سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

برآورد یک کارگزاری از آینده سود هر سهم شرکت آماده عرضه اولیه


کارگزاری بانک توسعه صادرات با بررسی آخرین وضعیت مالی و عملیاتی ریل سیر کوثر ، آینده سود هر سهم این شرکت آماده عرضه اولیه امروز را برآورد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی تا ساعاتی دیگر 10 درصد از سهام شرکت ریل سیر کوثر (معادل 47 میلیون و 182 هزار و 31 سهم ) به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اولیه می شود که این شرکت 47 میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی جاری را بیش از 47 میلیارد تومانی، 157 ریال پیش بینی کرده و اخیرا" از پوشش 75 درصدی سود در عملکرد 9 ماهه خبر داده است.

در این رابطه گمانه زنی های از قیمت مناسب هر سهم "حسیر" انجام شده اما نسرین اسکندری از کارگزاری بانک توسعه صادرات، با بررسی آخرین اطلاعات ، آینده سود هر سهم این شرکت را برآورد کرده است.

1-1. معرفی شرکت:

شرکت ریل سیر کوثر در سال 1382 با سرمایه 30 میلیون ریال و با سهم الشرکه 18 میلیون ریال با شخصیت حقوقی با مسئولیت محدود در ادراه ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. سرمایه شرکت طی چند مرحله به مبلغ 471.820.306.000 ریال منقسم به 125 سهم با نام افزایش یافت. به موجب تصمیمات مجمع های عمومی فوق العاده در سال 1386 شخصیت حقوقی شرکت به سهامی خاص تغییر یافت و در نهایت در مرداد 1395 شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در نتیجه ارزش هر سهم از 3.774 میلیون ریال به 1.000 ریال کاهش یافته است.

1-2. فعالیت اصلی شرکت:

ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی و فعالیت در بخش صنعت و ساخت قطعات یدکی مورد نیاز صنعت ریلی و تاسیس کارگاه های تعمیراتی جزئی و کلی واگنهای مسافری و باری، خرید واگن های مسافرتی و باری از داخل و خارج از کشور استفاده از آن در ناوگان ریلی کشور و تعمیر و نگهداری واگن های مسافری و باری و ایجاد تعمیرگاه های مجهز در این رابطه و خرید و سفارش قطعات یدکی و ابزارآلات تعمیر و نگهداری از داخل و خارج از کشور صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی اخذ و اعطای نمایندگی اخذ تسهیلات ریالی و ارزی از بانک ها، اخذ وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی در صورت ضرورت قانونی انجام موضوعات فعالیت پس از اخذ مجوزهای لازم.

به طور کلی فعالیت شرکت به سه دسته کلی تقسیم می شود: 1-حمل و نقل ریلی مسافری 2-حمل و نقل باری 3-سرمایه گذاری در توسعه صنعت ریلی

2.سهامداران:




3.درآمد عملیاتی:

شرکت ریل سیر کوثر از سال 1384 با توسعه ناوگان مسافری خود به صورت رسمی وارد صنعت حمل و نقل مسافری کشور گردید. این شرکت با خرید واگن های 4 تخته لوکس فعالیت خود را آغاز و طی سالیان اخیر همواره به توسعه کمی و کیفی ناوگان خود پرداخته است. در حال حاضر 4 رام مسافری (شامل 35 دستگاه واگن به انضمام دو رستوران) در حال سیر در خطوط بندرعباس-مشهد و بالعکس، یزد-مشهد و بالعکس و همچنین تهران مشهد و بالعکس می باشند. این شرکت همواره جزو شرکت های برتر حوزه حمل و نقل مسافر بوده است.

قطارهای فعلی این شرکت دارای قرارداد سیر 30 ساله با راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشند که 10 سال آن سپری شده است.

شرکت ریل سیر کوثر در سال 1392 از طریق شرکت در مزایده راه آهن، موفق به خرید 134 دستگاه واگن مخزن دار مخصوص حمل و نقل مواد نفتی و روغنی گردید. این واگن ها به تدریج به شرکت تحویل داده شده و در حال حاضر طی قرارداد با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حال حمل مشتقات نفتی در مسیرهای داخلی کشور می باشد.

مشخصات واگن های مسافری و باری:

در پایان عمر مفید واگن ها، با انجام تعمیرات اساسی واگن ها قابلیت سیر 20 سال دیگر را نیز دارا خواهند بود.

شرکت در سال 95، درآمد عملیاتی 575.452 میلیون ریال پیش بینی کرده است.که نسبت به سال مالی گذشته افزایش 60 درصدی را نشان می دهد. همچنین شرکت در 6 ماهه نخست سال موفق به پوشش 55 درصدی میزان درآمدهای عملیاتی خود شده است.

روند درآمدهای عملیاتی شرکت در سنوات قبل:

همانطور که از نمودار فوق پیداست شرکت در شش ماهه نخست سال جاری تقریبا به اندازه کل سال گذشته درآمد عملیاتی داشته است.

3-1.نرخ گذاری خدمات:

طبق ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، نرخ حمل و نقل ریلی متناسب با حمل و نقل جاده ای بصورت توافقی فیمابین صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل ریلی تعیین و اجرا خواهد شد. بهای بلیط مسافرین توسط شرکت های حمل و نقل ریلی در هر مسیر و بر حسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتی که ارائه می شود تعیین و پس از تایید هیئت مدیره راه آهن به مرحله اجرا در می آید.

قراردادهای مهم شرکت:

4. طرحهای عمده در دست اجرای شرکت:

5.بهای تمام شده:

بهای تمام شده مسافری شرکت ریل سیر کوثر شامل، سهم راه آهن از واگن های مسافری، هزینه استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه فروش بلیط و راهبری می شود و بهای تمام شده باری شرکت شامل، سهم دسترسی واگن های باری، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه استهلاک، کامزد صدور بارنامه و اجاره واگنهای مخزندار می شود.

با توجه به قرارداد 30 ساله شرکت ریل سیر کوثر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سهم راه آهن به شرکت در 9 ساله اول قرارداد 26% به 74% و در 21 سال باقیمانده از قرارداد 50% به 50% از بهای پایه بلیط می باشد. ابتدای دوره 21 ساله از دوم اردیبهشت ماه سال 1394 آغاز شده است.

حق دسترسی واگن های باری به وجوهی که شرکت های حمل و نقل ریلی خصوصی بابت استفاده از شبکه ریلی پرداخت می نمایند، تعرفه دسترسی گفته می شود. تعرفه دسترسی وفق ماده 6 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی براساس آیین نامه ای می باشد که توسط هیئت مدیره راه آهن تهیه و پس از تصویب وزارت راه و شهرسازی لازم الاجرا می باشد. آیین نامه مذکور تاکنون تصویب نگردیده و در حال حاضر راه آهن در مواقع مقتضی معمولا سالی یکبار تعرفه دسترسی را تهیه و به تصویب مقام وزارت راه رسانده و بر مبنای آن عمل می شود که آخرین تعرفه مورخ 1394/06/31 می باشد.

روند حاشیه سود ناخالص شرکت در سنوات گذشته :

حاشیه سود ناخالص شرکت در شش ماهه اول سال 29 درصد و در شش ماهه دوم سال 19 درصد بوده است. در سال جاری نیز حاشیه سود ناخالص شرکت در شش ماهه اول سال 27 درصد و برای بقیه سال 22 درصد در نظر گرفته شده است.

6. صورت سود و زیان:

شرکت برای سال مالی 95 به ازای هر سهم 157 ریال سود پیش بینی کرده است که نسبت به سال گذشته افزایش 50 درصدی را نشان می دهد. همچنین شرکت در شش ماهه نخست سال موفق به پوشش 66 درصدی سود هر سهم خود شده است.

روند سود هر سهم شرکت در سنوات قبل :

 

نظر کارشناسی سود هر سهم:

با توجه به پوشش مناسب درآمد عملیاتی در شش ماهه نخست سال جاری در صورتی که شرکت بتواند درآمد عملیاتی بودجه خود را پوشش دهد و در صورتیکه حاشیه سود ناخالص برای شش ماهه دوم برابر شش ماهه اول سال باشد، شرکت موفق به ساخت 178 ریال سود خالص به ازای هر سهم خواهد شد.

در صورتیکه حاشیه سود ناخالص شرکت برای 6 ماه دوم برابر حاشیه سود ناخالص سال 94 باشد سود هر سهم 145 ریال پیش بینی می شود.

بنابراین سود هر سهم شرکت بین 14 تا 18 تومان پیش بینی می شود.

 



مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد:
تزریق نقدینگی صندوق ها، علاج کوتاه مدت بیماری بورس

تعیین کف پنج درصدی جهت ورود سرمایه از طریق صندوق های با درآمد ثابت همچون مسکّن کوتاه مدتی است که تنها چند روز بر کلیت بازار سرمایه موثر واقع می شود. چرا که وضعیت بازار سرمایه می بایست به صورت بنیادی اصلاح شود.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درحالی چندی پیش از موافقت این سازمان جهت تعیین کف حداقل پنج درصدی برای ورود سرمایه صندوق های با درآمد ثابت به بازار سرمایه خبر داد که در صورت اجرایی شدن ابلاغیه مذکور نقدینگی بین چهار تا هشت هزار میلیارد تومانی از سوی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به بازار سرمایه تزریق می شود. حال آنکه باید دید اجرای ابلاغیه مذکور تا چه اندازه در واقعیت در بهبود روند معاملات بورس و حرکت آن در مسیر رونق اثر گذار است؟

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: واقعیت امر این است که تعیین کف پنج درصدی جهت ورود سرمایه از طریق صندوق های با درآمد ثابت همچون مسکّن کوتاه مدتی است که تنها چند روز بر کلیت بازار سرمایه موثر واقع می شود. چرا که وضعیت بازار سرمایه می بایست به صورت بنیادی اصلاح شود.

مصطفی صفاری افزود: از دی ماه سال 92 اتفاقات متعددی در بازار سرمایه رخ داده که در وضعیت رکودی آن نقش داشته است. آنچنان که به نظر می رسد افزایش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی علیرغم کاهش نرخ تورم نقش حائز اهمیتی در نابسامان شدن وضعیت بورس ایفا کرده است. در این شرایط شاهد آن هستیم که مقامات مسئول به جای آنکه نسبت به کاهش نرخ بهره بانکی اقدام کنند دنباله روی دولت شده اند و در بازار سهام اوراق با درآمد ثابت منتشر می کنند. به طوریکه در شرایط فعلی حجم معاملات اوراق بدهی از اوراق بهادار پیشی گرفته و رفته رفته بازار سهام به بازار بدهی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه صندوق های با درآمد ثابت جهت خرید اوراق بدهی راه اندازی شده اند، در این خصوص ابراز داشت: بانک ها با توجه به اعمال فشار سیستم اقتصادی کشور بر آنها جهت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اقدام به تأسیس صندوق های سرمایه گذاری کردند تا از این طریق اوراق با درآمد ثابت خریداری کنند، وگرنه در حال حاضر نقدینگی بازار سرمایه به اندازه ای نیست که توان خرید اوراق با این حجم معاملات را داشته باشد.

بر این اساس می توان گفت حتی اگر صندوق های با درآمد ثابت به صورت خرد اقدام به خرید سهام کنند باز هم این ابلاغیه اثرات کوتاه مدتی بر کلیت بورس اعمال می کند و می بایست بیماری بازار سرمایه به صورت بلند مدت از طریق کاهش نرخ سود سپرده های بانکی علاج شود.

این کارشناس ارشد بازار ادامه داد: مسلم به نظر می رسد تا زمانیکه نسبت پی بر ای بازار سرمایه 10مرتبه محاسبه می شود و در مقابل بازار پول با بازدهی 25 درصدی نسبت پی برای چهار مرتبه را در اختیار دارد، کمتر سرمایه گذاری نسبت به تزریق نقدینگی در بازار سرمایه از خود تمایل نشان می دهد و نباید انتظار داشته باشیم تا براثر سیاست های کوتاه مدت تحولات بزرگی در بازار سرمایه رخ دهد. علاوه بر این تزریق نقدینگی چهار تا هشت هزار میلیارد تومانی در بورس تنها بخش اندکی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهد و از این رو در افزایش نقدینگی این بازار چندان موثر نیست.

مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان به چالش این روزهای بازار سرمایه یعنی شاخص سازی اشاره کرد وگفت: متولیان بازار سرمایه با نگهداری شاخص کل بورس در محدوده ای مشخص سبب می شوند تا عملکرد و وضعیت واقعی بورس بر سرمایه گذاران نمایان نشود و با این امر سیگنال اشتباه به دولتمردان و سرمایه گذاران می دهند. به نظر می رسد اگر اجازه داده شود تا شاخص کل بورس همسو با کلیت بازار سرمایه حرکت کند آنگاه شاید دولتمردان با آگاهی از وضعیت نامناسب بورس چاره ای به حال آن بیاندیشند و اقدامات کاربردی در جهت ایجاد رونق در آن اجرا کنند.

متأسفانه در شرایط فعلی شاهد حمایت دولت از بازار پول و بی توجهی به بازار سرمایه هستیم. آنچنان که در بازار سرمایه ای که نسبت پی بر ای آن 10 مرتبه است مالیات 0.5 درصدی چه بر سود و چه بر زیان از سرمایه گذاران دریافت می شود، حال آنکه بازار پول با نسبت پی بر ای چهار مرتبه معاف از مالیات است. بر این اساس طبیعی به نظر می رسد با اتخاذ سیاست های این چنینی از سوی دولت که مردم به سمت بازار پول روی بیاورند.


مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود خبر داد:تغییر سود ثشرق
تغییر سود "کشرق" در پی افزایش 25 درصدی قیمت ذغال سنگ

علت توقف نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود اعلام افزایش نرخ محصولات ذغال سنگ ایران و تعدیل صورت های مالی شرکت بر اساس نرخ های جدید می باشد.

نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود از تاریخ 22 آذر ماه سال جاری متوقف شده است که علت این توقف برای سهامداران شرکت و فعالان بازار بورس حائز اهمیت می باشد از این رو سراغ مدیرعامل شرکت رفتیم تا علت این موضوع را جویا شویم.

علی نصیری در خصوص علت توقف نماد معاملاتی "کشرق" در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: علت توقف نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود اعلام افزایش نرخ محصولات ذغال سنگ ایران و تعدیل صورت های مالی شرکت بر اساس نرخ های جدید می باشد.

وی در ادامه افزود: وزیر صنعت در تاریخ 21 آذر ماه سال جاری طی جلسه ای اعلام کرد که قیمت پایه ذغال سنگ را 25 درصد افزایش خواهد یافت و قرار بر این بود که ظرف یک ماه این تصمیم به تصویب نهایی برسد و صورت های مالی شرکت های فعال در این حوزه نیز بر اساس اطلاعات جدید تعدیل یابد که خوشبختانه چهارشنبه هفته گذشته این موضوع تصویب شد و در حال حاضر نیز گزارشات "کشرق" با در نظر گرفتن افزایش 25 درصدی قیمت پایه ذغالسنگ در حال تهیه و تنظیم می باشد.

نصیری گفت: افزایش 25 درصدی قیمت این محصول تأثیری بیش از 40 درصد بر سود جاری سال 95 شرکت خواهد داشت که اطلاعات دقیق آن به زودی و تا پایان هفته جاری جهت اطلاع سهامداران و فعالان بازار سرمایه روی سامانه کدال قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول گفت: شرکت شمال شرق شاهرود سال های 94 و 95 را با ظرفیت کامل فعالیت نکرده و این امر موجب افزایش تولید محصولات شرکت در سال 96 می شود که استارت آن از اسفند سال جاری زده خواهد شد. به طور کل در سال 95 میزان تولید شرکت حدود 45 هزار تن می باشد که این عدد برای سال 96 به بیش از 130 هزار تن برنامه ریزی شده و با این توصیف شرایط برای سال آینده "کشرق" بسیار متفاوت خواهد شد.

نصیری اعلام کرد: طی هفته جاری گزارش عملکرد واقعی 9 ماهه سال جاری و پیش بینی درآمد هر سهم سال جاری به سازمان ارائه خواهد شد تا نماد معاملاتی شرکت آماده بازگشایی گردد.

مدیرعامل شرکت شمال شرق شاهرود در خاتمه خاطر نشان کرد: برنامه افزایش نرخ از سال 94 مطرح شد و این اولین بار بود که فعالان صنعت ذغالسنگ سنگ ایران با یک انسجام و هماهنگی مناسب، به عنوان بخش تأمین کننده ذغال سنگ صنعت فولاد، موفق شدند تا در افزایش نرخ این محصول به توافق برسند. هرچند با وجود افزایش نرخ 25 درصدی ذغال سنگ همچنان شاهد شکاف عمیق موجود در بین قیمت داخلی و جهانی این محصول هستیم اما به طور کلی این تصمیم و اجرای آن خواهد توانست صنعت را در سال 96 به سمت افزایش تولید و اشتغال حرکت دهد و اتفاقی است که می توان آن را به فال نیک گرفت.


یک کارگزاری اعلام کرد:
ارزیابی قیمت مناسب هر سهم "حسیر" در عرضه اولیه امروز

در پی عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد سهام ریل سیر کوثر به روش ثبت سفارش ، یک کارگزاری قیمت مناسب هر سهم این شرکت فرابورسی را برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق برنامه اعلامی و با یک روز تاخیر ، امروز 10 درصد از سهام شرکت ریل سیر کوثر به عنوان دومین شرکت به روش ثبت سفارش در فرابورس عرضه اولیه می شود و طی آن 47 میلیون و 182 هزار و 31 سهم "حسیر" در بازار دوم معاملات فرابورس واگذار خواهد شد.

در این واگذاری ، حداکثر سهام قایل خرید برای هر فرد حقیقی و حقوقی، 1000 سهم با دامنه خرید 190 تا 209 تومانی هر سهم تعیین شده و زمان ثبت سفارش با پیغام ناظر (احتمالا" بین ساعت 10 تا 12 ) خواهد بود.

این شرکت 47 میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی جاری را بیش از 47 میلیارد تومانی، 157 ریال پیش بینی کرده و اخیرا" از پوشش 75 درصدی سود در عملکرد 9 ماهه خبر داده است.

در میان درحالی کارگزار عرضه کننده این سهم اقدام به ارزشگذاری هر سهم به 4 روش و با 10 قیمت متفاوت ( از 192 تا 580 تومان) کرده که کارگزاری آبان نیز با اشاره به سابقه و حوزه فعالیت آن (خرید واگن های مسافری و باری از داخل و خارج کشور و استفاده از آن در ناوبری ریلی ) و ترکیب سهامداری اعلام کرد شرکت در بودجه 95 سود هر سهم خود را با 49 درصد افزایش نسبت به سال 94 به رقم 157 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرده و در دوره 6 ماهه موفق به پوشش 66 درصد معادل 103 ریال شده است.

سهم بازار شرکت در سال 93 برابر با 2.5 درصد و در سال 94 برابر با 2.4 درصد بوده و شرکت قصد دارد در سال های آتی تعداد واگن های مسافربری خود را به 86 دستگاه و واگن های باری را به 584 دستگاه برساند.

سهم راه آهن از بابت واگن های باری 51درصد و برای واگن های مسافری حدود 40 درصد است.ازین رو تغییرات نرخ حاشیه سود در آینده قابل توجه نخواهد بود.

گروه ریلی در بازار سرمایه سهمی 844 میلیارد تومانی دارد. در حال حاضر P/E گروه حمل و نقل در بورس 9 مرتبه بوده و میانگین وزنی P/E شرکت های حمل و نقل ریلی برابر با 17 مرتبه است.

با توجه به تعداد واگن های موجود و افزایش واگن ها در طی دو سال آینده به نظر می رسد قیمت هر سهم شرکت در محدوده 200 تومان ارزنده خواهد بود.
  • ۹۵/۱۰/۲۲
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی