سهمایه - بورس و سهام و سرمایه‌گذاری

در این وبلاگ به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با سهام در بورس تهران می‌پردازیم.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

سه ماهه "مارون" چگونه گذشت؟

پتروشیمی مارون به تولید محصولات پلیمری از جمله اتیلن، پروپیلن، پلی اتیلن سنگن، پلی پروپیلن و .. می پردازد و خوراک مصرفی آن گاز اتان میباشد.
پتروشیمی مارون به تولید محصولات پلیمری از جمله اتیلن، پروپیلن، پلی اتیلن سنگن، پلی پروپیلن و .. می پردازد و خوراک مصرفی آن گاز اتان میباشد. شرکت پتروشیمی جم، شرکت پتروشیمی شازند و شرکت پتروشیمی امیرکبیر از رقبای داخلی این شرکت می باشند. پتروشیمی مارون در چند طرح پتروشیمی سرمایه گذاری نموده است که هم اکنون اخباری جهت بهره برداری از فاز اول (جداسازی و شیرین سازی اتان و متانول) پتروشیمی بوشهر(با مالکیت 40%) منتشر گردیده است.

* ترکیب مواد اولیه و محصولات شرکت

سه ماهه

* تحقیق و توسعه

1. پتروشیمی بوشهر(40% مالکیت) طرح با هدف تولید سالانه یک میلیون و ٦٥٠ هزار تن متانول، یک میلیون تن الفین، پانصد و پنجاه هزار تن اتیلن گلیکول، ٣٠٠هزار تن پلیمر سنگین و سبک و سیصد هزار تن اسید استیک طراحی و اجرا می شود.( اکنون بازار در حوزه متانول اشباع شده است، از این روکل متانول تولید شده را صادر خواهد شد. اتان به واحدهای اتیلنی داده می شود، اما محصولات تولیدی دیگر چون پروپان، بوتان و گوگرد نیز صادر می شود).هم اکنون فاز اول این طرح در حال بهره برداری و زمان اتمام کامل طرح برای شهریورماه سال 96 می باشد.

2. پتروشیمی سلمان فارسی( 34% مالکیت) - ظرفیت تولید 450 هزار تن پروپیلن از نوع گرید پلیمری. برنامه ریزی ریزی شده خوراک این مجتمع پتروشیمی به میزان 560 هزار تن در سال از پروپان تولیدی مجتمع بندرامام تأمین شود.پیش بینی می شود طرح مذکور برای پایان سال 95 به بهره برداری رسد.

پتروشیمی ایلام (7/6% مالکیت) - تولیدات شرکت در دو فاز تولید می گردند. فاز اول، واحد الفین و فاز دوم، واحد پلی اتیلن می باشد.در واحد الفین این مجتمع خوراک مایع و گاز طی فرایندهایی به اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و برشهای چهارکربنه تبدیل می گردد..به طوری کلی پیش بینی اجرای کامل طرح برای سال 95 پیش بینی می گردد.



مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر تأکید کرد:

لزوم حل مشکلات بانکی برای حضور سرمایه گذاران خارجی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از افتتاح طرح های پتروشیمی پردیس و نیروگاه بهبهان تا دو ماه آینده خبر داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از افتتاح طرح های پتروشیمی پردیس و نیروگاه بهبهان تا دو ماه آینده خبر داد.

غلامرضا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز افزود: تا دو ماه آینده نیز طرح پتروشیمی پردیس با 1600 میلیارد تومان سرمایه به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به بهره برداری از طرح پتروشیمی شیراز با سرمایه گذاری 2600 میلیارد تومانی در روزهای گذشته با حضور معاون اول ریاست جمهوری گفت: شرکت نیروگاهی بهبهان تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد و شرکت فولاد نی ریز تا پایان سال جاری افتتاح رسمی می شود.

سلیمانی درباره بهره برداری نیروگاه بهبهان گفت: دو واحد 160 مگاواتی به بهره برداری رسیده است و با بهره برداری واحد سوم امیدواریم تا پایان سال جاری برق ما به شبکه سراسری کشور وارد شود.

وی درباره پروژه فولاد نی ریز گفت : این واحد 800 هزار تنی می تواند با افزایش تولید داخل کشور به صادرات نیز کمک کند و همچنین در افزایش اشتغال تاثیر بسزایی دارد.

*حل مشکلات بانکی برای حضور سرمایه گذاران خارجی

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور گفت: بعد از برجام شرکت های بزرگی از ایتالیا، آلمان، اسپانیا، ترکیه، کره و ژاپن و سوئد و نروژ به کشور ما آمدند و برخی هم کار خود را در برخی از شرکتهای ما آغاز کردند.

وی ادامه داد : در صورت حل مشکلات بانکی پیش رو و نقل و انتقالات آسان پولی ، منابع خارجی به کشور ما وارد خواهد شد.

سلیمانی افزود: علاوه بر منابع خارجی ، فناوری و نوآوری نیز به کشور وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبالغ وارد شده به این پروژه ها مبالغ بسیار بزرگی است ، گفت : باید مسائل بانکی حل شود تا بتوانیم مبالغ مربوط به این پروژه ها را به راحتی به کشور وارد کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر گفت : تا پایان سال جاری سرمایه شرکت را در دو مرحله ابتدا به 5400 میلیارد تومان و در مرحله بعد 7200 میلیارد تومان افزایش خواهیم داد.

وی افزود : در مرحله اول ، افزایش سرمایه شرکت از محل اندوخته شرکت سرمایه گذاری انجام می شود و ما برای افزایش این سرمایه مبلغی را از سهامداران دریافت نمی کنیم و در مرحله بعد از طریق مجمع فوق العاده این کار را خواهیم کرد.

سلیمانی ادامه داد: با افزایش سرمایه و رسیدن به مبلغ 7200 میلیارد تومانی ؛ این شرکت 2 میلیون یورویی خواهدشد که سرمایه ثبت شده نسبتا خوبی است و می تواند در مقابل شرکت های بزرگ اروپایی و چند ملیتی قد علم کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه اقتصاد در حال رشدی داریم ، گفت : این مبلغ سرمایه برای شرکت ما مبلغ قابل قبولی است و ما امیدواریم که این اقدام در آینده ادامه داشته باشد.

مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز عنوان کرد:

آثار مثبت ابلاغیه جدید وزارت نفت بر پالایشگاه ها

این مصوبه به طور کلی برای پالایشگاه ها اثر مثبتی خواهد داشت چرا که در این مصوبه به چند نکته مهمی که مورد درخواست این شرکت ها قرار گرفته بود، تصمیم گیری انجام شده دقیقاً همان است که این مجموعه ها از وزارت نفت تقاضا داشتند.

محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام، میعات گاز تحویلی به پالایشگاه های کشور قیمت 5 فرآورده اصلی و سوخت هوایی برای ابتدا تا پایان سال 95 از سوی وزارت نفت به معاون برنامه ریزی این وزارت خانه ابلاغ شد که برخی از کارشناسان و اهالی بازار سرمایه این مصوبه را راه نجاتی برای پالایشگاه ها می دانند.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مصوبه به طور کلی برای پالایشگاه ها اثر مثبتی خواهد داشت چرا که در این مصوبه به چند نکته مهمی که مورد درخواست این شرکت ها قرار گرفته بود، تصمیم گیری انجام شده دقیقاً همان است که این مجموعه ها از وزارت نفت تقاضا داشتند.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: طبق قانون الحاق برخی مواد به قانون بخش از مقررات مالی و دولت و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نفت خام تحویلی باید بر اساس نفت خام صادراتی ایران محاسبه شود تا قیمت گذاری برای پالایشگاه ها شفاف شود.

وی تأکید کرد: از طرفی سوخت هوایی در هر تن یک دلار با نفت سفید تفاوت قیمت داشت و طبق این مصوه این اختلاف به 8 دلار افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت: این دو موضوع از جمله مهمترین درخواست ها شرکت های پالایشگاهی بوده که دولت در آن تجدید نظر کرده و طبق این مصوبه تغییرات مورد نظر اعمال گشته است.

تنگستانی با اشاره به محدود کردن مهلت اعلام قیمت ها در این ابلاغیه مهم، گفت: برای اعلام قیمت فرآورده ها قرار بر این شده تا مهلت 45 روزه ای در نظر گرفته شود تا وضعیت حساب و کتاب پالایشگاه ها و وزرات نفت روشن و شفاف گردد، هرچند که طبق قانونی که در سال گذشته وجود داشت، بازه زمانی مذکور 30 روز بود، اما به درستی رعایت نمی شد و به دلیل اعتراضاتی که صورت می گرفت همواره اعلام قیمت ها بیشتر از این زمان به طول می انجامید. حال امید است با محدود کردن زمان اعلام نرخ ها در این ابلاغیه ابهامات گروه از این منظر نیز کاهش یابد.

این کارشناس صنعت پالایشی در خاتمه خاطرنشان کرد: هر چند که ابلاغیه مذکور نکات منفی هم در بر دارد، اما برآیند کلی با توجه به بالا بودن نقاط قوت آن مثبت ارزیابی می گردد. اما اثر گذاری آن بر فعالیت مالی پالایشگاه ها مهم می باشد که بعد از اعلام نرخ های سال 95 به این مجموعه ها باید دید محاسبات بر مبنای این دستورالعمل چه تأثیری در واقعیت بر سودآوری صنعت خواهد داشت.


  • ۹۵/۰۶/۱۳
  • شهاب جه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی