولای، فلوله، فخاس و فروس" به دلیل شناوری پایین تر، مورد توجه بیشتر نوسان گیرها خواهند بود.

در گروه محصولات کاغذی، "چکاپا" به دلیل شایعه تعدیل مثبت و "چکاوه" به دلیل خبر افزایش سرمایه همچنان پرتقاضا خواهند بود. "چکاوه" پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه 150درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح ساختار مالی و تأمین مالی جهت جایگزینی و بهسازی دستگاه خمیرسازی را منتشر کرده است.

در برنامه بازدید کانون کارگزاران و بورس از محل کارخانه:
آخرین وضعیت مالی و عملیاتی صنعتی بهشهر اعلام شد


با هماهنگی کانون کارگزاران بورس و شرکت بورس تهران، مدیرعامل صنعتی بهشهر آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت بورسی را برای فعالان بازدیدکننده از کارخانه اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت صنعتی بهشهر هفته پیش میزبان گروهی از کارشناسان و کارگزاران بازار سرمایه بود که با هماهنگی کانون کارگزاران بورس و شرکت بورس تهران انجام شد.

"غبشهر" که بعد از افزایش سرمایه 194 درصدی در اردیبهشت سال جاری ، 300 میلیارد تومانی شده و سود هر سهم سال مالی آذر را 416 ریال پیش بینی کرده، سال گذشته با حواشی مرتبط با سهامدار عمده و عربستانی یعنی صافولاد (که به طور مستقیم 72 درصد سهام این شرکت بورسی را دارد) و شایعاتی مبنی بر کناره گیری این مالک و تشکیل کمپین نخریدن محصولات مواجه شد که به گفته مدیرعامل شرکت، توسط رقبا و با هدف کاهش سهم بازار صورت گرفت که موفق نشدند.

براساس این گزارش، بعد از بازدید فعالان بازار از کارخانه و خطوط تولید جدید و قدیم شرکت صنعتی بهشهر، محمود شه رضایی مدیرعامل آن ضمن ارایه توضیحاتی ، به سئوالات حاضرین پاسخ داد و آخرین وضعیت مالی و علمیاتی "غبشهر" را اعلام کرد که چکیده نکات مهم اعلامی به شرح زیر است:

- این شرکت از سال 1330 توسط توسعه صنعتی بهشهر تاسیس و از سال 1374 در بورس تهران پذیرفته شده است. سال 88 با تغییراتی در ترکیب سهامداری و همچنین تحولاتی مانند انتقال شرکت مارگارین به محوطه صنعتی بهشهر، تغییر ساختار و بازسازی خصوط تولید و... روبرو شده و هم اکنون 33 درصد سهم بازار محصولات را در اختیار دارد.

- ظرفیت تولید "غبشهر" بعد از افزایش سرمایه اخیر، از 360 به 500 هزار تن رسیده و باعث افزایش سهم تولید روغن مایع نسبت به روغن مایع شده است. افزایش قیمت 9 درصدی محصولات از مرداد اعمال شده و خطوط جدید از کشورهای چون آلمان و ایتالیا با اخرین فناوری تجهیز شده است.

- این شرکت دارای 730 نیروی انسانی استخدامی، 800 نیروی انسانی پیمانکاری، 1000 نیروی فعال در شرکت زیرمجموعه (طلوع پخش آفتاب ) و 400 تا 500 نیروی پیمانکار غیر مستقیم بوده و تا 70 روز توان نگه داشتن موجودی 130 هزار تنی در انبارها را دارد. بیشترین واردات مواد اولیه هم مربوط به سویا با 60 درصد است.

- پیش بینی فروش محصولات در بودجه 95 از 2.07 هزار میلیارد تومان به 2.221 هزار میلیارد تومان تعدیل شده و در 6 ماهه منتهی به 31 خرداد، 1.014 هزار میلیارد تومان محقق شده و بودجه پیش بینی هم تا پایان سال مالی پوشش داده می شود.

- در عملکرد 6 ماهه، 110 ریال از سود پیش بینی شده 461 ریالی معادل 27 درصد محقق شده و عملکرد 9 ماهه شرکت هم تا چند روز دیگر در کدال منتشر می شود.حاشیه سود ناخالص هم 10 درصد است.

- فروش محصولات شرکت در سه مقطع زمانی قبل از نوروز ، ماه رمضان و محرم بیشتر می شود.

- بخش صادرات به تازگی و مجددا" راه اندازی شده و فعلا" هر ماه 100 تا 200 تن به کشورهای چون افغانستان و کشورهای آسیانه میانه صادرات محصولات انجام می شود.

- تنها اثر تک نرخی شدن ارز ، افزایش سرمایه در گردش بوده و در این حالت دولت باید مجوز افزایش قیمت محصولات را بدهد. در غیر این صورت به دلیل افزایش بهای تمام شده ، شرکت به سرعت زیانده خواهد شد.

- آخرین رتبه شفافبت شرکت صنعتی بهشهر در بورس 4 بوده که رتبه بالا و بسیار مناسبی از نظر شفافیت اطلاعات است.

بلوک ۴.۹ درصدی "وپاسار" امروز در بورس عرضه می شود
بلوک ۴.۹ درصدی بانک پاسارگاد امروز توسط یک سهامدار حقوقی در بورس عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی ، سرمایه گذاری سامان مجد که 4.94 درصد سهام بانک پاسارگاد را در اختیار دارد اقدام به این بلوک می کند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

این بلوک شامل بیش از 4 میلیارد و 492 میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 112 تومان و به ارزش پایه بیش از 279 میلیارد تمان به صورت نقد و از سوی کارگزاری تامین سرمایه نوین روانه میز فروش می شود.

"وپاسار" با سرمایه 5.4 هزار میلیارد تومانی دومین بانک بزرگ بورسی ( بعد از بانک صادرات) از لحاظ سرمایه اسمی است.

  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰

حتما اسم میلیاردر معروف وارن بافت را شنیده‌اید. کسی که از طریق سرمایه گذاری در سهام و بورس ثروتمند شد و در حال حاضر جز سه ثروتمند برتر دنیاست. این ثروتمند خود ساخته از طریق سهام، رفته رفته دارایی‌های خود را افزایش داد و شرکتی به نام برکشایر هاثوی را تاسیس کرد که ارزش آن امروزه میلیاردها دلار است.
کار اصلی وارن بافت انتخاب سهام مناسب برای خرید بوده و هست. در حال حاضر نیز با وجودی که می‌تواند بازنشسته شود و آنقدر ثروت دارد که نیازی به کار کردن ندارد اما به کارش عشق می‌ورزد و می‌خواهد تا آخر عمر در کار خود باقی بماند.
آیا شما هم فکر می‌کنید فقط با دارا بودن امکانات و شرایطی خاص، امکان ثروتمند شدن مانند وارن بافت وجود دارد؟
شاید هم علاقه‌ای به ثروت‌های افسانه‌ای نداشته باشید، به هر حال، اگر رویایی کسب پول برای خرید یک منزل، خودرو، کشی تفریحی و هرچیز دیگری را دارید، بازار بورس و سهام یکی از راه‌هایی است که می‌تواند آرزوی شما را محقق کند.
در بورس تهران مانند بورس‌های خارجی امکان کسب ثروت وجود دارد و افراد زیادی اینکار را کرده‌اند.
بازار بورس تهران مکانی است که سهام شرکت‌های مشهور و بزرگ ایرانی و سایر شرکت‌های کوچکتر و گمنام در آن معامله می‌شود. سهام شرکت‌ها توسط معامله‌گران از ساعت 8:30 تا 12:30 روزهای شنبه و چهارشنبه دست به دست می‌گردد.
برخی‌ها پول خوبی به جیب می‌زنند و آینده مالی‌شان و رویاهایشان را می‌سازند در حالیکه سایرین فقط درحال زیان دیدن و مشاهده آب شدن سرمایه‌شان هستند.
برای اینکه بتوانید شما نیز به خیل معامله‌گران موفق بورس بپیوندید و بصورت اصولی راه کسب و جمع آوری ثروت را برای خودتان هموار سازید، بدیهی است که ابتدا باید راه و روش آنرا فرا بگیرید. این اولین قدم است و تا انتهای راه ادامه دارد. آموزش چیزی نیست که فقط یکبار به آن نیاز باشد و دیگر از آن بی‌نیاز شوید.
کافیست نگاهی به شکست خورده‌های بازار که سرمایه زندگیشان را از دست داده‌اند بیندازید تا ببینید که اکثر آنها افرادی نبوده‌اند که آموزش مداوم و همیشگی را سرمشق خود قرار دهند. تصور کنید برای مسابقه دادن با بزرگترین سرمایه‌گذاران در بازار بورس وارد می‌شوید. افرادی که سالهاست کار آنها در بورس است و حال شما به تازگی قصد دارید این بازار را تجربه کنید. با این وضعیت آیا بدون یادگیری و صرف انرژی برای درک فوت و فن های بازار، ایا منطقی است سرمایه عمرتان را وارد این بازار کنید؟
از من همیشه پرسیده می‌شود که آیا بورس خوب است یا بد؟ من هم همیشه می‌گویم که بستگی به خود شخص دارد. اگر شخصی هستید که وقت کافی و اشتیاق وصف نشدنی برای موفقیت در این بازار را دارید، جاده یادگیری و شروع برای شما هموار است. همه می‌توانند در این بازار موفق شوند و پتانسیل موفقیت در همه وجود دارد.
اما اینکه چه کسی بهای موفقیت را بپردازد و موفقیت را به چنگ آورد بحثی دیگر است. سختی‌های راه، بسیاری از افراد را ناامید می‌کند و برای همیشه بازار را ترک می‌کنند. اما تعداد کمی می‌مانند و خاک بازار را می‌خورند ولی در انتها به ثروتی بزرگ دست می‌یابند.
ثروت فقط مادی نیست، همینکه علم و دانش خودتان را در اختیار فرزندتان قرار دهید و اطرافیان‌تان را راهنمایی کنید که سرمایه‌گذاری خوب و سودآوری داشته باشند، لذتی بزرگ را تجربه می‌کنید.
حال بیایید به روش شروع در بازار سهام بپردازیم.
برای شروع کار در بازار بورس و خرید و فروش سهام به یک کارگزار نیاز دارید تا از آن کدبورسی بگیرید، کدبورسی توسط کارگزاران سهام در کمتر از یک هفته برای شما صادر می‌شود. با داشتن کد بورسی، مشخصات ورود به سامانه معاملاتی به شما داده می‌شود که با ورود به آن، می‌توانید بصورت آنلاین و بدون دردسرهای مراجعه حضوری به بورس یا کارگزاری، اقدام به خرید سهام کنید.
کارگزاری آگاه به تازگی سیستمی راه‌اندازی کرده تا گرفتن کد بورسی بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه، قابل انجام باشد. برای مشاهده راهنمای دریافت کد بورسی اینجا کلیک کنید.
بعد از گرفتن کد بورسی، نیاز است که مفاهیم اولیه بورس و روش‌های تحلیل و انتخاب سهام را به خوبی فرا بگیرید، برای اینکار ما چندین کتاب و روش یادگیری به شما پیشنهاد می‌کنیم

- کتاب ثروت نهفته در بورس ایران - نوشته مهرناز سلطانی که به تازپی منتشر شده لینک خرید
 - کتاب رایگان "3 گام تا ورود به دنیای گاوها و خرس‌ها" - که توسط بورسینس تهیه شده است
- کتاب‌های آموزش نحوه معامله در بازار بورس که در کتاب‌خانه‌ها وجود دارد.

فیلم‌های آموزشی برای نحوه شروع بورس نیز در سایت‌های اینترنتی قرار داده شده که بسیاری از آنها پراکنده هستند ولی میتوان مطالبی مفید از آنها بدست آورد.

امیدواریم با جستجوی عباراتی مانند "آموزش بورس" و روش‌های تحلیلی و انتخاب سهام ، بتوانید یک سرمایه‌گذاری خوب و پرسود انجام دهید بطوری که ثروت شما چندین برابر شود و از زندگی سالم و پربرکت لذت ببرید.



  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰
طی روزهای اخیر رقم خورد؛

اجرای یک استراتژی جدید سرمایه گذاری در بورس

تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.
دیدگاه سرمایه گذاران بورسی به خرید سهام این روزها شکل تازه ای به خود گرفته و تغییراتی در استراتژی اغلب فعالان بازار مشاهده می شود که در نوع خود جای تأمل و البته جالب توجه به نظر می رسد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.

اما نکته جالب توجه در این روزهای بازار آن است که در اکثر گروه ها دیگر خبری از حرکت های دسته جمعی و یکپارچه به چشم نمی خورد و تغییر روندها و تحرکات تنها به یک سهم خاص از یک گروه معطوف می شود. اتفاقی که دیروز هم در گروه های متعددی از جمله خودرویی، پالایشی، قندی و رایانه و نظایر آن مشاهده شد.

بدین ترتیب با استراتژی جدیدی که این روزها بر دیدگاه سرمایه گذاران و سهامداران غالب شده، دیدیم که دیروز در گروه خودرویی سهمی همچون سایپا در حالی پس از 253 میلیون معامله با صف خرید حدود 71.6 میلیونی رو به رو شد که در مقابل، سایر نمادهای خودرویی و حتی زیر مجموعه های خود "خساپا" همچون زامیاد، سایپا دیزل و پارس خودرو حتی تا نزدیکی آستانه منفی و حداقل قیمت مجاز روزانه نیز پایین رفتند.

در گروه پالایشی هم مشاهده می شود که در حالی سایر سهم ها همانند "شبندر" که زمانی پیشتاز گروه و لیدر بازار بود، امروزه چندان نمی تواند پر قدرت ظاهر شود. بلکه قدرت در دستان نماد "شبریز" افتاده تا در افت قیمت سهام پالایش نفت بندر عباس، روندی مثبت را در پیش گیرد.

یا در گروه قندی همه نمادها در حالی قرمز پوش شدند که سهم "قمرو" راه خود را از سایر نمادهای گروه جدا کرد و صف خرید بود.

"مداران" هم در گروه رایانه ای بورس از وضعیتی مشابه برخوردار بود؛ تا جاییکه این سهم در حرکت نوسانی و کم رمق هم گروهی هایش صف خرید شد و معاملات نسبتاً پر حجمی را در اختیار داشت.

اما سوال اصلی اینجاست که چه عاملی موجب بروز این دیدگاه در سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام شده است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت شاید مهمترین عاملی که می توان در رابطه با این نحوه عملکرد و با یک استراتژی جدید معاملاتی که امروزه در میان سرمایه گذاران و سهامداران فراگیر شده، اشاره کرد، عامل نقدینگی باشد. فاکتوری مهم و اثرگذار که می تواند روند سهمی را بدون دخالت هیچ عامل بنیادی و اقتصادی دیگری دگرگون سازد.

چرا که این روزها بازار سهام به شدت از نبود نقدینگی رنج می برد و سرمایه های افراد در میان هر گروه به سمت آن سهامی می رود که در قیاس با بقیه هم گروهی هایش از پتانسیل بالاتری برخوردار بوده، سهام شناور آزاد و یا سرمایه پایین تری داشته باشد تا براحتی با نقدینگی کمتری امکان رشد بیشتری پیدا کند و به صف خرید برسد.

به عبارتی به نظر می رسد در دوره فعلی نقدینگی در بورس به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب خاصی میان گروه ها و صنایع مختلف در گردش می باشد تا هر بار در هر گروه، سهی که طبق عوامل مذکور در بالا، شرایط مساعدتری را دارد مورد هدف قرار دهد که البته این رفتار را با توجه به افت قیمت ها و نبود انگیزه و فروشنده بالقوه، بیشتر در سهام کوچک می توان به چشم دید.

همین تزریق نقدینگی حساب شده به سهم است که موجب می شود سهمی همانند سایپا در غلبه روند منفی بر کلیت گروه، با آن حجم عظیم معاملاتی صف خرید میلیونی هم داشته باشد. چرا که اهالی بازار با مشاهده پتانسیل های لازم برای یک سهم به سراغ آن می روند و در ادامه وجود اخبار و اطلاعات پشت پرده هم می تواند مزید بر علت شده و به سهم قدرت لازم را جهت رشد اعطا کند.

در نتیجه اینگونه نیست که وقتی همه سهام یک صنعت خاص با نزول قیمت ها همراه است و تنها یک سهم همچنان تمایل به رشد دارد، یعنی خرد جمعی در خصوص ارزنده بودن آن سهم از اطمینان لازم برخوردار است و مابقی سهام آن گروه مناسب سرمایه گذاری نیستند؛ بلکه علت اصلی این قضیه همان قدرت نقدینگی است که با نیم نگاهی به اخبار داخلی و اتفاقات پیرامون و پشت پرده یک شرکت به سراغ سهام آن می رود. اما اینکه یک گروه به صورت یکپارچه و با حضور دسته جمعی نمادهای فعال خود در یک جهت خاص حرکت نمی کند، در کم بودن حجم نقدینگی مورد انتظار بازار است که به اندازه لازم برای به حرکت در آوردن یک گروه کافی نیست و زورش تنها به حرکت دادن یک سهم می رسد.

به هر ترتیب این هم دیدگاه جدیدی است که این روزها در بورس به اجرا در آمده و تأکید بر این نکته دارد که در هر شرایط و هر زمانی سرمایه و پول، به خوبی راه خود را پیدا می کند و گویا استراتژی فعلی بازار همین اتفاقی است که اخیراً در بازار قابل مشاهده است. بگونه ای که به نظر می رسد تا زمانی که نقدینگی پر قدرت برنامه خاصی برای ورود به بورس نداشته باشد شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت.

 


در گفتگو با مدیرعامل گروه مالی نور انوار مطرح شد:
محدوده زمانی و قیمتی یکسان سازی نرخ ارز کجاست؟/ بازار ارز در انحصار کامل دولت

بازار ارز، بازاری است که به صورت کاملاً انحصاری در اختیار دولت بوده به اصطلاح اقتصاددانان به صورت شناور مدیریت یا میخکوب شده است و اینکه در چه زمانی و چه محدوده قیمتی این بازار به صورت تک نرخی درآید بستگی به تصمیم دولت دارد.

زمان تک نرخی کردن ارز که یکی از تصمیمات تیم اقتصادی دولت می باشد و محدوده قیمتی که ارز در آن به صورت یک نرخ واحد در خواهد آمد، برای بسیاری از فعالان اقتصادی جای سوال دارد.

در همین ارتباط مدیرعامل گروه مالی نور انوار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازار ارز، بازاری است که به صورت کاملاً انحصاری در اختیار دولت بوده به اصطلاح اقتصاددانان به صورت شناور مدیریت یا میخکوب شده است و اینکه در چه زمانی و چه محدوده قیمتی این بازار به صورت تک نرخی درآید بستگی به تصمیم دولت دارد. اما در رابطه با اینکه یکسان سازی نرخ ارز قبل یا پس از انتخاب ریاست جمهوری اجرایی شود باید گفت، بهتر است این اتفاق هر چه زودتر بیفتد. چرا که از نظر اقتصاد دانان دو نرخی بود ارز یک بازار سرمایه و رانتی را ایجاد می کند و فعالان این بازار منفعتی واهی خواهند برد و این نوعی فساد است.

حسین نصیری در ادامه افزود: اگر دولت پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به اجرای تصمیم یکسان سازی نرخ ارز اقدام کند، یک پیام خوب اقتصادی به ملت خواهد داد، چرا که با توجه به این موضوع که دو نرخی شدن ارز ثمره دولت قبلی است، دولت روحانی نشان خواهد داد که قصد دارد با فساد و رانت خواری مبارزه کند.

وی در خصوص محدوده ای که دلار ممکن است در آن یکسان سازی شده و از دو نرخی بودن خارج شود، گفت: سطحی که دلار در آن به صورت تک نرخی در خواهد آمد به سیاست های اقتصادی دولت وابسته است ولی در اقتصادی که 80 درصد آن را واردات به خود اختصاص داده، کاهش نرخ ارز، نهادهای تولید را ارزان تر، بهای تمام شده کالاها را به خود اختصاص داده، کاهش نرخ ارز، نهادهای تولید را ارزان تر، بهای تمام شده کالاها را با کاهش و سودآوری شرکت ها را با رشد همراه می کند و منجر به کاهش تورم نیز خواهد شد. بر این اساس احتمال آن وجود دارد که دولت به دلیل کنترل تورم و کاهش سطح عمومی قیمت ها، حدود 3 هزار تومان را برای یکسان سازی انتخاب کند و تک نرخی شدن ارز در سطوح نزدیک به 4 هزار و یا کمتر از 2500 تومان بعید به نظر می رسد.

نصیری ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا آپشن های ارزی برای اطمینان از معاملات وجود دارد چرا که برای انجام مبادلات ارز باید در یک سطح مشخصی ثابت شود، اما در این بازار مشتقات ارزی برای ثابت شدن نرخ ارز در مبادلات تجاری و ارتباط با دنیا وجود ندارد.

وی تأکیدکرد: دولت به صورت کامل بر بازار ارز انحصار دارد چرا که بزرگترین عرضه کننده و کنترل کننده آن می باشد و بنا به سیاست هایی که دارد می تواند در یک محدوده مناسب ارز را تک نرخی کند.

حسین نصیری در خاتمه گفت: به طور کل ارز تک نرخی از جهات مختلف به نفع اقتصاد خواهد بود و فساد را از بین می برد و باعث ایجاد رونق نسبی در اقتصاد کشور خواهد شد.

"آپ" امروز معرفی می شود/ اطلاعات جدید+ زمان احتمالی عرضه اولیه ۱۰ درصدی

شرکت آسان پرداخت با ارایه عملکرد ۱۲ ماهه سال گذشته و اطلاعات جدید، امروز برای سرمایه گذاران معرفی می شود تا به احتمال زیاد چهارشنبه جاری یا هفته آینده عرضه اولیه شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت آسان پرداخت که 5 مهر با نماد "آپ" در تابلوی دوم معاملات بورس درج شده ، ساعت 14 امروز دوشنبه جلسه  معارفه ایی در هتل اسپیناس (واقع در بلوار کشاورز) جلسه معارفه برگزار می کند تا آماده عرضه اولیه  10 درصد سهام شود.

قرار بود سهام این شرکت نیمه شهریور وارد بورس شود اما به لزوم طی مراحل قانونی و ارایه آخرین اطلاعات برای درج نماد، قرار شده هفته آینده 100  میلیون سهم آن به احتمال زیاد در چهارشنبه جاری و با احتمال کمتر، هفته آینده و قبل از تاسوعا عرضه اولیه شود.

"آپ" با سرمایه اسمی 75 میلیارد تومانی در عملکرد 12 ماهه سال گذشته ، برای هر سهم 1675 ریال سود محقق کرده و با فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومانی، دارای  سود ناخالص 7.5 درصدی شده اما با ارایه اطلاعات جدید، این شرکت در اولین پیش بینی سود سال مالی اسفند، سرمایه اسمی را 100 میلیارد تومان و سود هر سهم را 1,468 ریال اعلام کرده است.

علاوه بر این با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ، 396 ریال محقق شده است.

این شرکت با مشارکت 40 درصدی بانک کشاورزی و 60 درصدی دو فرد حقیقی، در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق بسترهای دستگاه کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و درگاه پرداخت موبایلی (USSD) با پذیرش کلیه کارت‌های بانکی نقدی و اعتباری فعالیت دارد.

توضیح خنثی هم مانع رشد ۴۶ درصدی این شرکت قندی نشد


قند مرودشت هم بعد دو شرکت همگروه، درباره رشد ۴۶ درصدی قیمت سهام در ۹ روز کاری توضیحی خنثی داد اما امروز با کاهش قیمت همراه نشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درجریان معاملات امروز که سهام اکثر شرکت های خودرو با رشد قیمت و صف خرید همراه شده اند، اکثر شرکت های قندی با کاهش قیمت و صف فروش روبرو شده اند.

در این میان قند مرودشت هم بعد از قند چهارمحال و قوچان و بجنورد درباره رشد 46 درصدی قیمت سهام در 9 روز کاری (از 385 تومان 31 شهریور به 560 تومان امروز) توضیحی خنثی داد اما امروز با کاهش قیمت همراه نشد.

این شرکت 12 میلیارد تومانی، برنامه افزایش سرمایه 108 درصدی از سود انباشته دارد و اولین پیش بینی سود سال مالی تیر 96 را 113 ریال اعلام کرده است.

محمود ماجدی مدیرعامل "قمرو" با ارسال نامه ای به سازمان بورس در خصوص وضعیت معاملات و افزایش قیمت سهام شرکت اعلام کرد: با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 31 تیر 95 که در تاریخ 29 شهریورماه به اطلاع عموم رسیده و از طرفی بهره برداری سال جاری و تولید از امروز آغاز شده است، تنها موردی که از نظر این شرکت در پیش بینی قبلی تأثیرگذار بوده انتقال مقدار حدود 4.400 تن از موجودی تفاله خشک سال مالی قبل است که به علت عدم فروش به سال مالی جدید انتقال یافته است که به نظر نمی رسد بعد از مورد یادشده باتوجه به اینکه کلیه تولیدات فروش رفته پیش بینی شده است تغییرات با اهمیتی متصور باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت:
بورس انرژی میزبان۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی در روز می شود

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت از آماده شدن زیرساخت های عرضه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی در بورس انرژی خبر داد و گفت: اجرای این طرح در انتظار تایید سازمان بورس است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن قمصری درباره آخرین وضعیت طرح عرضه نفت خام در بورس به ایرنا گفت: مقدمات و زیرساخت های عرضه نفت خام فراهم شده و فقط بخشی از مسایل مربوط به قیمت و چگونگی پرداخت باقی مانده است. حتی مدل قیمتی برای نرخ نفت خام عرضه شده در بورس نیز تهیه شده و در اختیار سازمان بورس قرار دارد تا پس از تصویب توسط این سازمان اجرایی شد. البته باید سازمان بورس قیمتی را برای نفت خام صادراتی عرضه شده در بورس تعیین کند که مورد تایید وزارت نفت نیز باشد.

وی درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس گفت: امیدواریم تا پایان امسال و پس از رفع مسایل باقی مانده، عرضه نفت خام در بورس را آغاز کنیم.

قمصری با بیان این که نفت خام در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد، افزود: در گام نخست، عرضه نفت خام در بورس به صورت محدود خواهد بود و بر این اساس روزانه 100 هزار بشکه معامله می شود.

پیش بینی مثبت کارشناسان از ورود نفت به کانال های ۶۰ و ۷۰ دلاری

اقتصاد دانان مریل لینچ معتقدند قیمت نفت طی سال جاری و آینده وارد کانال های ۶۰ و ۷۰ دلاری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرآنلاین، در پی همکاری عربستان برای کاهش تولیدات ، تحلیل گران پیش بینی کردند قیمت نفت در هفته آینده نیز صعودی شود. چرا که کاهش قیمت نفت تاثیرات مخربی بر اقتصاد عربستان گذاشته و نفت کمتر از 50 دلاری بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

پس از اولین افت قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ ، موافقت با فریز نفت، اولین توافق اوپک محسوب می شود.

در این رابطه هلیما کرافت از کارشناسان اقتصادی با اعلام اینکه عربستان بسیار کوتاه آمده تا توانسته به تقاضای ایران پاسخ دهد، ادامه داد: در حالی به دلیل تعداد دکل های نفتی و اتفاق های غیر قابل پیش بینی، احتمال تلاطم بازار وجود دارد که زمان نفت ۴۰ دلاری به پایان رسیده است. بنابراین پیش بینی می شود قیمت نفت در سال میلادی جاری و آینده در کانال ۵۰ و ۶۰ دلاری حرکت کند.

به باور وی اعضای اوپک نمی توانستند کاهش قیمت نفت را تحمل کنند و عربستان هم به پول نیاز دارد. در نتیجه توافق اخیر اوپک قطعا" اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر اقتصاد دانان مریل لینچ معتقدند قیمت نفت در سال آینده ۶۰ و اواسط ۲۰۱۷ به ۷۰ دلار بالغ خواهد شد.

 

 

 

  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر ارایه می دهد:

بررسی و معرفی "غگلستا" عرضه اولیه امروز

هم گروهان شرکت که سودآوری پایداری دارند عمدتا در محدوده p.e 8 الی 10 واحد معامله می شوند. به نظر می رسد که محدوده قیمتی .......
معرفی:

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان وابسته به شرکت سهامی صنایع شیر ایران یکی از بزرگترین شرکتهای تولید فرآورده های شیری در کشور می باشد. شرکت پگاه گلستان در شهرستان گرگان و در حاشیه کوهپایه رشته کوه البرز واقع شده است.این شرکت در سال ۱۳۶۴ با نام کارخانه شیر منطقه ای گرگان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با زیربنای ۱۵۰۰ متر مربع و ظرفیت اسمی ۱۵۰ تن شیر در روز فعالیت خود را آغاز نموده است.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، عمده فعالیت در مرحله اول، تولید شیرپاستوریزه یارانه ای و بعضی از محصولات دیگر مانند کره پاستوریزه و خامه استریلیزه بوده که بعدا با توجه به موقعیت ویژه منطقه برای توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه طرح های توسعه ای در مورد احداث واحدهای پنیر پاستوریزه و شیرخشک صنعتی مد نظر قرار گرفت. بدین ترتیب علاوه بر توسعه کارخانه شیر، کارخانه های دیگر نیز راه اندازی شدند.

سهامداران:

تمامی سهام شرکت پگاه گلستان در مالکیت شرکت صنایع شیر ایران است و در ترکیب هیات مدیره، شرکت های پگاه گیلان، لرستان، همدان و زنجان با یک برگ سهم حضور دارند. هفتم مهر ماه 1395 سهام این شرکت برای اولین بار در بازار فرابورس جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

صورت های مالی اساسی

الف) ترازنامه:

شرکت پگاه گلستان با سرمایه اسمی 120میلیارد ریال سال مالی منتهی به اسفند دارد. بر اساس ترازنامه 3 ماهه منتهی به خرداد 1395، میزان دارایی های جاری شرکت 514میلیارد ریال و میزان بدهی های جاری 415میلیارد ریال است. بخش اعظم دارایی های جاری را حساب دریافتنی و موجودی مواد تشکیل داده در حالی که بدهی جاری عمدتا پرداختنی تجاری و تسهیلات بانکی اخذ شده است.

غگلستا


61 درصد از دارایی های جاری شرکت را حساب های دریافتنی تجاری تشکیل داده است. بخش اعظم حساب های دریافتنی، طلب از شرکت های وابسته است که پخش محصولات شرکت را بر عهده دارند همچنین ارقام، راکد و سنواتی نیست و بر این اساس ریسک عدم وصول آنها بسیار کم است.

30درصد از دارایی های جاری را موجودی مواد و کالا تشکیل داده است. بر طبق اطلاعات موجود بخش اعظم موجودی کالا، مواد بسته بندی و کالاهای ساخته شده آماده برای فروش است که هنوز وارد جریان توزیع نگردیده است.

در بخش بلند مدت، 16میلیارد ریال سرمایه گذاری در شرکت بازارگستر صورت گرفته که به این ترتیب 40درصد سهام شرکت مذکور در مالکیت غگلستا است. این شرکت بخش اعظم توزیع محصولات گلستان را بر عهده دارد و عمده حساب های دریافتنی از همین شرکت است.

60درصد از بدهی های جاری شرکت را حساب های پرداختنی تشکیل داده است. نیمی از این بدهی مربوط به شیر خریداری شده از دامداران است که با یک تاخیر چند ماهه پرداخت می شود و بخش دیگر عمدتا لوازم بسته بندی خریداری شده است.

18درصد از بدهی های جاری شرکت تسهیلات بانکی اخذ شده است که با نرخ 20 تا 25 درصد و با سررسید یک ساله و عمدتا از بانک توسعه صادرات است.

با توجه به موارد مورد بررسی، نسبت های مالی و عملیاتی شرکت به شرح زیر قابل ارائه است:

غگلستا

دوره وصول مطالبات طی 4 سال اخیر روند صعودی داشته اما رقم آن منطقی است همچنین دوره گردش کالا روند نزولی داشته که اتفاق مثبتی است و شرکت ضمن افزایش فروش توانسته میانگین موجودی کالا را کاهش دهد. دوره پرداخت به بستانکاران که عمدتا دامدار هستند افزایشی بوده که اتفاقی مثبت برای شرکت است و در واقع شرکت پرداخت های خود را به تاخیر انداخته است. در حالی طی سال های قبل 24درصد از سرمایه در گردش توسط وام بانکی تامین شده که این نسبت همکنون به 15درصد کاهش یافته و باز هم اتفاقی مثبت تلقی می شود.

نتیجه:

ترازنامه غگلستا بسیار شفاف است. ریسک عدم وصول مطالبات یا نیاز به اخذ وام های سنگین دیده نمیشود همچنین شرکت با مدیریت صحیح منابع توانسته موقعیت مناسب و با ثباتی داشته باشد.

ب) صورت جریان وجوه نقد:

در سه ماه نخست 17میلیارد ریال ورود وجه نقد عملیاتی محقق شده در حالی که سود عملیاتی 41میلیارد ریال است. همچنین شرکت 57میلیارد ریال وام جدید دریافت و 50میلیارد ریال ازان را بازپرداخت کرده و هزینه مالی را به صورت نقد تسویه کرده است. در مجموع به نظر نمی رسد شرکت نیازمند اخذ تسهیلات جدید بانکی باشد.

ج) صورت سود و زیان:

سود هر سهم شرکت پگاه گلستان برای سال مالی جاری در سطح 722ریال پیشبینی شده که در سه ماه نخست 32درصد از سود عملیاتی و 33درصد از سود خالص محقق شده است. این در حالی است که سود خالص سال مالی قبل 638ریال به ازای هر سهم بوده و در بهار سال 94 میزان تحقق سود 125ریال معادل 20درصد از بودجه بوده است.

این شرکت قادر است 85هزار تن انواع محصولات لبنی همچون شیر، خامه، کره، ماست، پنیر، دوغ و محصولات پودری را تولید کند. برای سال جاری پیشبینی مصرف 55هزار تن شیر خام و تولید 35هزار تن انواع محصول صورت گرفته که نسبت به سال گذشته به لحاظ مقداری روندی کاهشی نشان می دهد.

تعدیل بخش فروش و مصرف منجر به تغییرات زیر خواهد شد:

غگلستا

مقادیر فروش بر اساس الگوی واقعی بهار سال 1394 و 1395 به همراه گزارش مقدار تولید و فروش تیر و مرداد ماه سال جاری تعدیل شده است. همچنین نرخ ها بر اساس میانگین نرخ واقعی در بخش فروش لحاظ شده اما نرخ مصرف شیر با توجه به تغییر فصل نسبت به 6 ماه نخست با افزایش 5درصدی پیشبینی شده است همچنین میزان مصرف شیر بر اساس ضریب واقعی و ترکیب فروش فصل بهار تعدیل شده تا مبنای منطقی داشته باشد.

در بخش دستمزد، هزینه ها بر اساس واقعی فصل بهار و رشد نسبت به سال 94 به میزان 14درصد لحاظ شده همچنین در بخش سربار، با توجه به اینکه 85درصد سربار متغیر است، میزان جذب تا حدود زیادی بر اساس مقدار واقعی فروش دوره مورد بررسی تعدیل شده است که در نهایت صورت سود و زیان به شرح زیر تغییر یافته است:


غگلستا

هزینه عمومی و اداری بر اساس 4درصد تخفیف بر مجموع فروش تعدیل شده و هزینه مالی 18درصد مانده تسهیلات بانکی لحاظ شده است که در نهایت علی رغم تغییرات گسترده در ریز آیتم های سود و زیان اما سود خالص تقریبا نسبت به بودجه تغییری نخواهد کرد.

هم گروهان شرکت که سودآوری پایداری دارند عمدتا در محدوده p.e 8 الی 10 واحد معامله می شوند. به نظر می رسد که محدوده قیمتی 4000 تا 4500 ریال برای هر سهم قیمت منطقی برای عرضه سهام باشد.

رویدادی کم نظیر در بازار سهام و عرضه های اولیه:
مالک "غگلستا" بخشنده شد و ۲.۶ میلیون سهم بیشتر به آنلاینی ها داد
در رویدادی کم نظیر در بازار سهام و عرضه های اولیه، مالک پگاه گلستان بخشنده شد و ۲.۶ میلیون سهم بیشتر به آنلاینی ها داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهم ، 10 درصد معادل 12 میلیو سهم پگاه گلستان در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه و طی آن هر سهم آن با 467 تومان کشف قیمت شد.

در این عرضه ابتدا 6 میلیون سهم "غگلستا" از طریق کارگزاران خریداری شد و سپس طبق روال معمول از ساعت 12:40 دقیقه ، 6 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین و با سهمیه هر کد 250 سهم و نقدینگی 120 هزار تومانی اختصاص یافت.

در این میان رویدادی کم نظیر در بازار سهام و عرضه های اولیه رخ داد و طی آن سهامدار پگاه گلستان یعنی صنایع شیر ایران بخشنده شد و 2.6 میلیون سهم بیشتر به آنلاینی ها داد تا از یک نظر اقدامی مثبت و از نظری دیگر مشکوک تلقی شود و این اتفاق در بوته داوری زمان قرار گیرد.

در این رابطه بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار شرکت فرابورس این اقدام را پاسخ به ثبت تقاضای چشمگیر معامله‌گران آنلاین عنوان کرد.

وی گفت: درحالی عرضه اولیه پگاه گلستان صورت گرفت که 12 میلیون سهم به این عرضه اختصاص یافته بود و با تقاضای قابل ملاحظه معامله‌گران آنلاین، 2 میلیون و 609 هزار و 107 سهم دیگر افزوده شد تا بتوان از این طریق پاسخ کاملی به تقاضای معامله‌گران آنلاینی که در این خرید حضور یافته بودند، داده شود.

وی ضمن تشکر از سهامدار عمده شرکت پگاه گلستان، این اقدام را صرفا با موافقت و همکاری آن ممکن دانست و گفت: با آنکه طبق اطلاعیه عرضه اولیه قرار بود 12 میلیون سهم "غگلستا" به این عرضه اختصاص یابد، اما در نهایت با افزایش سهمی که با موافقت سهامدار عمده رخ داد، 14 میلیون و 609 هزار و 107 سهم به این عرضه تخصیص داده شد.
  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰
 سرویس های جدید فناوری «اینترنت اشیا»، رونمایی شد

همراه اول در روز پایانی نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۶ از سرویس های جدید مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)، رونمایی کرد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول به منظور فراهم سازی بستر مناسب برای هوشمندسازی کشور، در حال توسعه بزرگترین زیرساخت نرم افزاری و همچنین پلتفرم لازم جهت پیاده سازی اینترنت اشیا و شبکه های پهن پوشش کم مصرف در کشور است تا به عنوان اپراتور ملی زیرساخت های لازم را در جهت ایجاد کشوری هوشمند، فراهم سازد.

راهکارهای جدید همراه اول که در نمایشگاه تلکام رونمایی شد، شامل کنتورهای انرژی هوشمند، سامانه تعاملی هوشمند خودرو، شهر هوشمند، سلامت همراه و همچنین خانه هوشمند است.

اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای ارتباطات و انقلابی در فناوری اطلاعات است که در آن برای تمامی اشیا قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌ های ارتباطی، فراهم می‌ شود به گونه ای که در آن مجموعه ای از تمامی اشیای متصل به یکدیگر اطلاعات جامع و یکپارچه ای را برای تصمیم گیرندگان و مدیران فراهم می سازند. در نتیجه بینش حاصل از این اطلاعات کاربردهای وسیعی در برنامه ریزی های کلان شهری و همچنین بهینه سازی تصمیمات مدیران خواهد داشت.

ارزش بازار اینترنت اشیا در دنیا و تا سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۵ تریلیون دلار بیش بینی شده است که حاصل ارتباطات فراهم شده بین بیش از ۵۰ میلیارد شی خواهد بود.

در مورد رشد ۷۵ درصدی قیمت سهام در ۱۵ روز کاری:
توضیح خنثی "قشیر" که برنامه افزایش سرمایه حدود ۲۳۰ درصدی دارد

قند شیروان قوچان و بجنورد که برنامه افزایش سرمایه حدود ۲۳۰ درصدی دارد، در مورد رشد ۷۵ درصدی قیمت سهام در ۱۵ روز کاری توضیحی خنثی داد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قند شیروان قوچان و بجنورد از جمله شرکت های حذف شده از بورس است که اردیبهشت 88 پس از 10 سال حضور به دلیل عملکرد نامطلوب و تداوم زیان از بورس اخراج شد و پس از اصلاح ساختار مدیریتی، نیروی انسانی و مالی همچنین تغییر در سیستم تولید و بازاریابی و تغیرات اساسی ساختاری از 18 بهمن 90 در بازار دوم معاملات فرابورس پذیرفته شد.

این شرکت در نظر دارد سرمایه بیش از 10 میلیارد تومانی کنونی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 33 میلیارد تومان برساند

براساس این گزارش، "قشیر" درحالی طی سه ماه اول سال جاری با نوسان قیمتی 272 تا 315 تومانی هر سهم سپری کرده که در 15 روز کاری گذشته با رشد قیمت سهام از 300 تومان 16 شهریور به حدود 526 تومان چهارشنبه گذشته رسیده تا در کنار اکثر شرکت های قندی یکی از گزینه های خرید برخی سهامداران باشد.

در این میان محسن طیبی مدیرعامل این شرکت با ارسال نامه ایی به سازمان بورس ، از عدم تغییر سود 98 ریالی هر سهم خبر داد

از سوی یک کارگزاری ارایه شد:
پیش بینی عرضه و تقاضای ۱۰ صنعت در هفته جاری / همه نگاه ها به "خساپا و خودرو"

کارگزاری آبان وضعیت ۹ گروه خودرو، سرمایه گذاری، فلزی ، معدنی، غذایی، قندی ، کانی های غیرفلزی، پتروشیمی، شیمیایی و پالایشگاهی و سهم تازه وارد فرابورسی در هفته جاری را پیش بینی کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره گروه های لیدر در هفته جاری اعلام کرد با وجود صف خرید و شرایط مساعد تکنیکالی اکثر نمادهای گروه خودرویی، انتظار می رود طی معاملات امروز نمادهای این گروه شروعی متعادل داشته باشند. چرا که عرضه های بسیار پرحجم نماد "خساپا" و تداوم ساز مخالف معاملات نماد "خودرو" می تواند روند صعودی گروه را مختل کند.

با این حال به طور قطع همه نگاه ها به نمادهای "خساپا و خودرو" خواهد بود. بطوری که در صورت عدم عرضه های پرحجم در نماد "خساپا" از سوی حقوقی، می توان به ادامه معاملات مثبت و رشد قیمتی کوتاه مدت گروه خودرو خوش بین بود. اما در صورت عرضه های مجدد، پیش بینی می شود با عقب نشینی خریداران و افزایش قدرت فروشندگان شاهد ایجاد گارد نزولی گروه های خودرویی و قطعه سازها باشیم. بنابراین، رصد معاملات روز شنبه برای گروه و کل بازار حائز اهمیت است.

چهارشنبه گذشته گروه سرمایه گذاری ، شاهد ادامه معاملات پرحجم و مثبت نمادهای "وگستر، ونیرو، وبهمن و وساپا" بودیم که پیش بینی می شود نمادهای مذکور با توجه به رشد هفته گذشته و شناسایی سود سهامداران کوتاه مدتی، معاملات متعادل تری را در شروع هفته تجربه کنند. در این میان بازگشایی حق تقدم نماد "وساپا" و دادوستدهای آن می تواند معاملات این نماد را تحت تاثیر قرار دهد و حائز اهمیت باشد.

انتظار می رود گروه های فلزی و معدنی، به خصوص گروه روی و تک نمادهایی همانند "کیمیا، فزرین، فسرب، زنگان، کمنگنز، فباهنر، وتوکا، فخاس، ذوب و فلوله" پر تقاضا و مثبت تر از چهارشنبه دنبال شوند. در این بین افزایش مجدد قیمت های جهانی می تواند مزید بر علت باشد.

پیش بینی می شود گروه روی در کنار گروه زغال سنگ با تعدیلات مثبت و مناسب سود در گزارش های دوره ای پیش رو، علاوه بر تحکیم روند صعودی، رشد قیمتی هفته های اخیر را منطقی کنند.

در گروه غذایی به خصوص نماد شرکت های لبنیاتی که این روزها اکثرا مثبت و پرتقاضا دنبال می شوند، نماد "غگلستا" با توجه به قیمت مناسب عرضه اولیه می تواند در کنار دیگر نماد تازه وارد ( زگلدشت) با صف خرید پرحجم، رشد قیمتی را تجربه کند تا سریال عرضه اولیه های کوچک اما سود آور تداوم داشته باشد.

گروه قندی که رشد بسیار مناسب کوتاه مدتی را در هفته های اخیر تجربه کرده، طی چهارشنبه با عرضه های بسیار پرحجمی مواجه شد و پیش بینی می شود در شروع هفته منفی باشند اما با توجه به قرار داشتن در موج سوم پرقدرت صعودی و ادامه رشد قیمت های جهانی شکر از اصلاح و استراحتی کوتاه برخوردار بوده و احتمالا مجددا به مدار رشد بازگردند.

در پایان معاملات چهارشنبه نماد "اپرداز" برای اعلام تعدیل پیش بینی سود که احتمالا تعدیل مثبت و بیشتر از 20 درصد خواهد بود، متوقف شد. شنیده هایی از توقف نماد "مداران" نیز به گوش می رسد و پیش بینی می شود گروه بنیادی محور آی تی در صورت بازگشایی نماد "مرقام" مورد توجه مجدد فعالین بازار قرار گرفته و در نیمه دوم سال رشد قیمتی مناسبی را تجربه کنند.

از دیگر گروه های مورد توجه هفته می توان به گروه کانی های غیرفلزی به لیدری "کاذر" اشاره کرد.

احتمالا گروه های پتروشیمی، شیمیایی و پالایشگاهی نیز با توجه به توافق کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید و در نتیجه شروع دور تازه رشد جهانی قیمت نفت، با افزایش تقاضا و معاملات مثبتی مواجه گردند.

در این بین به نظر می رسد برخی نمادها همانند "شراز، شاوان، شتران، خراسان، کرمانشا، ساینا، مارون، شخارک، شفارس، پترول، وپترو، شدوص و شسینا" به دلیل احتمال رشد قیمت های اوره، آمونیاک، متانول، مواد شوینده و ادامه حمایت های سهامداران عمده و همچنین با توجه به شرایط تکنیکالی مناسب از اقبال بیشتری برخوردار باشند.
 
 ادامه روند صعودی بورس در پاییز سال جاری

شرکت حاشیه دار بورس برای پنجمین بار دو مجمع را لغو کرد و رکورد دار شد

شرکت حاشیه دار، مبهم و عجول کنتورسازی ایران برای پنجمین بار دو مجمع سالانه و فوق العاده را لغو کرد و رکورددار شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کنتور سازی که از نظر سازمان بورس شرکتی مبهم در مورد در خصوص تامین و تجهیز کلیه اصناف به انواع صندوق فروشگاهی بشمار می رفت و از 13 شهریور با نماد توقف به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات مواجه است، برای پنجمین بار دو مجمع سالانه و فوق العاده را لغو کرد و رکورد دار شد.

"آکنتور" که به رغم سپری شدن 7 ماه از سال و سه ماه از فصل مجامع ، هنوز مجمع سالانه را برگزار نکرده، بعد از لغو 4 باره مجامع سالانه و فوق العاده طی تیر تا شهریور، قصد داشت صبح پنچ شنبه گذشته 8 مهر این دو مجمع را ( البته بدون مجوز قانونی سازمان بورس برای افزایش سرمایه ۱۲۵درصدی از تجدید ارزیابی دارایی) برگزار کند اما ساعت 20:03 شب چهارشنبه هر دو مجمع را لغو کرد.

به این ترتیب این شرکت حاشیه دار ، برای پنجمین بار دو مجمع را لغو کرد و از لحاظ دعوت به مجمع و لغو آن حداقل در سال های اخیر ، بین شرکت های بورسی رکورد دار شد تا بیش از گذشته مبهم شود.

با این اوصاف باید باز هم منتظر اعلام نظر سازمان بورس در مورد توقف نماد آن ( که از قرار معلوم به شواهدی دسترسی یافته که حاکی از تناقض در ارایه با اهمیت بوده و به بررسی های کارشناسی نیاز دارد) و  توضیحات مدیران "آکنتور" در روزهای آینده و همچنین تکلیف برگزاری مجامع سالانه ماند.

برای بازگشایی نماد:
دلایل تحقق سود شرکت فرابورسی به رغم زیان سال مالی قبل اعلام شد

سرمایه گذاری مسکن تهران بعد از اصلاح اولین سود هر سهم سال مالی شهریور آینده، دلایل تحقق سود به رغم زیان سال مالی توضیح داد و آماده بازگشایی نماد شد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری مسکن تهران بعد از افزایش سرمایه تیر سال گذشته از 60 به 100 میلیارد تومان ، فروردین سال جاری هم اقدام به افزایش سرمایه 20 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی کرد و 120 میلیارد تومانی شد.

بر اساس این گزارش، "ثتران" که از 29 شهریور با توقف نماد روبرو است، اولین سود هر سهم سال مالی شهریور آینده را به 94 ریال اعلام کرد که در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نداشته اما زیان هر سهم سال مالی 31 شهریور 95 که پیش از این با سرمایه 100 میلیارد تومانی 160ریال اعلام شده بود به 133 ریال تغییر کرد.

با این اوصاف امید علیجانی مدیرعامل این شرکت فرابورسی، با ارسال نامه ایی به سازمان بورس درباره پیش بینی درآمد دو سال مالی 95 و 96 و دلایل تحقق سود به رغم زیان سال مالی قبل، توضیحاتی به شرح زیر داد تا نماد شرکت آماده بازگشایی شود.


  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰

 تحلیل نماد "قهکمت"

انتظار می‌رود به مرور بسمت قیمت‌های 390 - 400 تومانی حرکت نماید.

نوع: تحلیل تکنیکال

تحلیلگر: کارگزاری صبا جهاد

تاریخ انتشار: 1395/07/04
منبع: کارگزاری صبا جهاد


  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰

سیگنال خرید  ودی
قیمت ورود 1,100
قیمت هدف 1,260
احتمال وقوع احتمالاً
نوع سیگنال تکنیکال
محدوده زمانی: دو ماه
بازده مورد انتظار 14.00%
مهدی احسان
تاریخ انتشار 1395/07/04
منبع فانوس

  • شهاب جه
  • ۰
  • ۰

قائم مقام و معلم سابق، مدیرعامل بانک فرابورسی و نوسانی شد

قائم مقام بانک سرمایه که دارای سابقه معلمی است به عنوان مدیرعامل این بانک فرابورسی و نوسانی معرفی شد.


به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، بانک سرمایه که از دو سال پیش با مشکلاتی چون ثبت افزایش سرمایه با تاخیر طولانی مدت، توقف نماد حدود 6 ماهه، تعدیل منفی 60 درصدی سود و سپس تحقق زیان 196 ریالی هر سهم در عملکرد 3 ماهه اول سال و تغییر مدیرعامل ۷ ماه بعد از انتصاب، افت 40 درصدی قیمت سهام ، اعلام سود به جای زیان و... مواجه بود، مدیر عامل جدید خود را شناخت.


به  این ترتیب در پی بروز حاشیه هایی مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان، هیات مدیره "سمایه" تصمیم گرفت محمدرضا خانی را که ماه های گذشته سرپرست این بانک بود به عنوان مدیرعامل معرفی و جانشین علیرضا حیدرآبادی‌پور کند.

خانی که پیش از این قائم مقام این بانک 400 میلیارد تومانی بود ، دارای سابقه معلمی نیز است .

براساس این گزارش، "سمایه" طی عملکرد 6 و 9 ماهه سال گذشته برای هر سهم 593 و 485 ریال زیان شناسایی کرده (معادل 237 و 194 میلیارد تومان) و دسته گل به آب داده بود اما اولین درآمد هر سهم مالی اسفند جاری را با سود 141 ریال همراه کرده تا شاید بر عکس سال گذشته،حرف هایی تازه ایی برای گفتن در سال جدید داشته باشد.

با دلیل اصلی رکورد بازار سهام در ماه گذشته اعلام شد:
پیش بینی نماینده مجلس از رونق بورس در پاییز و حمایت مجلس

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام دلیل اصلی رکورد بازار سهام در ماه گذشته ، پیش بینی کرد بورس در فصل پاییز با رونق روبرو شود و مجلس هم از تقویت بورس حمایت کند.


به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس،  شهاب نادری درباره وضعیت نامطلوب بورس در شهریور ماه به خانه ملت گفت: بورس ایران عملکرد مطلوبی ندارد. این درحالی است که برای بهبود وضعیت اقتصادی باید در عملکرد بازار سرمایه تحول ایجاد شود و وضعیت موجود ارتقا یابد.  

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس با تاکید برلزوم تقویت بخش تولید، ادامه داد:بخشی از افت شاخص بورس در شهریورماه طبیعی است به دلیل اینکه در شهریور ماه معمولا سال مالی بخش قابل توجهی از کارگزاری ها پایان می یابد.

نادری افزود: با پایان سال مالی بخش قابل توجهی از کارگزاری ها و همچنین تسویه اعتبارات مشتریان ،شرایط برای عرضه بیشتر فراهم می شود و این موضوع در افت شاخص بورس موثر است . اگر شرایط بخش تولید بهبود یابد زمینه جذب نقدینگی ها به بورس فراهم می شود.نباید فراموش کرد یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از رونق بازار دلالی تقویت بورس است.  

وی ادامه داد:با توجه به فراهم شدن امکان حضور شرکت های تعاونی سهامی عام در بورس و برنامه های مدیرجدید سازمان بورس و همچنین فضای پسابرجام، پیش بینی می شود در فصل پاییز وضعیت بورس ارتقا یابد. مجلس هم از تقویت بورس حمایت می کند . دراین راستا فراکسیون بازار سرمایه تشکیل شده است.

آخرین مهلت معامله سهام حق تقدم هلدینگ انبوه ساز بورسی

امروز آخرین مهلت معامله سهام حق تقدم هلدینگ انبوه ساز بورسی است.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  امروز آخرین مهلت معامله سهام حق تقدم هلدینگ سرمایه گذاری مسکن است و در پایان معاملات نماد "ثمسکنح"بسته می شود.

این شرکت در جلسه هیات مدیره 23 تیر سال جاری سرمایه 500 میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 550 میلیارد تومان رسانده است.


مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ عنوان کرد:
سرمایه گذاران، در انتظار کاهش واقعی نرخ سود بانکی

پایان مهلت تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری و تزریق نقدینگی جدید از سوی شرکت های کارگزاری یکی از دلایل روند صعودی قیمت ها در روز گذشته به شمار می رود. این در حالی است که موضوع امکان تداوم روند مثبت شکل گرفته در بورس قابل پیش بینی نیست و به بسیاری از عوامل و شرایط بستگی دارد.


معاملات بازار سرمایه در اولین هفته از مهر ماه جاری با روند صعودی اغلب گروه ها سپری شد و در شرایطی که مهلت تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری به اتمام رسید، انتشار اخبار مثبت از سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک در کنار انعقاد قرارداد هواپیمایی ایرباس با شرکت بوئینگ سبب شد تا سهامداران طی روز گذشته بازاری سراسر سبز را به نظاره بنشینند. در این شرایط این سوال مطرح می شود که آیا این روند صعودی شکل گرفته طی روزها یا ماه های آتی ادامه دار خواهد بود و نیمه دوم سال جاری در بورس از نگاه کارشناسان چگونه برآورد می شود؟

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: پایان مهلت تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری و تزریق نقدینگی جدید از سوی شرکت های کارگزاری یکی از دلایل روند صعودی قیمت ها در روز گذشته به شمار می رود. این در حالی است که موضوع امکان تداوم روند مثبت شکل گرفته در بورس قابل پیش بینی نیست و به بسیاری از عوامل و شرایط بستگی دارد.

رضا زنگنه با بیان اینکه شرایط بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری بسیار بهتر از نیمه اول خواهد بود، ادامه داد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و نیز بهره تسهیلات بانکی یکی از مواردی است که فعالان بازار سرمایه منتظر آن هستند. چرا که در شرایط فعلی نرخ سود سپرده های بانکی از سوی اغلب بانک ها بالا اعلام می شود و سرمایه گذاران با منابع مالی قابل توجه می توانند بازدهی قابل قبول بدون ریسک از سپرده گذاری در بانک بدست آورند.

در این شرایط اوراق مشارکت نیز در بازار سرمایه با سودهای قابل توجه 19 تا 21 درصدی عرضه می شود و همه عوامل مذکور سبب شده تا بورس جایگاه اصلی خود را میان سرمایه گذاران پیدا نکند.

وی افزود: امیدواریم تا نرخ سود سپرده های بانکی و اوراق مشارکت به صورت واقعی رخ دهد و در صورت تحقق آن می توان گفت اتفاق خوبی برای رونق بازار سرمایه خواهد بود که البته با توجه به وجود مشکلات عمیق بانکی تحقق آن کمی دور از انتظار است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص گروه های پر پتانسیل بورس اظهار داشت: به نظر می رشد شرکت های فعال در گروه معدنی و فلزات اساسی با توجه به رشد قیمت های جهانی در نیمه اول امسال از پتانسل رشد سودآوری برخوردارند و بموجب آن گزارش های مناسبی از عملکرد میاندوره ای شش ماهه اول خود منتشر می کنند که به طور قطع این امر بر روند قیمت سهام آنها اثر گذار خواهد بود. از این رو می توان گفت گروه مذکور از لحاظ بنیادی و حجم معاملات از پتانسیل رشد سودآوری و صعود قیمت سهام برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در خصوص گروه پالایشی گفت: شرکت های فعال در گروه پالایشی همواره به روند بهای جهانی نفت وابسته هستند و افت و خیز قیمت ها در بازارهای جهانی بر روند سودآوری آنها اثر گذار است و فعلاً تغییر با اهمیتی رخ نداده است.


یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرد:
تثبیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا پایان سال جاری

نوسانات اوراق تسهیلات مسکن، به سیاست های بانک مسکن باز می گردد، همانطور که بارها عنوان شده است، راه هایی برای بازار گردانی این اوراق وجود دارد تا قیمت آنها در یک حد معمولی که برای خریدار و سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد قرار بگیرد.


حداقل تا پایان سال جاری در بازار مسکن شاهد رونق در معاملات خواهیم بود و امید بهبود وضعیت این بازار خواهد شد.

یک کارشناس بازار مسکن ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: نوسانات اوراق تسهیلات مسکن، به سیاست های بانک مسکن باز می گردد، همانطور که بارها عنوان شده است، راه هایی برای بازار گردانی این اوراق وجود دارد تا قیمت آنها در یک حد معمولی که برای خریدار و سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد قرار بگیرد.

سلمان خادم المله افزود: طی یک ماه گذشته با توجه به تدبیری که بانک مسکن به دلیل افزایش فشار افکار عمومی و رسانه ها به کار گرفته بود، تغییراتی در عرضه این اوراق ایجاد کرده و قیمت آنها تا محدوده 90 هزار تومان کاهش داده است. از طرفی تقاضا در این اوراق بیشتر مصرفی بوده و سفته بازی در آن کمتر وجود دارد، بنابر این اگر این بازار از طرفی بازارگردان به درستی مدیریت شود، به نظر می رسد تا پایان سال جاری قیمت اوراق تسهیلات مسکن در همین محدوده 80 تا 90 هزار تومان تثبیت شود و کاهش یا افزایش قابل توجهی نداشته باشد.

وی گفت: گزارشاتی که از معاملات بازار مسکن طی فصل تابستان تاکنون ارائه شده، رشد مختصری در حجم معاملات نسبت به سال 94 را نشان می دهد اما برای رسیدن به روزهای اوج این بازار نیاز به زمان دارد که در این شرایط نیز بهبود ضعیت سرمایه گذاری خارجی ها، تغییر نرخ بهره قیمت نفت و قیمت کالاهای جهانی با بهبود همراه خواهد شد.

خادم المله در خاتمه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تقاضای واقعی برای مسکن طی نیمه دوم سال جاری افزایش یابد و نشانه هایی از رونق معاملات حداقل تا پایان امسال آشکار شود ولی افزایش قیمت جدی در بخش مسکن بعید می باشد و حداکثر رشد آن به اندازه نرخ تورم یا کمتر از آن خواهد بود.

 

  • شهاب جه