سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
علت لغو عرضه اولیه مشخص شد/ دستور رئیس سازمان به توقف عرضه ها تا عید

علت لغو عرضه اولیه ۵ درصد سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا برای فردا ناشی از دستور رئیس سازمان بورس و اعلام توقف عرضه ها تا پایان سال بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی دیروز زمان قطعی عرضه اولیه 5 درصد سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا، چهارشنبه 27 بهمن اعلام شده بود که این عرضه امروز لغو و به زمان نا معلوم دیگری موکول شد.



براساس این گزارش، در این رویداد هرچند عواملی مانند انتقادات فعالان ، وضعیت کجدار و مریز بازار و همراه با کمبود نقدینگی و تبعات منفی ناشی از عرضه اولیه هفته گذشته سهام برکت موثر بودند اما یک مقام مسئول به بورس پرس گفت: این تصمیم ناشی از دستور شاپور محمدی رئیس سازمان بورس بود.

وی ادامه داد: محمدی در جلسه اتاق بازرگانی هم اعلام کرده بود عرضه اولیه سهام شرکت ها باید با در نظر گرفتن شرایط بازار باشد. بنابراین با توجه به وضعیت کنونی بازار، لزوم جلوگیری از خروج نقدینگی و فروش سهام توسط برخی برای تامین مالی خرید سهام جدید و حمایت از سهامداران، رئیس سازمان بورس خواهان عدم عرضه اولیه حداقل تا پایان سال جاری است.

به گفته وی عرضه های اولیه سهام شرکت ها در سال آینده هم با در نظر گرفتن شرایط بازار انجام خواهد شد.

تضاد آشکار مواضع و سخنان وزیر صنعت درباره محصولات پتروشیمی در بورس کالا

وزیر صنعت که چندبار برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تلاش کرده و حتی به رئیس جمهور نامه نوشته در تضادی آشکار با مواضع قبلی، گفت: خواسته‌ بنده و بسیاری از واحدهای صنعتی است که صنایع پتروشیمی وارد بورس شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نعمت‌زاده در واکنش به خبری مبنی بر پافشاری‌ وی برای خروج صنایع پتروشیمی از بورس کالا، ضمن رد این موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خواسته‌ بنده و بسیاری از واحدهای صنعتی، ورود صنایع پتروشیمی به بورس است.

وی افزود: برخی واحدهای صنعتی برای کشف قیمت و عرضه کالاها و مابقی واحدهای صنعتی که مصرف مستمری به عنوان ماده اولیه دارند برای اطمینان از اینکه این مواد را برای متقاضیان خود و بازارهای صادراتی داشته باشند همواره به دنبال بستن قراردادهای مدت دار یک ساله و دوساله هستند.

نعمت‌زاده گفت: وقتی برخی از واحدهای تولیدی وارد بورس می‌شوند، امکان دارد یک ماه برنده شده و ماه دیگر برنده نشوند. همین مسئله می‌تواند در برنامه‌ریزی تولید صنایع پتروشیمی اثر سوئی بگذارد.

بنابراین گزارش، وزیر صنعت درحالی چندبار برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تلاش کرده که 18 آذر هم در نامه‌ای به رئیس جمهور با عنوان مشکلات عرضه انحصاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا، ضمن تکرار لزوم خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا خواستار اصلاح مصوبه ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها مبنی بر الزام عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا شده بود.


در پی تعویق عرضه اولیه "بصبا" صورت پذیرفت:
یک اقدام مثبت از سوی نهاد متولی

صبح روز جاری با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس، زمان عرضه اولیه سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا در نماد معاملاتی "بصبا" تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

صبح روز جاری با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس، زمان عرضه اولیه سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا در نماد معاملاتی "بصبا" تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

به گزارش بورس نیوز، طبق اطلاعیه فرابورس قرار بر این بود تا 135 میلیون سهم از سهام شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا روز چهارشنبه مورخ 27 بهمن 95 در محدوده قیمت 350 تا 360 تومان به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس برای نخستین بار عرضه شود، اما با پیغام ناظر بازار فرابورس، این عرضه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

بر این اساس به نظر می رسد با توجه به کم حجم بودن کلیت معاملات در بازار سرمایه در این روزها، به تعویق افتادن این عرضه اولیه در گروه برقی ها، که خود باعث خروج نقدینگی از بازار می گردد، اقدامی مثبت از سوی این نهاد متولی است. چرا که نتیجه این عرضه ها در شرایط کنونی چیزی جز خروج نقدینگی از بورس نیست که با این اقدام مساعد، گویا متولیان بازار سعی دارند در جهت ممانعت از خروج نقدینگی از بازار قدم بردارند.

بر همین اساس با توجه به جو کلی حاکم بر معاملات با حجم نسبتاً پایین، بهتر است این عرضه های اولیه در زمای مناسبتری که شرایط کلی بازار مساعد باشد صورت پذیرد.

شایان ذکر است زمان بعدی این عرضه اولیه که دلیل به تعویق افتادن آن هنوز مشخص نیست، تاکنون از سوی ناظر بازار اعلام نشده است.


  • ۹۵/۱۱/۲۶
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی